מסיק יהודי בקפסולה משפחתית
מסיק יהודי בקפסולה משפחתיתצילום: מאור צמח

בתנועת 'לך ירושלים' קוראים לתושבי ירושלים לצאת בימים אלה למסיק זיתים קרוב לבית על מנת לבלום השתלטות פלשתינית על אדמות ירושלמיות.

מאור צמח, יו"ר התנועה, מספר על הקריאה ועל המתרחש בשטח: "אנחנו קוראים לא להשאיר את השטח בחלל ריק. לצאת לשטחים הציבוריים ושם לבצע מסיק זיתים, כל משפחה על פי הצרכים שלה. לא צריך להתעמת, אלא לבוא מתוך גישה שזו הארץ שלנו ולא יכול להיות שנשאיר את השטח לידי התושבים הערבים".

בדבריו מדגיש צמח כי יש להקפיד על הנחיות הקורונה, "לא להפר את המגבלות, לצאת למרחק קילומטר מהבית ולמסוק זיתים מעצים עתיקים או חדשים שהעירייה שתלה במרחבים הציבוריים", זאת מאחר ו"בשנים האחרונות התגברה התופעה שבה אנחנו מזניחים את מסיק הזיתים ואת המרחבים הציבוריים בירושלים וביהודה ושומרון".

צמח מוסיף: "אנחנו קוראים לתושבי ירושלים ואומרים שאם העיר הזו שלנו אנחנו צריכים לעשות פעולות בפועל. פעולה בפועל זה מגורים בירושלים, זה חיים יומיומיים וחלק מהחיים היומיומיים בירושלים זה גם מסיק זיתים".

לדבריו הערבים הפלשתינים "משתמשים במסיק כהוכחה לכך שהאדמה חשובה להם. ברש"פ הזית מסמל שורשיות וריבונות ואנחנו אומרים שאנחנו שורשיים הרבה יותר מהם. הזית והשמן מסמלים את המנורה שמסמלת את המקדש, את החיבור שלנו לירושלים. זו העונה לצאת למסיק זיתים לשימוש עצמי".

"לא מדובר חלילה במאבק אלים, אלא ביציאה למרחב הציבורי, בטיול התואם את מגבלות הקורונה וגם הנאה מזיתים טובים, כמו שתושביה הערבים של ירושלים נהנים", אומר צמח המציין כי "מרחב ציבורי יכול להיות בגן הפעמון, במרחב התפר כמו ארמון הנציב ועוד".

ולמי שחושש מעימות שייווצר הוא מספר מניסיונה של משפחתו שלו: "עימות לא קרה ואין סיבה שיקרה. התושבים הערבים יודעים שמדובר במרחב ציבורי. לא מדובר בפלישה למרחב פרטי. אין סיבה שרק תושבי ג'אבל מוכאבר או צור באחר ימסקו באזור ארמון הנציב. כולם צריכים ליהנות מכך".

עוד מעיר צמח כי את המסיק יש לבצע מתוך זהירות לשלומו של העץ, "לנער את העץ בצורה נכונה שלא משחיתה אותו ולקטוף בידיים. עשינו את זה כמה משפחות עם שמירת כללי הסגר שגוברים כעת על האמירה הריבונית. למסוק 10-12 קילו לכל משפחה. ירושלים התברכה בכמויות פרי יפות השנה ובברכה הזו צריכים ליהנות כלל תושבי העיר".