הדס הרטמן
הדס הרטמןצילום: פרח

העולם האקדמי והחינוכי של השנים האחרונות חלוק מאד בשאלה מה נכון לילד בגיל הרך המאובחן עם צרכים מיוחדים:

האם לשלוח אותו לגן חינוך מיוחד, בו יקבל את כל הטיפולים המקצועיים והגן יותאם לצרכיו כמו כפפה ליד, או שמא לשלב אותו בגן רגיל עם בני גילו, בליווי סייעת, וכך לקרב אותו צעד אחד קדימה לשילוב מלא בקהילה?

על פי משרד החינוך, ילד עם צרכים מיוחדים אמור לקבל זכות קדימה לשיבוץ בחינוך רגיל על פני שיבוץ במסגרת של חינוך מיוחד. מחקרים מראים כי ישנה חשיבות משמעותית בשילובים בגנים רגילים, וכי שילוב זה מהווה זרז להובלתם לחיי שגרה נורמטיביים.

בתור מנהלת אזור שומרון של רשת "פרח" לחינוך מיוחד, המפעילה בתחומי השומרון מעונות וגנים שיקומיים לילדים עם צרכים מיוחדים, אני מיישמת מספר תהליכי שילוב בהתאם לצרכים של הילדים. לדוגמא, השילוב הקלאסי שאנו מכירים, מתקיים לדוגמא בגן בברקן, בו משלבים ילדים למשך בקרים שלמים בגני הילדים הרגילים הסמוכים לגן השיקומי.

הילד מהגן המיוחד מגיע אל הגן הרגיל בליווי סייעת מצוות הגן המיוחד, המוכרת לו ומקבלת הדרכה של הצוות המקצועי של הגן כיצד לסייע לשילוב מוצלח. במידת האפשר משולב הילד בסמוך למקום מגוריו על מנת לאפשר לו לפגוש אחה"צ ובסופי שבוע את החברים מהגן המשלב. שילוב נוסף, שנעשה בגן השיקומי החדש בפדואל, הוא הצמדה פיזית של הגן השיקומי לגן הרגיל של היישוב. סמיכות זו מאשפרת לנו לקיים פעילויות רבות במהלך סדר היום המשותפות לילדי החינוך המיוחד וילדי הגן הרגיל (מפגשים, חצר, קבלת שבת, מסיבות וכדומה).

שילוב חדשני נוסף שאנו מיישמים, הוא "שילוב הפוך", ובו למעשה כיתה של פעוטות מהמעון הרגיל של הישוב בפדואל, מגיעה מידי שבוע למעון השיקומי לפעילות משותפת של שעתיים. יתרונות השילוב ההפוך הם שהפעוט עם הצרכים המיוחדים נמצא בסביבה המוכרת והבטוחה שלו ויכול לגייס את כל כוחותיו כדי להתמודד עם האתגר של השילוב.

מה הם היתרונות של שילוב?

היתרון המשמעותי ביותר, והמטרה הסופית עבור ההורים והילדים: חשיפה לעולם האמיתי והטבעי לבני הגיל והכנת הילד להיות משולב בקהילה רגילה ובשגרה יומיומית הזהה לשל כל ילד. כשמשלבים ילד עם צרכים מיוחדים בגן רגיל, הוא אוכל, שותה, ישן, לומד ומשחק לצד ילדים עם שגרה רגילה, יש לו מודל לחיקוי והדרך לשילוב מלא בקהילה קצרה יותר. טיפול לכל דבר- אם בגן לילדים עם צרכים מיוחדים יש חדרים ייחודיים, צוות רפואי ומכשור, בגן רגיל אין את כל אלו.

אמנם, הסביבה החדשה עלולה להלחיץ את הילדים, אך מצד שני, השיח, המשחק והאימון עם הילדים הרגילים, שמתרחשים באופן אותנטי לחלוטין, מטפלים בילד. למשל: כחלק משלבי ההתפתחות, ילדים רגילים רוכשים את ההרגל הבסיסי להתנהל בתורות, ולהמתין בסבלנות לבוא תורם, אם זה למשחק או לכיור או לכל פעילות אחרת. לעומת זאת, ילדים עם צרכים מיוחדים, שלא מורגלים בכך, צריכים שילמדו אותם. מה שבגן מיוחד היה לוקח מספר שבועות, יכול לקחת מס' ימים בגן רגיל.

כלומר, הם ילמדו להתנהל בתורות באמצעות הסתכלות ופעילות עם הילדים האחרים. אתגור- הילדים נחשפים לאתגרים ולהתמודדויות ברמת קושי גבוהה, שייתכן ולא היו נחשפים אליהם בגן לילדים עם צרכים מיוחדים. זה מלמד אותם להתאמץ, להתעקש ולא לוותר. אינטראקציה חברתית- אין ספק שנוצרות מערכות יחסים שונות בגן המשולב, מאשר בגן המיוחד. מערכות היחסים החדשות עם אנשים השונים להם, מפרות ומעשירות אותם. היכרות עם משחקים וסביבה חדשה- עצם העובדה שהם מגיעים לגן חדש, הם פוגשים במשחקים ובסביבה שלא היו נחשפים אליה לולא השילוב הזה.

לוקח להם כמה ימים לעכל, אך זה מדהים לראות אותם פוגשים בעצמים, חפצים ומשחקים שלא הכירו בחייהם. קבלת השונה והכלתו- היתרון האחרון ולמעשה הכי חשוב, הפעם הוא עבור הילדים הרגילים, שנתרמים באופן משמעותי מכל הפעילות הזו. הילדים, שלא פוגשים לפני כן ילדים עם צרכים מיוחדים, מתחברים בקלות, תוך התעלמות ממאפיינים פיזיים או סטיגמות. נוצרות מערכות יחסים מדהימות, והילדים לומדים מגיל צעיר כי כולנו שווים.

הדס הרטמן, מנהלת אזור השומרון של פרח, הרשת הארצית המובילה בישראל להתפתחות וחינוך לילדים עם צרכים מיוחדים.