שאול מרידור
שאול מרידוריונתן זינדל/ פלאש 90

ראש אגף התקציבים באוצר המתפטר, שאול מרידור, הסביר הערב (שלישי) בראיון לחדשות 12 את הסיבות להחלטתו להתפטר מתפקידו.

"אי אפשר ברגע שמישהו בחדר אומר משהו ושלא מתאים למה שהשר רוצה להתחיל לאיים עליו, להתחיל לצעוק עליו, להשליט בעצם אווירת טרור", אמר מרידור בהתייחסות להתנהלותו של השר ישראל כ"ץ במשרד.

"אני לא מאוד מושפע מזה", טען מרידור, "אבל אני לא לבד. יושבים בחדר 15 איש, מה חושבים האנשים הזוטרים? הם יעזו לפתוח את הפה בפעם הבאה שהם אומרים משהו שאולי השר לא ירצה לשמוע? זו לא אווירה סבירה לדיון ענייני".

"מסילבן שלום עד ישראל כ"ץ, לא היה כדבר הזה עם אף אחד מהשרים שעבדנו, אף אחד מהם. וזה לא השר הראשון שאנחנו עובדים איתו. לא יכול להיות שכך מתנהלים הדיונים, שכשאדם מציג לו (לישראל כ"ץ) חומר מקצועי, אין שום קשב – מסתכל בטלפון או פתאום מדבר על דבר אחר – אי אפשר לנהל ככה דיונים. שר אוצר זה לא שר התחבורה יותר גדול. זה השר, שהוא אם תרצי, שומר הסף האחרון. הוא לא יכול להתנהל כך", תקף מרידור.

מרידור עמד מאחורי טענתו לפיה השר כ"ץ לחץ על הדרג המקצועי במשרד לשנות אומדנים כדי לייצר כסף. "אני חשבתי שזה לא נכון - ואמרתי את זה בדיונים. הוא (היה) אומר 'אנשים אומרים שיש פה יותר מדי כסף, תתמחרו בפחות'. אני הסברתי חזור והסבר שאלה לא דברים שעושים במדינה מתוקנת. אלה לא דברים שמשנים, הלחץ הזה היה די מסיבי".

בהמשך הראיון הסביר מרידור את הטענות שהעלה במכתב ההתפטרות בנוגע לתקציב המדינה, "נפרצו פה כללים שלא נפרצו אף פעם באף מדינה. לא מעבירים פה תקציב. אין מסגרות תקציב, כל שני וחמישי פותחים אותן, אין שום סדרי עדיפויות. מעבר לכך התקציב נהפך להיות כלי שרת פוליטי, והדבר הזה בלתי מתקבל על הדעת בכלכלה סבירה. יש צורך אמיתי עכשיו לעבוד ולהגיש את תקציב 21-20. עכשיו, לא דקה אחר כך. כרגע שר האוצר עוד לא רוצה לעבוד עליו. לא כל דבר יכול להיות כלי במדיניות או פוליטיקה. תקציב מדינה הוא אבן יסוד ביכולת של מדינה לקבוע סדרי עדיפויות, להעביר כסף לאזרחים. אין לי מניעים פוליטיים, זה מחוץ לתחום, אבל שירות המדינה לא אמור להיות חבורה של יס-מנים".

מטעמו של השר כ"ץ נמסר בתגובה: שאול מרידור נהג בשרירות לב ואחראי באופן ישיר לכך שציבור רחב שנפגע מהקורונה לא קיבל את הסיוע שהגיע לו מהממשלה. כאשר השר כ״ץ נכנס לתפקידו הוא תיקן את התוכניות ודאג להזרמת הסיוע לציבור. מרידור סירב להכיר בעובדה שהוא פקיד המחויב במילוי הנחיות הדרג המדיני וניסה למנוע את יישום המדיניות, בחבירה לשורשי משפחתו ולאופוזיציה, תוך התקפות פומביות, תדרוכים והדלפות מדיונים, כדי לפגוע במדיניות הממשלה. על רקע זה הודיע השר כ״ץ ליועץ המשפטי לממשלה על כוונתו לפטר אותו ושעה לאחר מכן הניח מרידור מכתב התפטרות מבוהל ומלא בשקרים ובהשמצות. השר כ״ץ מנהל את משרד האוצר בביטחון וברוגע , כפי שעשה בכל תפקידיו עד כה, תוך שמירה קפדנית על מנהל תקין וסגנון נאות - יחד עם עמידה על כך שהמדיניות שאותה קבע תיושם ע״י הדרגים המקצועיים".