הרב מארק שנייר
הרב מארק שניירערוץ 7

הרב מארק שנייר, המייעץ למנהיגי מדינות במפרץ הפרסי, מתייחס ל'הסכמי אברהם' שנחתמו עם איחוד האמירויות ובחריין ואומר שלדעתו מדובר בבשורה של ממש ליחסים בין ישראל והאסלאם.

"אני חושב שזה הרבה יותר משותפות כלכלית או מדיניות. לאסלאם וליהדות יש המון מהמשותף. כולנו ילדיו של אברהם ואני מרגיש שכעת מוסלמים ויהודים מגיעים להכרה לא רק בקרבת האמונה אלא בגורל המשותף", אומר הרב שנייר לערוץ 7.

הוא מציין כי מלך בחריין חזר באוזניו שוב ושוב על הקביעה לפיה, "הערבות היחידה לנוכחות ערבית חזקה ומתונה במפרץ תהיה ישראל חזקה".

"צריך לזכור שמלך בחריין היה זה שבשנת 2015 הוביל לחקיקה שהגדירה את חיזבאללה כארגון טרור", מוסיף שנייר.

לדעתו, ההגעה להסכם דווקא בתקופה הזו נבעה ממספר נסיבות שחברו יחד. "המאבק בקורונה דרש שילוב כוחות אזורי שגם מדינות ישראל וגם מדינות המפרץ יכולות להרוויח ממנו".

"בנוסף, רבות ממדינות המפרץ היו מודאגות מהמהלך האפשרי של סיפוח ישראל בחלקים או בכל יהודה ושומרון. כעת איחוד האמירויות ובחריין מאמינות שבזכות הנורמליזציה בוטל הסיפוח וניצל פתרון שתי המדינות עבור הפלסטינים", מציין שנייר.

הוא אומר עוד כי "כמה ממנהיגי המפרץ אמרו לי לאורך השנים שהם מעוניינים בקשר עם ישראל שכן השילוב בין המשאבים שלהן והטכנולוגיה הישראלית, יוכלו להפוך את כלכלת האזור לחזקה ביותר בעולם".

גם האיום האיראני היה זרז להסכם. "האיום הקיומי שמהווה איראן גם לישראל וגם למדינות המפרץ מטריד את האזור, והמדינות מאמנות שישראל יכולה לסייע להן בהתמודדות מול האיראנים עם פחות הישענות על ארה"ב. כשיש לך כוח כלכלי וצבאי חזק ממש בחצר האחורית שלך, בשכונה שלך, למה אתה צריך ללכת לבקש טובות אלפי קילומטרים משם?".

הרב שנייר מבקש להעביר מסר לפיו החלת הריבונות אינה כלל על השולחן. "הסיפוח בוטל ולא נדחה", הוא אומר.

לדבריו, "הנורמליזציה תביא הזדמנויות חדשות לפלסטינים במיוחד בתחום הכלכלי. קראתי מומחים שונים שטענו כי 'למדינות ערב, כבר לא אכפת מהעם הפלסטיני'. אני אומר שכל מי שמדבר כך פשוט טועה".
לסיכום, אומר הרב שנייר כי ייתכן וגם סעודיה תצטרף לרכבת השלום וכי הכול תלוי בפער הבין דורי משום ש"נסיך הכותר רוצה בשלום עם ישראל".