דגלי ישראל וארה"ב
דגלי ישראל וארה"בFlash 90

במוקדו של יום הכיפורים עומדים חשבון הנפש והתשובה. השנה, בעוד אנו מתבוננים פנימה, עלינו לעשות חשבון נפש במישור נוסף- מערכת היחסים שבין ישראל והעולם היהודי.

ערב יום הכיפורים, אנו עדים למשבר משותף לשתי הקבוצות הגדולות בעם היהודי- ישראל וארצות הברית. שני צדדיו של הקשר הערכי והאסטרטגי הזה יצטרכו לבחון את מעשיהם על מנת ללמוד מהם ולהתקדם אל עבר השנה החדשה כאשר הם נחושים לחזק את מערכת היחסים ביניהם. השותפות של השנה החדשה מוכרחה להיות הדדית. עלינו ליצור שינוי באופי התקשורת בינינו. האתגרים העכשוויים מוכיחים שיש בינינו שותפות הרת גורל.

מדינת ישראל מחויבת להיותה מדינת הלאום של העם היהודי והיא אכן פועלת לטובת חיזוק הקשר, אך עדיין נותרו פערים גדולים בעשייה. עלינו לעבוד יחד על מנת להגדיל את היקף הפעילות, אך גם למקד אותה לאזורים אסטרטגים כך שתיתן מענה לצרכים שעולים מהשטח. למרות האתגרים שישראל חווה בחסות משבר הקורונה, היא איננה מדינה נחלשת, אלא אומה חזקה שיכולה לעזור ולתמוך בקהילות היהודיות שמעבר לים. חשוב שנתחיל את השנה החדשה עם תוכנית עבודה ממשית.

מוסדות יהודים קהילתיים רבים בארצות הברית ניצבים בפני אתגרים משמעותיים כאשר רבים מהם נאלצו לסגור את שעריהם, לקצץ בתקציבים ולפטר עובדים. ארגונים רבים חווים משברים כלכליים אשר קשה לחזות כיצד ישתקמו מהם. יתכן והקהילה, שתמיד התגייסה לטובת ישראל, תאלץ עתה להשקיע חלק ניכר ממשאביה לעבודת חיזוק היסודות שלה. על כן, דווקא עכשיו, היא תזדקק לתמיכה ולחיבור עמוק עם ישראל.

ישראל זכתה שנים לתרומות נדיבות מאוד מיהודי ארצות הברית. העצמת השותפות, שממנה ירוויחו שני הצדדים, תהיה תמורה נאותה עבור ההשקעה. שיתוף ידע, קידום שיח והעמקת ההיכרות אינם דורשים משאבים כספיים גדולים, אלא חשיבה אסטרטגית קדימה ודיוק של המאמצים הקיימים. דווקא בעתות משבר, פילנתרופיה אסטרטגית של שיתופי פעולה תצמיח שותפות לקשרים ארוכי טווח בין ישראל לעולם היהודי.

כמדינת הלאום של העם היהודי, ישראל לא תוכל להרשות לעצמה להתעלם מהתמורות המתרחשות בקהילה היהודית בארצות הברית. על מנת לחזק את מערכת היחסים, עליה להמשיך ולפעול למען אותן קהילות, גם הרבה אחרי שיתייצבו. מיסוד פורום חירום משותף והתאמתו לשגרה החדשה שאנו לומדים לחיות איתה, יסייעו להיאבק יחד באתגרים שמשפיעים על חיי העם היהודי כולו. שיתוף של תכנים חינוכיים דיגיטליים שפותחו בשני הצדדים בתחומים של ציונות, תולדות ישראל ולימודי יהדות, יחזקו את הזהות המשותפת וישדרגו משמעותית את "הלמידה מרחוק" הרווחת כיום.

בשעה שאנו דנים לכף חובה או כף זכות, יש לזכור שמערכת היחסים בין שני הצדדים היא חזקה. והחיבור של היהודים האמריקאים לישראל הוא עוצמתי מאוד. בסקר שערכנו בקרב אלפי יהודים בארצות הברית עלה כי 80% הגדירו עצמם כפרו-ישראלים (אפילו שלעיתים ישמיעו דברי ביקורת) ו-67% מהנשאלים העידו על קשר רגשי חזק לישראל. המחלוקות והביקורות נוגעות בדרך כלל בחוסר הסכמה על מדיניות ממשלה כזו או אחרת או בעניינים פוליטיים ולא במשבר חמור ביחסים. חשוב מאוד שנעסוק במחלוקות בינינו, אך לא פחות חשוב שנדע גם לנווט את השיח למה שמאחד בינינו כגון: תרבות, כלכלה, טכנולוגיה, יזמות וספורט. כל אלו נושאים חשובים שעל בסיסם ניתן לחזק את הקשר בין ישראל ויהודי ארצות הברית.

בעיצומם של ימים כה משמעותיים, עלינו להפנים שהקשר בין מדינת ישראל לעם היהודי הוא אסטרטגי ומשפיע על כל תחומי החיים שלנו. זה שנים שהשיח בנושא מערכת היחסים בין ישראל והקהילה היהודית בארצות הברית מתנהל בתוך אותה תיבת תהודה. האתגרים מולם ניצבים כל אחד מהצדדים, כמו גם המחלוקות בינינו והפער ההולך ומתעצם בין הדורות , מחייב אותנו לגוון את השיח ולהנגיש את הדיאלוג לקהלים חדשים. עלינו ליצור חיבור ומחויבות לקשר גם בקרב כלל הציבור. ניהול השיח במרחב הציבורי תגביר את תשומת הלב לנושאים שעל הפרק, תגוון את הקולות הנשמעים בו, תסייע בחיבור לקהלים חדשים ותעודד חדשנות בפתרון האתגרים.

ביום הכיפורים הקרוב עלינו להתבונן פנימה ולבחון את מעשינו בשנה החולפת ומיד אחר כך עלינו להפנים את גודל השעה ואת החשיבות העצומה של מערכת היחסים הכה משמעותית הזו, להסתכל קדימה ולפעול בנחישות לחיזוק הקשר בין ישראל ויהדות ארצות הברית.

הכותבת היא מנכ"לית קרן משפחת רודרמן הפועלת לחיזוק הקשר בין ישראל ליהדות ארצות הברית