לוחמים בסוכה. ארכיון
לוחמים בסוכה. ארכיוןצילום: דובר צה״ל

הרבנות הצבאית הראשית נערכת לחגי תשרי המתקרבים בצל אתגר הקורונה והקשיים שהוא מציב בפני קיום מצוות החג.

בעקבות ההגבלות הנחתה הרבנות הצבאית את היחידות כי במידה ולא נמצא מקום מספיק לחיילים בסוכה, ניתן לעשות קידוש בסוכה, לאכול "כזית" לחם ולאחר מכן לברך ברכת המזון ולאכול את שאר הסעודה מחוץ לסוכה.

"הסוכה נחשבת כמרחב סגור ושם אתה לא יכול להכניס יתר על המידה אנשים", הסביר בשיחה עם ערוץ 7 רמ"ח הרבנות אל"מ הרב שרון צברי.

"הוצאנו הנחיות מסודרות לכל מקום ומקום, ובתוך זה גם הגדרנו שבמקומות שאי אפשר לאכול כולם הם יבצעו קידוש בתוך הסוכה ויאכלו כזית פת, ולאחר מכן יברכו ברכת המזון ואת המשך הסעודה יעשו במקום אחר במרחב הפתוח", הוסיף.

בנוסף פסקה הרבנות הצבאית כי במידה ואין לחייל מקום לישון בסוכה - "הריהו אנוס ופטור מהלינה בסוכה".

את ההחלטה לא קיבלו ברבנות הצבאית בפזיזות. "ישבנו על המדוכה והתייעצנו עם הרב הראשי לצה"ל ובית המדרש להלכה שלנו, והנחנו הנחיה מדויקת", אמר.

הנחיית הרבנות הצבאית לאכילה בסוכה בקורונה
הנחיית הרבנות הצבאית לאכילה בסוכה בקורונהצילום: ללא

לא רק האכילה והשינה בסוכה מהווה אתגר השנה בצל הקורונה. לדבר אל"מ הרב צברי, "אנחנו נערכים בצורה רצינית לקראת חגי תשרי לא מעט זמן. אנחנו מכינים את עצמינו לכל האפשרויות."

"מתכוננים לקראת תפילות ראש השנה ויום הכיפורים", אמר. "מתכוננים לקראת תקיעת השופר ואנחנו משתדלים מאוד לתת מענה הלכתי לחיילי צהל ולמפקדיו, בפרט בחגי תשרי. עכשיו משקיעים כל מאמץ להבטיח שכל החיילים והחיילות יוכלו לקיים את מצוות החגים כהלכתן בצל מגבלות הקורונה".

התפילות יערכו בקפסולות ובשטח פתוח כשהדבר מתאפשר. "הכנו לוח דינים ומנהגים שנותן לכל אחד ואחד עקרונות וכללים", אמר אל"מ הרב צברי. "מדברים שם על מקום בית כנסת, קריאה בתורה, תפילה משותפת של בני עדות שונות, מה עושים כשאין מניין. אנחנו ממש מביאים קובץ הלכות לחייל, שכל שאלה שיש לו הוא יכול למצוא תשובה".

עוד אמר אל"מ הרב צברי: "קנינו מאות שופרות נוספים ואנחנו מנחים באמצעות סרטונים לחיילים איך מבצעים את תקיעת השופר ומה הדברים שצריכים ללמוד".

בכל שנה נעזר הצבא בחיילים במסלול בני"ש בתקופת השל"ת שלהם שיהיו חזנים ותוקעים בשופר בתפילות הימים הנוראים. השנה טרם התקבלה ההנחיה הסופית אם יורשו אלה להכנס לבסיסים. "יש גיוס של בני"שים", סיפר אל"מ הרב צברי. "אנחנו מבצעים עבורם יום עיון דרך הזום, אנחנו עוברים על כל ההנחיות. אנחנו מכינים אותם לקראת כניסה שלהם בתור חזנים, בעלי תקיעה וכיוצ"ב. אנחנו עובדים כאילו זאת שנה רגילה ומחכים לראות מה הפקודה שתצא, ואם אנחנו נוכל להכניס את החיילים הללו לתוך היחידות".

רמ"ח הרבנות אל"מ הרב שרון צברי
רמ"ח הרבנות אל"מ הרב שרון צבריצילום: דובר צה"ל

לפני כשלושה שבועות פורסם כי חיילים דתיים בחטיבת גולני חויבו לגלח את זקנם. לדבריהם, בהוראת המח"ט אל"מ ברק חירם, נשללו מהם טפסי פטור הזקן הזמניים עימם הגיעו מהבקו"ם, והם חויבו להתגלח בהליך בזק בנוכחות הרב הצבאי והרס"ר של הבא"ח.

לדברי רמ"ח הרבנות אל"מ הרב שרון צברי: "הרב הראשי לצה"ל ואנחנו מתעסקים אל מול כל אמירה כזאת ומשתדלים מאוד מאוד לתת מענה, וכמובן מתעסקים עם רבני היחידות. הרב של היחידה נמצא בוועדה של כל נושא שקשור לזקנים, או כל נושא שקשור לאיזה ערעור. המפקד מחויב לתת את היכולת של הערעור לכל חייל וגם המח"ט בגולני נתן את יכולת הערעור לכל חייל וחייל. רוב הדברים שם שאני מכיר הסתדרו".

באופן כללי אומר אל"מ הרב צברי כי אין בעיה בצה"ל בנושא גידול זקן לדתיים. "כשהגיע אליי מקרה שחייל פנה אלי ישירות, אני אישית פתרתי את הבעיה ודיברתי עם המפקדים ועם הרבנים שלו והבעיה נפתרה".

רבני החטיבות כפופים גם למח"ט. כשנשאל אל"מ הרב צברי על מקרה בו המח"ט מתערב בהחלטת רב היחידה בנושא גידול הזקן הוא השיב: "אם זה קורה מפנים את זה לדרגים בכירים יותר. הרב הראשי לצה"ל יודע לטפל מול הגורמים הרלוונטיים אם זה דבר שהוא חושב שבאמת עומד ועובדתית זה קרה. הוא פתר לא מעט בעיות בתחומים האלה וגם אנוכי הקטן".