עו"ד מאיר רובין
עו"ד מאיר רוביןצילום: ליאת מנדל

נגיף הקורונה הרג מעל 1,160 ישראלים וקרוב למיליון איש בעולם, בתוך חודשים ספורים. מכירים משהו שהורג, אבל לא גורם לנכות? ועדיין משום מה, ההתייחסות לקורונה היא משהו שמתים או מחלימים ממנו בלי הרבה אמצע. גם ממוצע גיל הנפטרים, בסביבות 80, גורם לכך שרובנו איננו מתייחסים לסיכון ברצינות.

לא אתייחס כאן לעובדה שכל נשא בישראל מדביק כעת בממוצע בן-אדם וחצי ולכן רובנו נזיק גם לאחרים, הלאה והלאה במעגלים הולכים וגדלים במהירות. אדבר רק על הסיכון האישי לכל אחת ואחד מאיתנו בהדבקה.

יש בעולם כמות אדירה של נגיפים. בערך 300,000 מתוכם מדביקים יונקים, 219 ידועים כמחוללי מחלות בבני-אדם, רק חלק עוברים מאדם לאדם, עשרות בודדות עוברים באוויר, ורק חלק מהעוברים באוויר קטלניים. כשהופיע נגיף הקורונה החדש סברו שמדובר במחלת נשימה, ומכאן השם SARS-COV-2 שמשמעו 'תסמונת נשימתית חריפה מסוג קורונה מס' 2' והמירוץ בכל העולם לרכישת מכונות הנשמה. כעת יודעים כבר שמדובר בעיקר במחלת כלי-דם, הנגיף הנישא באוויר הראשון בהיסטוריה הידועה לנו שגורם למחלה מסוג זה.

למה זה חשוב? כי אנחנו בארץ לא ידועה. מערכת הדם מגיעה לכל מקום ממש. יש כלי-דם בעיניים, במוח, בכליות, בעור, בלב כמובן ולמעשה בכל מקום בגוף כמעט. העובדה הזאת מסבירה את מנעד התסמינים האדיר של נשאות הקורונה, מכאבי-ראש וחום ועד פריחה על העור, בלבול ואבדן חוש טעם וריח.

למעשה, התסמינים המנבאים ביותר נשאות קורונה הם אבדן חוש טעם וריח ובלבול. הראשון עצבי, השני מוחי. אנחנו לא מספיק טובים עדיין בטיפול במחלות מהסוג הזה, חשבו על טרשת נפוצה לדוגמה שאנחנו יודעים בעיקר לעכב את פגיעתה, או על אלצהיימר שלמרות עשורים של השקעה אדירה טרם הושגה לגביה פריצת דרך משמעותית.

לפני חצי שנה הכל היה הערכות, אך כעת עם ההגעה ל-30 מיליון נדבקים בעולם, והצטברות של מיליוני נשאים עם וותק של חודשים ארוכים, הקורונה הכרונית, שמשמעה פגיעה קשה, קבועה ולעיתים בלתי-הפיכה בשגרת החיים, היא כבר עובדה מוגמרת. הדיון הוא על ההסתברויות ללקות בה ומידת החומרה, ולא על קיומה.

צעירים בריאים לחלוטין, כולל ספורטאים אולימפיים, נדבקו בנגיף הקורונה ובמשך חודשים לאחר מכן סבלו מכאבים קשים, לא הצליחו לחשוב בבהירות, לעבוד, ולפעמים אפילו התקשו לעלות ולרדת במדרגות בבית או נאלצו לנוח אחרי 'מאמץ' כמו צחצוח שיניים.

אתם בוודאי מכירים כבר נשאי קורונה. שאלו אותם כיצד הם מרגישים. בערך אחד מחמישה צפוי להשיב לכם שלא הצליח לחזור לעצמו עדיין, ובקרב המבוגרים הרבה יותר מזה.

מרכז הידע והמידע למאבק במגיפה, שהקים אגף המודיעין של צה"ל כדי לספק מידע איכותי ואמין למקבלי ההחלטות, הוציא לאחרונה דוח מפורט מס' 156 בשם 'חולי קורונה עלולים לסבול מתסמינים מתמשכים ואף מסיבוכים ארוכי טווח', הנגיש לציבור הרחב כאן.

בתמצית, תועדו פגיעות משמעותיות במוח, בריאות ובלב של חלק ניכר מנשאי הקורונה, כולל רבים מאלו שלא הרגישו תסמינים כלשהם. בזמן שחלף מאז פרסום הדוח הזה, התגלה עוד הרבה מאוד, ושום דבר מזה לא משמח במיוחד.

מקובל גם משום מה לטעון שהנגיף איננו פוגע בילדים. האמת הפשוטה היא שהוא פוגע קשה בילדים, וגם כאן השאלה היא רק הסתברות וקבוצות סיכון ועליה ייקח זמן רב להשיב. אולי יפתיע אתכם לגלות שנגיף הקורונה גורם לשתי מחלות נפרדות לחלוטין. Covid-19 המפורסמת, ומחלת הצעירים Mis-c ממנה נפטר בישראל צעיר בריא בן 26 ונדבקו מספר ילדים. בארה"ב תועדו מעל 800 מקרים, מתוכם לפחות 16 ילדים שנפטרו. המדאיג שהוא שהמחלה מופיעה ארבעה ואפילו שישה שבועות אחרי ההדבקה, גם בילדים שכלל לא ידעו שהם נשאים או כבר עברו שתי בדיקות שליליות, ובלי טיפול מיידי היא קטלנית.

כשמדובר בנגיף חדש ומסוכן כל כך, מוטלת על כל אחת ואחד מאיתנו החובה האישית לקחת אחריות, לצמצם ככל האפשר חשיפה להדבקה, להקפיד מעבר לכללים המחייבים בעיקר בזמנים קשים כמו עכשיו, וכך להציל חיים. אם אתם מבוגרים, הנגיף בוודאות מסוכן לכם. אם אתם צעירים, יש לכם המון מה להפסיד. עשו לעצמכם ולסובבים אתכם טובה, אל תדבקו.

עו"ד מאיר רובין הוא מזכיר קבינט הקורונה האזרחי