הרב אבי גיסר
הרב אבי גיסרצילום: מרים צחי

יושב ראש מועצת החמ"ד, הרב אבי גיסר, מסביר את מהות הקושי שאליו נקלעו מוסדות החינוך של הציונות הדתית בפתיחת שנת הלימודים, בגלל אי אישור תקציב למדינה.

"הקושי הגדול הוא בכיתות י'-י"ב ובוודאי במוסדות תורניים שבהם יום הלימודים מורכב במערכת שהיא כמעט כפולה, מן המערכת המתוקצבת באופן מסודר על ידי משרד החינוך. כולנו כהורים מכירים את התשלומים הכבדים לכיתות הגבוהות, מכיוון שאנחנו וגורמים נוספים ובין היתר גם תקציבים מיוחדים, הם המממנים את התוספות של השעות במערכת הרזה", אומר הרב גיסר לערוץ 7.

לדבריו, "השנה בגלל בעיות התקציב, הרבה מאוד דברים שזרמו בכל שנה ושנה, עוכבו בגלל מגבלות של משרד האוצר. זה גרם לחלק גדול מהמוסדות התורניים לגרעונות גדולים ולמצב שקודם כל היה חשש לפתיחת השנה ולהמשך היכולת לתת את המענה החינוכי כסדרו במהלך השנה. השאלה הגדולה היא האם זה ייפתר כעת או שנצטרך לקצץ בבשר החי של השעות התורניות. בדילמה הזו נמצאות ישיבות ואולפנות רבות".

הרב גיסר מספר כי "ראש הממשלה נכנס לעובי הקורה ופגש את ראשי המערכת ואותי פעמיים. פגישה אחת היתה בנוכחות שר האוצר ופקידי האוצר וראינו נכונות וכמובן הבטחות חמות לפתרון הבעיה. זה נראה שראש הממשלה לקח את זה כמשימה אישית ונתן את ההנחיות המתאימות. מאז אנחנו בקשר עם ראשי האוצר וכעת הכל בגדר תקוות. נראה שישנה התקדמות ונכונות, כרגע נראה שיש מתווה לפתרון, שאמנם לא מושלם, נראה שזה ייתכן".

עם זאת הוא אומר, "אנחנו לא יכולים כרגע לברך, אלא נברך רק על המוגמר. עם זאת חייבים להביע את ההתרשמות וההוקרה שנקראה שהצוותים עובדים עבור פתרון".

הרב גיסר מדגיש כי מי שמוביל את המאמצים לפתרון מול נתניהו הוא יו"ר הבית היהודי, שר ירושלים ומורשת, הרב רפי פרץ.

"אני רוצה לציין מעורבות חשובה של הרב רפי פרץ שגם הוא על רקע ההסכם הקואליציוני איתו מעורב במתווה הזה ודואג לקיומן של ההבטחות ומציאת הפתרון ואני מודה לו על כך. הוא מפעיל את כל הכוח שיש בידו כדי לקדם את הדברים. הוא בקשר עם אנשי החמ"ד וקיבל על עצמו משימות חשובות כדי לפתור בעיות ולהסיר חסימות ולפעול מול ראש הממשלה כי יש לו ערוץ של קשב בעניין הזה".

אז ראשית, איך החלה שנת הלימודים במוסדות החמ"ד? "ברוך השם השנה החלה בתנופה גדולה ובהמון מסירות ועשייה. כמובן העשייה אינה יכולה להסתיר את הקשיים הרבים, כשבהרבה מקומות על פי התקנות נאלצים ללמוד בכיתות הגבוהות בעל יסודי בנוכחות חלקית ועם הרבה לימוד מרחוק.

השנה איננה כסדרה, אבל מנסים לכפר על המצב הזה בהרבה נתינה ומסירות. המורים נמצאים בתקופה הזו במצב תובעני פי כמה וכמה מכל שנה רגילה. אתה אולי מלמד פחות אך מקדיש לכך פי שניים מהרגיל.

בכל מקום ומקום, חוץ מאותם מקום שבהם נאסרה באופן מוחלט פתיחת השנה, נפתחה השנה כהלכתה".

יש גם מוסדות שנאלצו להפסיק את הלימודים בגלל תלמידים חולים או מבודדים? "בינתיים אין כמעט מוסדות כאלה. כמו שאנחנו שומעים את ההשפעות של פתיחת שנת הלימודים נראה מבחינה בריאותית רק כשבועיים אחרי וזה יקרה בימים הבאים".