ג'ו ביידן
ג'ו ביידןצילום: רויטרס

סגן ראש המל"ל לשעבר, ד"ר צ'ק (דוד) פרייליך, מנתח בראיון לערוץ 7 את ההשלכות הצפויות לתוצאות מערכת הבחירות בארה"ב על המזרח התיכון.

"לפי כל הסקרים ביידן אמור לקחת", אומר ד"ר פרייליך שמקפיד לא לדחות מכל וכל את האפשרות לניצחון מפתיע של טראמפ, אך דבריו אודות הצפוי במזרח התיכון לאחר הבחירות מתמקדים בסיכוי הסביר יותר, להערכתו, כלומר ניצחון של ביידן.

''ביידן הוא איש המרכז והוא רץ ככזה. השמאל הדמוקרטי ניסה לקחת אותו לכיוון שלו ולא כל כך הצליח. לביידן יש רקורד מוכח כתומך מובהק של ישראל וכך גם קמלה האריס (המועמדת לכהונת סגנית הנשיא), למרות שהרקורד שלה קצר יותר".

אחת הסוגיות המרכזיות שעשויות להיות רלוונטיות למזרח התיכון היא סוגיית הגרעין האיראני והפער בין מדיניות ביידן לזו של טראמפ. להערכתו של ד"ר פרייליך אם יתמיד ראש הממשלה נתניהו בעמדתו הניצית צפויה מציאות של אי הסכמה בינו לבין ממשל ביידן האומר כבר כעת כי בכוונתו לחזור להסכם הגרעין כבסיס למו"מ בדרך להסכם טוב יותר.

האם אכן ביידן רואה בהסכם שנחתם בימי אובמה, כאשר הוא עצמו היה סגן הנשיא, רק בסיס לשינויים ולא כמתווה הרצוי? ד"ר פרייליך סבור שאכן כן משום שלדבריו במלאת חמש שנים להסכם וכאשר נותרו לו חמש עד עשר שנים.

"אף אחד לא מחויב אליו כלשונו, וברור לכולם שיש פערים בהסכם וצריך לסגור אותם. השאלה היא אם האיראנים יהיו מוכנים להגיע להסכם. מבחינתם של האיראנים האמריקאים הוכיחו חוסר אמינות בכך שטראמפ פרש מההסכם ללא הצדקה רשמית. להם יש בחירות ביוני ולכן נראה קצת קשה להגיע להסכם בשנה הראשונה".

"מבחינת הרקע והאופי של ביידן יש לו את הכישורים הנשיאותיים, מה שאין כן טראמפ שלא עסק בשום תחום לעומק", סבור פרייליך וכאשר הוא נשאל אם המצביע האמריקאי הממוצע לא הוכיח בבחירת טראמפ שכישורים נשיאותיים נוסח ביידן פחות מעניינים אותו, משיב פרייליך ואומר כי אינו יודע לקבוע זאת בוודאות ולהערכתו "אנשים נרתעים מארבע שנות הכאוס והבלאגן של טראמפ. אם הם היו מוכנים לסלוח לסגנון הייחודי של טראמפ, העניין הזה כבר לא קיים אחרי שרואים את הטיפול שלא היה בקורונה".

באשר למו"מ המדיני עם הפלשתיני צפוי גם כן עימות בין ממשלת ישראל לממשל ביידן: "יש לביידן עשרות שנות מגעים וקשרים עם ישראל ועם ראש הממשלה. אני מניח שהם ינסו לחדש את המו"מ עם הפלשתיני. אני לא סבור שיש ציפיות לפריצת דרך, אבל מאמץ יהיה וזה יגרום לחיכוך עם ראש הממשלה ועם הימין".

האם יוכל ביידן להציג שפנים מדיניים משלו לקידום המו"מ עם הפלשתינים? "אני לא חושב שיש כאן שפנים. הנושא מוכר כבר עשרות שנים. המתווה הוא שתי מדינות ולזה הם ינסו להגיע. יש לזה הסכמה רחבה לא רק בדמוקרטים. גם אצל רוב הרפובליקנים. טראמפ חרג מכך במדיה מסוימת למרות שגם תכנית המאה מדברת על שתי מדינות. ההבדל המרכזי בין טראמפ לאחרים זה הנכונות לסיפוח שלושים אחוזים בעוד האחרים היו מוכנים לאחוזים בודדים של חילופי שטחים. אני נוטה לחשוב שיהיו לחצים בנושא הזה וזה יגרום לחיכוך".

