נגיף הקורונה. אילוסטרציה
נגיף הקורונה. אילוסטרציהiStock

בדיוק כשהאמריקאים כבר הפסיקו להתעניין במגפת הקורונה, והנשיא טראמפ הצליח לשנות מעט את סדר היום הציבורי לתחומים שנחשבים נוחים יותר עבורו לקראת הבחירות לנשיאות, יצאו כל כלי התקשורת בימים האחרונים בציון העובדה שמספר המתים בהתפרצות בארה"ב הגיע ל־200 אלף.

ארה"ב ממשיכה להיות המדינה הנגועה ביותר בקורונה בעולם כולו, בפער ניכר לעומת כל המדינות האחרות. 200 אלף המתים הם מתוך למעלה משבעה מיליון חולי קורונה שאובחנו בארה"ב מאז תחילת ההתפרצות. מדי יום מתים ברחבי המדינה כ־ 700 אנשים נוספים.

במקביל נמשכת ההתפרצות החזקה במדינות רבות נוספות. באיראן דיווחו בימים האחרונים על גל הדבקה שלישי, בזמן שבארה"ב עדיין לא הסתיים הגל הראשון.

לעומת זאת, באירופה, ברוב המדינות מתחיל להתפתח גל הדבקה שני, בדומה למה שאירע בישראל בשבועות האחרונים.

בגלל החשש מפני מחזות קשים של המוני חולים ומספר מתים גבוה, משתדלות המדינות האירופאיות להקדים רפואה למכה, ולהטיל מגבלות חמורות יותר, עוד לפני שהתחלואה מגיעה לשיא. כך הוטל בימים האחרונים הסגר חלקי במדריד בירת ספרד, וגם בבריטניה דווח על החמרת ההנחיות.

ראש הממשלה הבריטי, בוריס ג'ונסון שבתחילה זלזל בנגיף הקורונה ולא ייחס חשיבות רבה למאבק נגדו, נשמע אתמול מודאג מאוד.

הוא הודיע כי החליט להאריך את תקנות החירום בחצי שנה נוספת, ולהכפיל את הקנס הניתן לאזרחים שלא עוטים מסכה במרחב ציבורי במקומות סגורים. לדבריו, אם יוכח שהאכיפה לא מספקת ושהאזרחים ממשיכים להפר את ההנחיות והתחלואה גואה בהתאם, הוא לא יהסס "להגביר את עוצמת האש", כהגדרתו.

במקביל נמשכת ההתפשטות המהירה של הנגיף בהודו שאט אט מדביקה את הפער הגדול בינה ובין ארה"ב, ונראה כי האפשרות שהיא תעקוף את ארה"ב במספר החולים והמתים אינה מופרכת. בתקופה האחרונה מתים בהודו יותר מאלף בני אדם מדי יום ממחלת הקורונה, ומתגלים כ־ 80 אלף חולים חדשים.

ההודים כבר עקפו את ברזיל במספר החולים, ונמצאים בדרך הבטוחה לעקוף אותה גם במספר המתים.

עד כה מתו בארה"ב כאמור למעלה מ־200 אלף בני אדם וחלו יותר משבעה מיליון, בהודו מתו 90 אלף וחלו יותר מחמישה וחצי מיליון, בברזיל מתו כ־ 140 אלף וחלו יותר מארבעה וחצי מיליון, וברוסיה מתו 20 אלף וחלו 1.1 מיליון.

המספרים שמספקת רוסיה לגבי מספר המתים נמוכים מאוד ביחס למספר החולים. כך למשל בבריטניה שדיווחה על 403 אלף חולים בסה"כ – מתו עד כה למעלה מ־ 40 אלף חולי קורונה, כך גם במקסיקו שדיווחה על 700 אלף חולי קורונה ועל למעלה מ־ 73 אלף מקרי תמותה.

בסך הכל, בכל רחבי העולם, מאז תחילת ההתפרצות ועד כה חלו יותר מ־ 31 מיליון בני אדם בקורונה ומתוכם מתו 973 אלף בני אדם. מספר המקרים הפעילים עומד כעת על 7.5 מיליון, מתוכם 62 אלף חולים במצב קשה או אנוש.