הפגנת שמאל בכניסה לנתב"ג
הפגנת שמאל בכניסה לנתב"גצילום: הדגלים השחורים

המשטרה, משרד הבריאות ומשרד המשפטים גיבשו מתווה לקיום הפגנות בתקופת הקורונה, על דעת היועץ המשפטי למממשלה.

המתווה גובש כך שיווצר איזון בין הזכות להפגין לבין הצורך המובהק לרסן את התפשטות התחלואה בנגיף הקורונה.

מתווה ההפגנות

על פי החלטת הממשלה, יש לשמור על מגבלות ההתקהלות החלות על שהייה בשטח פתוח גם במסגרת הפגנות, ולכן יש להתחלק לקבוצות של כ-20 מפגינים, ככל הניתן, ולשמור על מרחק סביר בין כל קבוצה לקבוצה.

גם בתוך הקבוצה נדרשים המפגינים לשמור על ריחוק חברתי ולחבוש מסיכה.

נציין כי גודל מקום ההפגנה עלול להגביל את כמות הקבוצות שיכולות להיכנס בכדי לעמוד במתווה המרחק. לנוכח זאת, משטרת ישראל תיערך על מנת לאפשר למשתתפים בהפגנה לשמור על כללים אלו, בין היתר באמצעות הגדלת השטח המיועד להפגנה.

על מנת להקטין את פוטנציאל ההדבקה בהפגנות מרובות משתתפים, יתבקשו מארגני הפגנות למנות סדרנים מבין המשתתפים שתפקידם להזכיר למפגינים את הכללים, ולסייע בחלוקה לקבוצות עם מרחק סביר ביניהן.

ראש עירית בת-ים, צביקה ברוט, שהוביל את הבג״צ להשוואת מספר המתקהלים במרחב הציבורי מברך על מתווה ההפגנות שפרסמה הממשלה. ''אני שמח על שמשרד המשפטים קיבל את עמדתנו. זה היה צריך לקרות מזמן ובלי שנצטרך ללכת לבג״צ, אבל עדיף מאוחר מאשר לעולם לא. המדינה הבינה שאי אפשר לעשות איפה ואיפה בין קהלים שונים, וצריך גזירה שווה לגבי כל ההתקהלויות במרחב הציבורי", אמר ברוט.

''הזכות להפגין היא חשובה, בדיוק כמו הזכות להתפלל. בשני המקרים הציבור יוכל לממש את זכותו אבל יהיה חייב להקפיד על הנחיות משרד הבריאות בצורה שווה וזהה. ההחלטה הזו תביא לחיזוק האמון של הציבור בהנחיות הממשלה לגבי הקורונה, כי יותר לא נראה אפליה בין התקהלות להתקהלות. מעכשיו יהיה דין אחד לכולם, במטרה להביא לצמצום התחלואה״, הוסיף ראש העיר בית ים.