אכיפת הסגר
אכיפת הסגרצילום: דוברות המשטרה

ישראל הולכת לסגר מוחלט החל ממחר (שישי). עו"ד נעמה שבתאי-בכר, מומחית בדיני עבודה, מתייחסת להחלטה ולסימני השאלה הלא מעטים העולים ממנה.

"מטריד אותי שאני שומעת על ההחלטה לגבי סגר, שומעת על היתר עבודה במקומות חיוניים אבל אני לא יודע מה זה אומר, מי נחשב עובד חיוני, אין שום תקנות או מסמך סדור שאנחנו עורכי הדין נוכל להנחות על פיו את הלקוחות שלנו. אנחנו ניזונים מהתקשורת".

עו"ד שבתאי-בכר מספרת על מבול של שאלות והודעות שמגיעות אליה ממעסיקים ומעובדים סביב מונח 'העובדים החיוניים', ולפי שעה אין לה מענה.

עם זאת היא מציינת כי "יש כמה דברים שכן ידועים וברורים,, ועליהם היא מרחיבה: "יש עובדים שלא יוכלו להגיע למקומות העבודה בגלל הסגר. האם מותר לעבוד מהבית? האם ניתן לחייב לעבוד מהבית, ומה המשמעות? עבודה מהבית יכולה להיות פתרון נהדר, גם אם לא לכל המקומות. במקומות של שירותים זה יעזור למעסיק כי זה מייצר תפוקות, ועוזר לעובד שיהיה זכאי לשכר.

''אני מציעה להסביר לעובד את אופן העבודה מהבית והשכר, מי עובר לעבודה מהבית, מה כללי ההתנהגות בעבודה הבית, כמה שעות יוכלו לעבוד מהבית, מה השכר, באילו אמצעים ישתמשו, מי נותן מחשב וכו'".

"יש עובדים שיגידו שהם לא יכולים לעבוד מהבית כי מטפלים בילדים וכו'. ניתן לצפות מהמעסיק שיקשיב לסיבות ועבוד כזה צריך להבין שלא יקבל שכר על הימים הללו. כאן מגיע פתרון החל"ת, שבו יש קצת יותר ודאות, כי כאן הממשלה אמרה שמספיק שבועיים של חל"ת כדי לקבל פיצוי, ושבועיים זה בדיוק עד סוף סוכות. לכן יכול להיות שעבור עובדים שלא יכולים לעבוד מהבית הדבר הנכון הוא להוציא אותם לחל"ת כדי שהמעסיק לא יצטרך לשלם והעובד יקבל על כך תמורה כלשהי".

עוד מוסיפה שבתאי-בכר: "התקנות עד היום, כשדובר על איסור הגעה למקום עבודה דובר על איסור נוכחות של יותר משלושים אחוז יחד במקום העבודה. אם זה מה שיהיה גם הפעם, אפשר לחלק את יום העבודה למשמרות. עורכי דין יכולים לעבוד גם בבוקר גם בצהרים וגם בערב. מעסיקים יוכלו לחלק לשלוש קפסולות אחידות של משמרות. אמנם המשמעות היא משמרת של שש שעות, אבל עדיף לקבל שכר על שש שעות מאשר כלום. בנוסף, יש מעסיקים שיכולים לחלק את העבודה לאורך כל 24 השעות וניתן לבצע שלוש משמרות מלאות".

ואם לא מתאים לעובד לעבוד במשמרת ערב או לילה? "בתקופה רגילה מעסיק לא יכול לשנות לעבוד את סדרי עבודתו אלא רק לבקש או להציע, העובד יכול לומר שהוא לא מעוניין והמעסיק יוכל לפטר אותו. במקרה שלנו לא הייתי ממהרת לא להסכים ולא לפטר. נכון למעסיק ולעובד לגלות אחריות ואוזן קשבת לצרכים אחד של השני ולמצוא פתרון . אם עובד אומר שלא מתאים לו לעבוד בשעות הללו כחי לא בא לי, אומר למעסיק שאין מניעה מלפטר אותו, גם אם לא אדחף אותו לפינה זו של פיטורין".

לטעמה של עו"ד שבתאי-בכר נכון היה להימנע מסגר מוחלט אלא להעדיף את מתן ה אפשרות לעבודה חלקית. "הדבר הנכון יותר הוא לומר שבאותו פרק זמן לא ישהו יותר מכך, וכך עובדים, תתאפשר הגעה חלקית והמדינה תשלים את השכר. כרגע אנחנו במבנה של הכול או כלום, או עבודה או אבטלה, אבל אנחנו לא יכולים לפעול כך".

לקראת תום הדברים מעלה שבתאי-בכר סוגיה נוספת שיש השואלים אודותיה: "הרבה עובדים ומעסיקים שואלים אם צריך לצייד את העובד באישור כתוב לעובד חיוני. כרגע עדיין אין שום דרישה לאישור כתוב שכזה, אבל מומלץ לעקוב אם הדבר הזה ישתנה או לא".