אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

הכלכלן פרופ' ניסים בן דוד, נשיא האקדמית גליל מערבי, קובע כי הגדרתה של ישראל כמדינה אדומה, ואף כמדינה האדומה מכולן, בטעות חמורה יסודה.

בראיון לערוץ 7 מסביר פרופ' בן דוד כי הגדרת ישראל כמדינה האדומה מכולם מתבססת על מספר הנדבקים, אך מספר זה הוא תוצאה של ריבוי בדיקות בישראל הרבה מעבר למקובל במדינות אחרות.

"בדקתי על בסיס נתונים שפרסמה אוניברסיטת אוקספורד שבודקת מדי יום את המדינות בעולם ביחס לבדיקות שנעשו ונתונים נוספים. התברר לי שבתקופה הזו במדינות שונות מספר הבדיקות שנעשו ביחס לאוכלוסיה הרבה יותר קטן ממה שנעשה בישראל וברור שככל שיעשו פחות בדיקות יגלו פחות הדבקה".

"התברר לי שאם היו בודקים בישראל באותו שיעור שבדקו באיטליה או במקסיקו היינו מדינה ירוקה, כי מספר הבדיקות היה קטן ובהנחה ששיעור החולים הוא כמו עכשיו מספר החולים היה קטן יותר וישראל הייתה מסומנת כמדינה ירוקה", קובע פרופ' בן דוד.

פרופ בן דוד מסביר כי הגדרת מדינה כאדומה מתחיל כאשר מספר החולים המתגלים בשבוע לכל מאה אלף בני אדם עולה על 21. סטנדרט זה מקובל על מרבית המדינות בעולם. "אצלנו כמובן יש יותר מ-21 למאה אלף בני אדם. הרמה הזו של 21 למאה אלף בני אדם אמורה הייתה להביא אותנו לכ-1800 חולים מדי שבוע בישראל. מעל המספר הזה אנחנו נחשבים למדינה אדומה וכמובן זה מצבנו כי אצלנו מדי יום יש כ-270 אנשים, אלא מה, במקסיקו, ששם יש 126 מיליון אנשים עושים 12,000 בדיקות ובישראל עושים כ-27,000 בדיקות, כך שבפרופורציות הללו, אם היו עושים בישראל אותו יחס בדיקות כמו במקסיקו היו עושים כ-800 בדיקות ביום והיו מוצאים הרבה פחות חולים, הרבה פחות מ-21 למאה אלף בשבוע".

מסקנת הדברים, אומר פרופ' בן דוד כי אמנם יש לעשות בדיקות אך "כשאומרים שאנחנו המדינה האדומה בעולם זה מאוד לא מדויק כי אנחנו צובעים את עצמנו באדום ככל שאנחנו בודקים יותר. צריך להתווכח על ההגדרה".

עוד הוא מציין כי הבדיקות הרבות המבוצעות בישראל מבוצעות משום שרבים בציבור הישראלי רוצים להיבדק, אך אם היו נבדקים אזרחים באופן אקראי, גם כאשר מדובר באנשים ללא כל סימפטום, החישוב היה אחר לחלוטין.

"יש כאן בעיה במדידה והיא עושה לנו נזק כשהיא סוגרת את ישראל בפני העולם. מדינות קובעות את הסטנדרטים אבל לא לוקחים בחשבון את מספר הבדיקות ביחס לאוכלוסייה. בדקתי כ-30 מדינות ורק דנמרק עשתה יותר בדיקות מישראל. ישראל היא אחת המדינות שעושות הכי הרבה בדיקות ביחס לאוכלוסייה, ולכן אין ספק שנמצא הרבה יותר חולי קורונה".

ואולי נכון עושה מערכת הבריאות הישראלית כאשר היא נוטלת על עצמה את ההחמרה הזו? על כך אומר פרופ' בן דוד כי "בצד הבריאותי זה טוב, אבל בהיבט הכלכלי זו בעיה. ישראלים לא יכולים לצאת החוצה כי אנחנו הופכים את עצמנו למצורעים של העולם כמדינה אדומה ביותר. זו הבעיה כאן. לא הבדיקות אלא הדגל שאנחנו מרימים גבוה ואומרים שאנחנו המסוכנים בעולם".