הרב אביעד שינוול
הרב אביעד שינוולצילום: ישיבת שדמות נריה

לפעמים נדמה שתשובה זה עניין "שלהם". הסיפורים הקלאסים מתארים טייס מקיבוץ חילוני שנפל בשבי, חילץ את עצמו, חזר מבולבל, טס להודו, גילה את האור והיום הוא אברך שקדן בירושלים. במרבית המקרים הסיפורים מרתקים אך אינם נוגעים. רוב האנשים אינם טייסים וכמעט אף אחד לא נפל בשבי...

כך שהאירועים המרגשים נותרים בספרים ובהרצאות. חיים שגרתיים ורגילים אינם מספקים ריגושים עוצמתיים שמטלטלים אותנו לתשובה קיצונית, בצורה זו אנחנו נשארים רחוקים לכאורה מעולם התשובה. "חוזר בתשובה" נשמע ביטוי מגדיר מדי, גדול על מידותינו ויוצא דופן באופן חריג.

הפער נוצר כשמגיעים לתקופה של אלול-תשרי בה עוסקים באופן נרחב בתשובה. סליחות, שופר, תעניות, תפילות ארוכות ועוד סימנים נוספים מסמלים את החודשים הללו. האם זה עובר על ידינו או בתוכנו?! לכל אחד יש את שגרת חייו ולרוב איננו מרגיש צורך לשוב בתשובה. לא חסר לי דבר ולכן אין סיבה לצאת מאיזור הנוחות למסע נפשי ארוך ומייגע. כל זמן שאף אחד לא הכריח אותי – למה לי להשתנות?

זוהי כוונת הרמב"ם שהשופר מטרתו להעיר אותנו "עוּרוּ יְשֵׁנִים מִשְּׁנַתְכֶם וְנִרְדָּמִים הָקִיצוּ מִתַּרְדֵּמַתְכֶם וְחַפְּשׂוּ בְּמַעֲשֵׂיכֶם וְחִזְרוּ בִּתְשׁוּבָה וְזִכְרוּ בּוֹרַאֲכֶם" (הלכות תשובה ג ד). התקופה המדהימה בה אנחנו נמצאים דורשת מאיתנו להבין שתשובה איננה מעשה חד פעמי אלא דרך חיים. אתה לא עושה תשובה בהתאם לאופנה חולפת אלא כי התרבות הישראלית מאופיינת בתהליך התקדמות אינסופי.

הטעם המר של החטא השגרתי מניע אותנו לתשובה יום-יומית. המהר"ל (נתיב התשובה ב) מדבר על תחושת החמיצות והכאב שבחטא, "כאשר יהיה ראוי לו עה"ב והוא אינו מקבל עולם הבא דבר זה אין למעלה הימנו בחסרון והחסר הוא בצער". הלב מתכווץ נוכח הפוטנציאל האדיר שיש בכל אחד ואחת מאיתנו אך מתגלה באופן חלקי. לכל אחד יש את ה"עולם הבא" שלו שהוא יכול לממש בעולם הזה. אם זה לא מופיע, תחתיו נמצא צער.

האדם הגדול ביותר בעם ישראל נקרא תלמיד-חכם מכיוון שגם הוא תמיד לומד ומתקדם. העולם הזה נברא כדי להתקדם ולשוב בלי סוף, לכן תשובה קדמה לעולם (תנחומא נשא יא). כלומר, כשהקב"ה אישר את התוכניות של העולם הוא רצה שהבסיס שלו יהיה תשובה. הרב קוק מסביר שהנגזרת של ההנחה הזו היא "על כן אין דבר בטוח בעולם כמו התשובה, וסוף הכל לשוב לתקון" (אורות התשובה ו ב).

אם אתה שב בתשובה אינך בודד באפילה אלא אתה מתחבר לעומק התהליך שהעולם כולו עובר. חודש אלול בא להזכיר לנו מי אנחנו באמת ומה המרכיבים העמוקים של התרבות שלנו.