לקראת המשדר המשותף של מכבי שירותי בריאות ומכון פוע"ה לפני יום כיפור קיבלנו הצצה אל חדר המצב שהוקם לקראת השידור והשאלות שהתקבצו בחדר המצב.

לשליחת שאלות לחדר המצב לחצו כאן

הרב מנחם בורשטין, ראש מכון פוע"ה, מביע בפתח הדברים דברי הערכה והוקרה על שיתוף הפעולה המיוחד של רבנים ואנשי רפואה לקראת האירוע. לדבריו יש לראות בצירוף של קורונה ויום כיפור הזדמנות להראות לקב"ה את שיתוף הפעולה התורני-רפואי שעם ישראל מפיק מתוכו.

הרב בורשטין מביע תודות מיוחדות לרב יוסף צבי רימון ולרבני ישיבת רמת גן המצטרפים לשידור המיוחד, ומציין כי בעוד רבני מכון פוע"ה ישיבו לשאלות הנוגעות להריון והנקה ביום הכיפורים המיוחד המתקרב, הרי שרבני הישיבה ישיבו על שאלות בתחומים אחרים.

על השאלות שנאספו לקראת השידור מספר הרב בורשטין כי מדובר בשאלות חדשות לחלוטין שמעולם לא נשאלו. דוגמא לכך הוא מוצא בשאלה כיצד יש לנהוג אם אבדן חוש הטעם משמעותו דומה לאכילת דבר מר.

הרב בורשטיין משבח גם את שירותי מכבי שהתגייסו למשימה וגייסו למשימה את הרופאים המתאימים שיוכלו לסייע לרבנים השותפים למיזם. "שיתוך הפעולה הזה יביא לברכה והצלחה בצורה טובה ויפה", אומר הרב בורשטיין ומספר על 15 חוברות הלכתיות שהופקו ובהן שאלות ותשובות הנוגעות להתמודדות עם הקורונה. "אני קורא לכולם להאזין ולהעיר ולהאיר", אומר הרב ומברך את כלל השותפים למיזם.

הרב בורשטיין
הרב בורשטייןמכון פוע"ה

על אופן התנהלות חדר המצב מספר הרב אודי ראטה והסוגיה אכן מורכבת לנוכח מגבלות הקורונה והריחוק המתבקש מכך. הרב ראטה מוצא בתקופה זו יתרון בכך שרבנים מכל קצות הארץ יכולים להתקבץ ולהתכנס תחת קורת גג אחת בזום. "קורת הגג הזו שמכנסת אותנו עם אנשי מכבי, את אנשי סולמות, אנשי צורבא מרבנן, מאפשרת לתת מענה מקצועי מדויק ומחויב".

"יום כיפור הוא שיאה של השנה בחוויה הרוחנית דתית שלנו ובמחויבות שלנו. רבים מעם ישראל צמים ביום הכיפורים ואנחנו כפוסקי הלכה, נעים בין שני צדדים. מצד אחד תורתנו היא תורת חיים ואנחנו יודעים שאם מישהו עלול לסכן את עצמו אנחנו מחייבים אותו שלא לצום, אבל מצד שני דיינו של מחלל יום הכיפורים הוא בכרת. לכן אנחנו רוצים לייצר מענה, לנשים שמתמודדות עם הריון והנקה, לחולי קורונה מאומתים וכו', ליצור חלוקה מקצועית בין המצבים השונים ומצד אחת לתת מענה כולל ומקיף אבל גם בעזרת ד"ר הרמן וצוות רופאי מכבי והרבנים שאמונים על המענה ההלכתי לתפור את החליפה המתאימה לכל אחד ואחת מהשואלים והשואלות".

