נתניהו בפגישה עם שליט עומאן
נתניהו בפגישה עם שליט עומאןצילום: דוברות ראש הממשלה

דיפלומטים ערבים טוענים שעומאן היא המדינה הבאה שתחתום על הסכם נרמול יחסים עם ישראל, כך דווח בעיתון 'ישראל היום'.

לאור הודעתה של נסיכות עומאן כי היא מברכת על הצטרפותה של בחריין להסכם, הדעה הרווחת בקרב דיפלומטים ערבים בכירים היא כי עומאן תחתום בקרוב על הסכם נורמליזציה מלא עם ישראל שיכלול הקמת נציגויות דיפלומטיות וטיסות ישירות.

גורם ערבי בכיר באבו דאבי אמר \כי עומאן הנה אחת המדינות הבודדות במרחב המדיני במפרץ הפרסי המנהלות דו שיח חיובי עם משטר האייאתולות בטהראן.

גורם דיפלומטי נוסף הדגיש ״הסיבה שטרם כוננו יחסים גלויים ומלאים הנה האפשרות הסבירה שהיחסים של עומאן עם איראן ייפגעו משמעותית״.

עוד הוסיף כי חלק מהשיקולים של בחריין אם להצטרף להסכם היה החשש מתגובת טהרן היות ובבחריין שולט בית מלוכה סוני על אוכלוסייה ששני שליש ממנה שיעית, כשאיראן מעולם לא הסתירה את שאיפותיה הטריטוריאליות.

אולם, ״לאחר שאיחוד האמירויות הגיעה להסכם עם ישראל בתמיכתה של סעודיה, גם במנאמה הבינו שהם יכולים לסמוך על הגיבוי מריאד והערבויות מוושינגטון ולהצטרף להסכם ההיסטורי שכל הצדדים יהנו ממנו, ולכן די ברור שמדינות נוספות יצטרפו בקרוב״, אמר.

בנוסף, גורמים דיפלומטים ערבים תמימי דעים כי סעודיה לא תעבור לנירמול מלא וגלוי בשל מחויבותה לסוגיה הפלסטינית.

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו, רעייתו שרה ושני בניו יאיר ואבנר המריאו הלילה (שני) מנמל התעופה בן גוריון לוושינגטון, לקראת טקס החתימה על הסכם השלום עם איחוד האמירויות ובחריין.

מלבד נתניהו נוכחים במשלחת הישראלית ראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן שבת, ראש המוסד יוסי כהן, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה תא''ל אבי בלוט ובכירים נוספים.

בניגוד למנהגו, ראש הממשלה לא מסר הצהרה או ענה לשאלות העיתונאים טרם העלייה למטוס. נתניהו הסתפק בציוץ קצר בטוויטר: ''בדרך להביא שלום תמורת שלום''.

את איחוד האמירויות ייצג בטקס שר החוץ עבדאללה בן-זאיד שכבר נחת בוושינגטון לקראת טקס החתימה על ההסכם בבית הלבן. לשר נלווים שרים בממשלת איחוד האמירויות וכמה מבכירי הממשל מאבו דאבי.

נתניהו: מערכת הבריאות הניפה דגל אדום

ראש המוסד יוסי כהן שוחח עם כתבים לפני ההמראה מנתב"ג וסיפר כי ישנם מגעים להסכמי שלום עם מדינות נוספות מלבד בחריין והאמירויות.

''התרגשות ענקית, גדולה מאוד", סיפר כהן על תחושותיו. ''קיוויתי לרגע הזה שקרה בזכות הרבה מאוד אנשים. זו נסיעה מאוד מרגשת. הרבה מאוד אנשים טובים מאוד עבדו על העניין הזה הרבה מאוד שנים. מקווה שנחזה במאמצים טובים ושלום ונמשיך אותם הלאה''.

ראש המוסד נשאל אם יהיו מדינות נוספות שיחתמו על הסכם שלום עם ישראל ואמר ''אני מקווה מאוד שיהיו עוד, עובדים על עוד מדינות, זה תלוי גם בהן וגם בנו''.