ברית מילה
ברית מילהצילום: istock

חבר הפרלמנט בדנמרק, סיימון אמיל אמיצבול-ביל ממפלגת השמאל פרמד (קידמה) ששימש כשר הפנים בעבר, הניח הצעת חוק שאוסרת ביצוע ברית מילה לילדים.

הצעת החוק אף דורשת להשית עונש של שש שנות מאסר לאלו שיעברו על החוק.

הצעת החוק טוענת כי ״ברית מילה מהווה פגיעה מנטאלית ונפשית בילדים ומהווה פגיעה חמורה בזכויות הילד״. בימים האחרונים אמר אמיצבול-ביל "אני לא חושב שלחתוך בנים צעירים כחלק מטקס דתי צריך להיות חוקי במדינה".

יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA), הרב מנחם מרגולין, שהיה מעורב במאבקים לביטול יוזמות חקיקה דומות במדינות נוספות בשנים האחרונות פנה במכתב בהול לראשת ממשלת דנמרק, מדה פרדריקסן ולראשי 3 המפלגות הגדולות במדינה וציין כי עיני יהודי העולם כולו נשואות בדאגה להחלטת הפרלמנט.

לדבריו, מדובר במאבק של יהדות אירופה כולה שכן הפופוליזם שתופס יותר ויותר מקום בשיח הציבורי גורם לפוליטיקאים ביבשת להעתיק זה מזה.

״הצעת החוק לא רק פוגעת בחופש הדת אלא אף משפילה הורים יהודים וקובעת שאינם באמת דואגים לילדיהם. כל אותם הורים שמלים את ילדיהם, עברו בעצמם את אותו הליך וכמובן שלא היו עושים זאת אילו זה היה כרוך ב׳פגיעה מנטאלית ונפשית׳", כתב מרגולין.

''מעבר לעובדה שמדובר במסורת יהודית מרכזית ויסודית ביותר כבר אלפי שנים שיהודים מסרו את נפשם על מנת לקיימה בתקופות הקשות ביותר, אנו בטוחים שלברית מילה אין השפעה שלילית על ילדים וישנם הרבה מחקרים שמצביעים דווקא על השפעות חיוביות מאוד של המצווה. לא לחינם ארגון הבריאות העולמי ממליץ על במקרים רבים על קיום ברית מילה וכשלושים אחוז מהגברים בעולם מהולים''.

הרב מרגולין מוסיף ומציין כי ״אף על פי שהכוונות מאחורי החוק הן ככל הנראה חיוביות, השפעותיו יהיו דרמתיות על אורך החיים היהודי של הקהילה היהודית בדנמרק ובאירופה כולה. אנו נפעל ככל יכולתנו על מנת למנוע את חקיקת החוק שסותר לעתנו את עיקרון חופש הדת החשוב כל כך בכל חברה דמוקרטית מתקדמת''.

זו אינה הפעם הראשונה שפוליטיקאים סקנדינבים מנסים לחוקק חוקים האוסרים על ברית מילה. בשנת 2013, קראה נציבת שלום הילד בנורבגיה, אן לינדבו, לאיסור על קיום ברית מילה במדינה למען הגנה על זכויות הילד ושר הבריאות הנורבגי הודיע כי ממשלתו פועלת לקידום הגבלות על קיום ברית מילה במדינה.

היוזמה ההיא לא יצאה לפועל בסופו של דבר ובמכתב לאיגוד הארגונים היהודים באירופה, התחייבו שרי החוץ והבריאות הנורבגים כי ממשלת נורבגיה מעולם לא שקלה וגם אינה מתכוונת לשקול בעתיד הטלת איסור על קיום ברית מילה במדינה.

בראיון ל'גלי צה"ל' התייחס הרב יאיר מלכיאור, הרב הראשי של דנמרק, לדיון הצפוי בפרלמנט בעונש מאסר על קיום ברית מילה. "החשש הוא שהנושא הפך לפופוליסטי - לא רק אצלנו, אלא בכל העולם. לא דנים על דברים בצורה עמוקה ורצינית, אלא בסיסמאות", אמר הרב מלכיאור.