לשליחת שאלות לחדר המצב לחצו כאן

מה את יכול להציע לי ב-300הרב יוסף צבי רימון, השותף גם הוא למיזם המאוחד והמיוחד, מתייחס גם הוא לאירוע התורני-רפואי המיוחד ואומר כי "בדרך כלל בענייני תורה ומדע רבנים שואלים את הרופאים ואנשי מדע ומבררים את המציאות ואז פוסקים. אצלנו המצב יותר מורכב כי גם הרופאים לא יודעים מה ההשלכות של המחלה, מה המאפיינים שלה, אלא רק כיוונים. עדיין אין מחקרים ברורים ומסודרים אלא רק משהו יותר בוסרי והשאלה היא מה עושים, איך נותנים תשובות, האם צום באמת משפיע על הקורונה, האם יש הבדל בין חולה קורונה עם תסמינים לחולה בלי תסמינים, האם יכול להיות שצום יגרום לחולה ללא תסמינים להפוך לחולה עם תסמינים, האם הצום יכול לגרום לפיקוח נפש. מה ההשלכות של הבידוד? יש לכך משמעות של פיקוח נפש או שהדבר רחוק מאוד? האם יש הבדל בין אדם צעיר בבידוד למבוגר?הדברים הללו משמעותיים וכל הזמן מתגלים עוד ועוד פרטים".

הרב רימון מציין כי המציאות המורכבת הזו הופכת גם את הפסיקה להרבה יותר מורכבת שכן "הפסיקה ההלכתית נשענת על בסיס רפואי, אבל כשהבסיס הרפואי לא ברור ויש ויכוחים בין הרופאים העבודה ההלכתית היא לא רק לתת מענה למציאות רפואית אלא גם לתת מענה במציאות של חוסר ודאות וזה דבר מורכב".

עוד מדגיש הרב את חשיבות הרוגע שיש להקרין על הציבור במקביל למתן התשובות, שכן בעידן זה של התמודדות רפואית לרוגע יש גם השלכות נפשיות בריאותיות.

על הפן הרפואי של המשדר המיוחד שוחחנו עם ד"ר אבי הרמן ממכבי שירותי בריאות הרואה חשיבות מיוחדת באחדות הכוחות שבמשדר המיוחד. "צצות שאלות חדשות, אנשים נמצאים במצבים חדשים ומורכבים. הקורונה שנפלה עלינו מזיזה את כל מה שהיה ידוע לנו עד עכשיו. הרבה אנחנו עדיין לא יודעים, אנחנו לומדים תוך כדי תנועה ולא תמיד יש לנו תשובות חד משמעיות כי הניסיון שלנו קטן".

ד"ר אבי הרמן
ד"ר אבי הרמןמכבי שירותי בריאות

עם זאת מתמצת ד"ר הרמן את מה שידוע עד כה על הקורונה: "ככל שאנחנו צוברים יותר ניסיון אנחנו יודעים שזו בעיקר מחלה של לב וכלי דם וגם מחלה של קרישה. בהתחלה שחבנו שזו מחלה של מערכת הנשימה כי התסמינים הראשונים באים בשיעול וקוצר נשימה ופגיעה בחוש הריח, אבל ככל שרואים את הסיבוכים של המחלה אנחנו רואים שהיא פוגעת במערכת הקרישה ובמערכת הדם ולכן במצבים הקשים היא פוגעת בלב ובמוח. הרב רימון הזכיר את גורמי הסיכון והם מגיעים גם לכיוון הזה, מי שנמצאים יותר בסכנה אלו מי שיש להם מחלות בתחומים הללו. אחת הדוגמאות הקלאסיות זו אנשים שיש להם יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, אנשים עם סוכרת המערבת את כלי הדם. דווקא מחלה כמו אסטמה, שהיא מחלת ריאות קלאסית, לא נחשבת גורם סיכון. לעומת זאת מחלת ריאות כרונית אחרת COPD הנגרמת מעישון רב גורמת לסיבוכי קורונה".

ד"ר הרמן מבהיר כי לפי שעה אין מידע מוסדר וברור באשר להשלכות צום על התפתחות הקורונה, "אבל ברור לנו שכדי שהגוף שלנו יילחם בקורונה אנחנו צריכים ערכת חיסון טובה וחזקה. הגוף נמצא במלחמה קשה כשהוא נאבק בקורונה ואם אין לו את הסוכר והנוזלים שהוא צריך הרבה יותר קשה לו להילחם במחלה".