עם זאת מוסיף פרייליך ומעריך כי "לא זה מה שיהיה במרכז העניין על השולחן של ביידן כי יש את הכללה ואת הקורונה". להערכתו "יעלה גם נושא הסיוע לישראל, נושא שעלה בשנה הראשונה בפעם הראשונה כנושא טעון בארה"ב. יש לא מעטים במחנה הדמוקרטי שדרשו את הדרישה חסרת התקדים לקשור בין הנושא המדיני לסיוע. ביידן לא יילך לכיוון הזה אבל יהיו לחצים בקונגרס וצריך לקחת את זה בחשבון".

עוד שאלנו על ההשפעה הפנים מפלגתית על ביידן מצידם של גורמים המוגדרים בפי רבים כאנטישמיים, ופרייליך מסתייג מעט מההגדרה 'אנטישמיים' בהתייחס לגורמים הללו. לדבריו "יש קבוצה קטנה שהיא מאוד מאוד ביקורתית כלפי ישראל ואפשר לומר במובהק שהם אנטי-ישראליים. זה המיעוט במפלגה הדמוקרטית אבל זה מיעוט שהולך וגדל. צריך להבין שבמחנה הדמוקרטי לא חלה רק ירידה בתמיכה בישראל, אלא שיש מפולת וקריסה של ממש בתמיכה בישראל.

''מה שחשוב בעיניי הוא התמיכה הדו מפלגתית בישראל. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את המפולת הזו. זה קיומי עבורנו. זה מתחיל במערכות של צה"ל וכלה בתמיכה בפורומים בינלאומיים שונים. אלמלא הוטו האמריקאי ישראל הייתה נתונה לסנקציות גורפות מזה עשורים. אם יש קריסה בצד אחד של המחנה אפשר לשמוח שזה לא בצד הרפובליקני, אבל זה אסון שאסור לנו להרשות אותו לעצמנו".

ומה באשר לאפשרות בעלת הסיכויים הנמוכים יותר של ניצחון לטראמפ? "אם טראמפ בכל זאת ייבחר, בטווח הקצר זה יהיה נוח יותר לישראל, אבל צריך לקחת בחשבון שטראמפ הוא טיפוס שאי אפשר לבנות עליו. מה שמעניין אותו זה הוא עצמו. בקדנציה השנייה הוא מאוד ירצה את פרס הנובל שהוא לא קיבל בקדנציה הראשונה וזה יכול להביא לעימותים איתנו. הוא יכול לעשות אחורה פנה בשניה. אין לו סנטימנטים לאף אחד חוץ מלו עצמו והוא גם רוצה מאוד הסכם עם האיראנים. הוא אומר זאת בגלוי עד כדי מה שנראה היה כאילו הוא מתחנן להסכם והם מסרבים. צריך לזכור את ההתאהבות במנהיג צפון קוריאה, הוא יכול גם להתאהב במפתיע במנהיגי איראן...".

האם יתכן וכמו מול צפון קוריאה, ההתאהבות תסתיים בהחלטה של טראמפ שלא ניתן להגיע להסכם איתם ולכן יש לקטוע את הקשרים שנוצרים? "יכול להיות, אבל הוא רוצה הסכם ואם הוא באמת רוצה הסכם הוא יעשה מאמצים כדי להגיע אליהם ואז נהיה תלויים באיראנים ולסמוך על רצונם הטוב או הרע של האיראנים זו לא בדיוק הדרך הטובה לנתב את המדיניות שלנו".

ד"ר פרייליך מסכם את התייחסותו לכהונת טראמפ ואומר: "אין ספק שבכהונה הראשונה יש כמה תחומים שהוא היטיב איתנו בהם. לא בטוח שבהכרח זה ישתנה, אבל מדובר באדם שאי אפשר לבנות על חשיבה מסודרת ומתמשכת שלו והוא יכול להפוך את עורו בשנייה הרצון שלו להגיע להישגים ולהיות זה שיביא שלום למזרח התיכון ולהסדר עם האיראנים יכול להביא אותו לעימות גם עם ידידו, ראש הממשלה".