משה פדלון
משה פדלוןצילום: גלעד קוולרציק

המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) במרכז הבינתחומי הרצליה קיים כנס בנושא: "ישראל בעידן של משברים - האם לקראת שינוי?".

במושב שעסק במשבר הקורונה ובהשלכותיו הכלכליות אמר פרופ' שוקי שמר, יו"ר אסותא ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות: "אנחנו מדינה בהכחשה, איבדנו את אמון הציבור ואנחנו לא מצליחים למנוע התקהלויות, אם עושים סגר לילי בגלל החתונות אנשים מבצעים חתונות בצהריים.

"חייב לקרות פה זעזוע כדי שאנשים יבינו שאנחנו במצב חירום אמיתי. דיברתי על חיבור פיקוד העורף לכוחות כבר לפני חודשים וחיבור לקהילה כמו שעשו בבני ברק.

"אין טעם לעשות סגר כללי", טען שמר. ''בכל העולם הבינו שכדי לטפל במגפה הזו יש לעשות פעילויות נקודתיות. נגיד בנק ישראל אמר לי ששבוע סגר יעלה 5 מיליארד שקלים. סגר כולל של 3 שבועות יעלה למשק 15 מיליארד ש"ח. כמה כספים אפשר להשקיע בזה בשנה?".

פרופ' שמר אמר כי "יש לנו מערכת בריאות חזקה ומקצועית מאוד עם טכנולוגיות מכל העולם אך עד לכניסת הנגיף המערכת הייתה חסרת משאבים ולמעשה בתי החולים סבלו מחוסר בכח אדם ותשתיות. נכנסנו למערכה הזו עם חולשות רבות ומתוך החולשות האלו נאלצנו להתנהל אל מול הנגיף.

''הנגיף הזה, בדרך שבה הכה הציב בפני מערכת הבריאות בעיה שלא התמודדנו איתה בעבר: האם נגיע למצב בו לא נטפל באנשים? שזה הדבר הכי קשה לרופא לעשות. אנו נאלצים לקבל החלטות במצב של אי ודאות. אם אנחנו רואים את הנתונים של היום וקצב התחלואה הקיים ימשך אנו נגיע למצב שנצטרך להעלות דגל אדום. אם ההתקהלויות ימשיכו אנחנו נהיה בבעיה קשה מאוד", הוסיף שמר.

פרופ' רפי מלניק, המשנה לנשיא הבינתחומי הרצליה, העריך: "שיעורי האבטלה יישארו נמוכים לתקופה ממושכת. את זה אנחנו יודעים, אבל מי שמנהל את המדיניות לא מבין שמה שמתאים לתקופה של התנהגות נורמלית לא מתאים למצב מיתון כמו שאנחנו נכנסים אליו, בוודאי לא תחת מגפה.

''שיטת המענקים לא אפקטיבית, הבעיה של הסגר הפכה להיות בעיית ביקוש. אין ביקוש לצריכה פרטית, השקעות, יצרנים מחו״ל ועוד. הציבור מגיב בצורה שונה ממה שהוא רגיל להגיב. מדובר בתקופה שונה וארוכת טווח והממשלה צריכה להבטיח את הפרנסה למובטלים ולעסקים הקטנים שנפגעו כדי להקטין את הסבל האנושי. אך זאת היא צריכה לעשות תוך תכנון תקציב ארוך טווח. כל עוד אנחנו בלי תקציב הבעיה מחריפה והציבור מגיב לאי הוודאות הזו.

"החזרת המשק לצמיחה היא משימה עצומה, בסדר גודל של תכנית הייצוב שבוצעה ב-1985. יש להקים צוות רציני שיכין את הצעדים המיידים שניתן לנקוט אחרי החיסון. הם לא יעילים לפני החיסון כי התנהגות הציבור מנטרלת אותם. זה דורש שינוי מהותי - היום אינטרנט הוא מצרך בסיסי כמו חשמל או מים וכולם צריכים להיות מחוברים אליו", אמר מלניק.

פרופ' ג'וני גרשוני מאוניברסיטת תל אביב אמר: "ברור כי מנהיגי העולם אוהבים להזכיר לציבור שלהם שהנה אוטוטו אנחנו לקראת פתרון, כלומר חיסון. זו אמירה אופטימית, יתכן בעלת אפקט פסיכולוגי אך בהחלט בעלת היבט פוליטי. אנחנו חונכנו בחברה להעריך את עוצמת החיסון וגם אז אנו צפויים לויכוח מי מוכן להתחסן או לא. אנו יודעים שחיסון הוא פתרון''.

גרשוני העיד כי ''המכון הביולוגי שלנו הוא מכון מצוין עם יכולות יוצאות דופן ולדעתי יש להם את כל באמצעים לבצע מחקר פרה קליני לזיהוי תשתית חיסונית ולהביאה ליישום. אני הייתי שמח אם המכון הביולוגי והמדינה בהנהגה יותר צנועה הייתה הולכת על תכנית חיסון יותר אופרטיבית צנועה והגיונית".

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה, אמר בכנס: "המנכ"לים במשרדי הממשלה נמצאים באזור הנוחות שלהם, אין שום יוזמה או יצירתיות וזה עצוב. עלינו להתחיל בחינוך והסברה, הצעתי בתחילת המגפה לבנות מערך הסברה לתושבים, לחלק מסכות, כפפות וגם ספר הסברה. במשפחה שאינה משגת, יקבלו ערכה. כתבתי לחברי הכנסת ולא קיבלתי שום תשובה בנושא. היה צריך לעשות כרטיס נטען לתושבים נזקקים לקניית מזון, אבל הם חילקו מענקים לתושבי הרצליה פיתוח... ההתנהלות של הממשלה היא כמו מלפני 60 שנים! אין ביוב או ניקוז אבל כולם מתכננים אלפי יחידות דיור, יש מחיר למשתכן אבל חסר לי בתי ספר. יש לי 10,200 משפחות בחל"ת".

"רכשנו מחשבים ומצלמות על חשבון העירייה, הממשלה לא עשתה את זה. הם החליטו לתת מחשבים לילדים שאינם משגת, אבל הבירוקרטיה מכריחה אותנו לחלק להם את המחשבים האלה רק בעוד חודשים".

''לממשלה המרכזית אני אומר: אל תפריעו לי. מספיק עם הניירות ובירוקרטיה. איפה המדינה? איפה מנכ"ל ושר הרווחה? האם הוא דואג לאנשים הרעבים? תמורת 5 שקלים ניתן לתת לאותם הנזקקים מנת צהריים חמה. אין יצירתיות, אין מענה. אין משילות, אין מנהיגות, אין החלטות אמיצות- אתם רוצים ארוחות חמות, מחשבים לילדים? תנו לי כעיר אחריות וסמכות, תתחילו לעבוד''.

פדלון סיפר: ''אם אני לא הייתי נותן לראש העיר בקריית שמונה מסכות ואקונומיקה הוא לא היה פותח את שנת הלימודים, זו ערבות הדדית".