שרן השכל
שרן השכלצילום: יוני קמפינסקי

בעקבות הקיצוץ הצפוי במגזר הציבורי מאיימת ההסתדרות בהשבתת המשק. נגד כוונת ההסתדרות צפויה להתקיים הערב (שלישי) מול בית ההסתדרות הפגנה הקוראת שלא לקחת את אזרחי ישראל כבני ערובה בשעה כלכלית קשה זו.

בין המפגינים צפויה להיות גם חברת הכנסת שרן השכל עימה שוחחנו על הצפוי.

בראשית דבריה מדגישה חברת הכנסת השכל כי הבטיחה את השתתפותה "רק כי אמרו שישמרו על ההנחיות והכללים, עם מרחקים ומסכות". הפגנה בנוסח בלפור לא תהיה מקובלת עליה.

על האמירה שתעלה מההפגנה מציינת השכל כי בעייתיותה של ההסתדרות קיימת גם בתקופת שגרה: "בשעה רגילה מבינים שההסתדרות היא ארגון שנדרשת בו לא רק רפורמה מעמיקה. שנים הם סחטו את הקופה הציבורית, החזיקו את הציבור כבני ערובה, לקחו תוספות שכר אדירות לבעלי ותק ולמקורבים למעגל הפנימי שלהם והשאירו את העובדים הפשוטים יותר עם משכורות רעב. ראינו את זה בהסתדרות המורים ובעוד הרבה מקומות אחרים".

"מעבר לכך שבשגרה ההסתדרות פוגעת בעובדים במקום לסייע, אנחנו נמצאים בתקופת חירום. אנחנו במשבר כלכלי אדיר בעקבות משבר בריאותי עולמי. מעולם לא היינו צריכים להתמודד עם מצב כזה. אין אדם בישראל, שכיר או עצמאי, קטן או גדול, שלא נפגע כלכלית בגלל המגיפה הזו. לא יכול להיות שיהיה ציבור אחד שישמר את המקום שלו ולא ייכנס לאלונקה".

מזכירה השכל כי "בשבועיים הראשונים דרשתי להעביר הוראת שעה קיצוץ לנו, לח"כים והשרים, על מנת להוות דוגמא אישית ולהוריד עשרים אחוזים מהשכר שלנו. לצערי עודד פורר לא כינס את הוועדה. סוף סוף כששר האוצר קם עם מהלך כזה לא יתכן שההסתדרות תחזיק את כולנו כבני ערובה ולא תאפשר לנו לעשות מהלכים נדרשים".

חברת הכנסת השכל לא מקבלת את הטענה לפיה תפקידה של ההסתדרות הוא לעמוד להגנת העובדים מחרב הקיצוצים. בדבריה היא מציינת כי ביקשה משר האוצר, ישראל כץ, לבטל את אחת מדרגות הקיצוץ, מדרגת הקיצוץ הנמוכה ביותר למשתכרי 7000 עד 15,000 שקלים, שכר שאמור להיקצץ בשלושה אחוזים. כמו כן הציעה קיצוץ גדול יותר למשתכרי 40,000 שקלים ומעלה.

לפי שעה לא התקבלה החלטה בבקשתה זו של השכל, ומשום כך שאלנו אם היא תמצא את ההשבתה שמובילה ההסתדרות כמוצדקת במידה ולא יבוטל הקיצוץ למדרגה הנמוכה. השכל משיבה שהיא אמנם טוענת כי אין צורך בקיצוץ שכזה, אך גם אם בקשתה לא תתקבל הרי שמדובר בלכל היותר 200-300 שקלים, ו"כהוראת שעה יהיה טוב שהמגזר הציבורי יראה דוגמא לציבור הישראלי".

לכולנו מזכירה חברת הכנסת השכל כי "בעלי העסקים העצמאים מחזיקים את כל המגזר הציבורי על הכתפיים שלהם. כל השירותים שאנחנו מקבלים ממשרד החינוך, המורים וכו', מגיעים מהמגזר הפרטי, מהשכירים ומבעלי העסקים, כל מערכת הרפואה, הרופאים והאחיות, מי משלם את זה? משלם את זה המגזר הפרטי, אותן חנויות ומספרות שבשיניים נאחזות כרגע לקראת הוראות כאלה ואחרות ואפילו אפשרות של סגר נוסף. כשבשגרה הם מסבסדים את כל השירותים שלנו אנחנו חייבים להראות דוגמא אישית ולומר 'אנחנו איתכם'. אם ההסתדרות תשבית את המשק זו יריקה בפרצוף שלהם".

להערכתה של השכל בהפגנה ישתתפו גם אנשי שמאל, אם כי פורסמה קריאתו של יו"ר מרצ, חבר הכנסת ניצן הורוביץ, הדורש להסיר את סמליה של המפלגה מהקריאה להשתתף בהפגנה. עם זאת שאלנו אודות התנהלותה הצפויה של 'כחול לבן' המתנהלת לעיתים כאופוזיציה לוחמנית יותר מאשר האופוזיציה עצמה. השאלה מתחדדת לנוכח מעמדו הבכיר של יו"ר ההסתדרות לשעבר, השר אבי ניסנקורן. האם ניסנקורן יטיל וטו על השתתפות מפלגתו בהפגנה נגד ההסתדרות?

"זה חלק מהמסכת הפוליטית שאנחנו נאלצים להתמודד איתה. לא ידוע לי אם אנשי כחול לבן יגיעו או לא", היא אומרת ואינה שוללת את האפשרות שאכן ניסנקורן יטיל וטו שכזה. לדבריה עלינו להמתין ולראות מי יתייצב לצד המגזר העסקי המשלם את שכרו של המגזר הציבורי.