רני רהב
רני רהבצילום: סיון פרג'

צדקה מבחינתי היא נתינה, לא רק של כסף, אלא גם מילה טובה, טיפ עסקי או הקשבה, בעיקר תוך הקפדה על כבודו של הנצרך. כל הטוב הזה בסוף חוזר אל כולנו בשפע מלמעלה

התורה רגישה מאוד ליחס העדין שבין תורם ונתרם. היא משתמשת במילה "צדקה" כדי לבטא נתינה לנזקק, אולי מתוך הבנה ששורשי המעשה נעוצים בעשיית צדק.

אני מאמין שמעשה הנתינה אינו מבטא רחמים או חלילה התנשאות על האחר, אלא דווקא מסמיך אותנו כשליחים, שיכולים לחלק ולחלוק בשפע.

אני סבור שצדקה אינה חייבת לבוא בביטוי שהוא רק כספי. בבסיסה היא מבטאת נתינה, מכל סוג: לעודד חבר, להקשיב לילד, להיות אדיב ונדיב, לדאוג לקשישים, כאשר עלינו לדאוג תמיד לשימור כבודו של המקבל, אחרת מה הטעם? ואם אפשר לתת בסתר, אני חושב שזה תמיד עדיף.

אחד הצרכים הבסיסיים ביותר של האדם הוא לחוש שזקוקים לו, שהוא מוכשר ובעל יכולת. לכן אומרים שאחת מצורות הצדקה הגבוהות ביותר היא לעזור לאדם למצוא עבודה, או אפילו לעזור לו להתבסס בתחום המקצועי. דרך פעולה זו משמרת את כבודו, ובעת ובעונה אחת היא גם מסייעת לו לחזור ולהיות אדם חיוני, שמח, טוב לבב ומועיל, המסוגל לסייע לאחרים.

לעיתים מספיק שאנו מצויים בעמדה שבה אנחנו יכולים רק לייעץ לאדם אחר, לומר מילה טובה, לתת טיפ עסקי, לרומם את רוחו או לחדד את מחשבתו. די בכך כדי לטעת בנו ביטחון וכוח באשר ליכולתנו למצוא פתרונות, לצמוח ולהפוך בעצמנו למקור עוצמה עבורנו ועבור האחרים, במעגל קסמים של נתינה.

חז"ל אומרים: "במידה שאדם מודד מודדין לו" (משמע, האדם מקבל במידה שבה הוא נותן לאחרים). במהלך חיינו אנו עומדים לעיתים בפני מצבים שבהם אנו תלויים לפתע באחרים כדי להתמודד או לעבור זמנים קשים. האנרגיה שבה אנו ניגשים לעולם, מול עצמנו וכלפי הסביבה, הדרך שבה אנו מגיבים לאחֵר כשלנו מאירים האור, המזל, הברכה, הפרנסה וההצלחה - היא זו שבסופו של דבר תכריע כיצד היקום יגיב אלינו בעת צרה.

אני לא אומר, חלילה, שאנו צריכים לתת כדי שבעתיד נוכל לקבל. בדיוק כשם שאנו יודעים לדקלם מהגמרא, לעיתים במידת מה של כאב - "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו". אני פשוט מאמין באמונה שלמה שצדקה ונתינה הם תהליך מחזורי - שטוב מוביל לטוב, שרע מוביל לרע, ובעיקר - שאלוקים מאזין בתשומת לב למעשי טוב הלב, הנתינה, הצדקה והנדיבות שלנו. מעשים אלה פותחים שערי שמיים ומהווים תמריץ לברכות אלוקים לרדת על ראשי כולנו, הנותנים והמקבלים כאחד.

רני רהב

איש יחסי ציבור