שלמה גזית
שלמה גזיתצילום: מערך תהוד"ה, אוניברסיטת חיפה

אלוף (מיל') שלמה גזית, מי ששימש בתפקיד ראש אמ"ן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ודובר מערכת הביטחון במלחמת יום הכיפורים, הלך היום (חמישי) לעולמו והוא בן 93.

גזית, יליד איסטנבול שבטורקיה, עלה ארצה כילד ובנערותו הצטרף להגנה. בגיל 18 התגייס לפלמ"ח שם שימש כמפקד כיתה, מפקד מחלקה ובתפקידים נוספים.

כלוחם בפלמ"ח השתתף גזית בליל הרכבות, בליל הגשרים, באבטחת הקמת י"א הישובים בנגב ובאבטחת צינור המים בנגב.

גזית לחם במלחמת העצמאות, ובמסגרת תפקידיו השתתף בכיבוש צובא, בכיבוש רכס התותחים באזור לטרון, בקרבות מבצע דני ובקרבות באזור בית שמש ונתיב הל"ה במבצע יואב.

לאורך העשורים הראשונים לקיומה של המדינה התקדם גזית בסולם הדרגות בצבא, ולאחר מלחמת יום הכיפורים והכשל המודיעיני הגדול שהתגלה בה מונה לתפקיד ראש אמ"ן.

לימים התייחס גזית בראיון לערוץ 7 על הכשל המודיעיני שהביא לכך שישראל הופתעה עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים.

"היינו שיכורי ניצחון 67'. היה בנו זלזול טוטאלי בצבאות הערבים. לא האמנו שהם יוכלו להיערך להתכונן להשתקם ולהיות יריב של ממש". עוד הוא מציין נקודה נוספת אותה הוא רואה כשחשובה לא פחות: "בששת הימים היינו אנחנו הצד המפתיע וב-73 היינו הצד המופתע, וזו מלחמה שונה לחלוטין", סיפר גזית.

עם זאת מדגיש גזית כי "לזכות ישראל ולזכות צה"ל, בשונה ממדינות ערב, מהאסון של ההפתעה שהופתענו עם אבדות קשות וקשיים בלתי רגילים ידענו להתגבר ולסיים פחות או יותר בהבסת הצד השני".

גזית נשאל כיצד הגיע צה"ל למצב זה שבו הוא המופתע והשיב כי כראש אמ"ן לאחר המלחמה הציב את בירור השאלה הזו כשאלה ראשונה לבירור, אך עד כה לא קיבל תשובה לכך. "זו השאלה ששאלתי את עצמי ואין לי לזה תשובה. במודיעין לא היה איש אחד שהטעה את המערכת במזיד. אני מכיר את כל האנשים שהיו מעורבים הם היו טובי המערכת גם במערכת הצבאית וגם במערכת החוקרת. אנשים יוצאים מהכלל והם נפלו בפח".

"מאשימים את נושא הקונספציה, אבל אי אפשר לפעול ללא קונספציה. לא ניתן לומר שאגיב בתגובה לכל ידיעה בודדת שמגיעה. אחד האסונות הגדולים היה ההסתמכות על מה שנקרא מקור צמרת. כל מקורות המודיעין אינם יכולים להשתוות בהערכה לחשיבותו של מקור אחד או שניים שאתה שם את כל יהבך עליהם, וכל עוד הם לא נותנים את הידיעה אתה מתעלם מכל השאר. זו הייתה המציאות של 73'. היו מספיק מקורות וידיעות שהצריכו זהירות אבל מקורות הצמרת שלך עדיין לא אמרו דבר עד ליל ה-5-6 באוקטובר".

באשר לאותה נפילה בפח בעקבות מקור צמרת שהמוכר ביותר הוא אשראף מרואן אומר גזית כי עדיין לא ברור אם הדברים נעשו במזיד או לא וישנן היום אסכולות שונות המתייחסות למקור זה. האסכולה המרכזית סבורה שהוא לא היה בשום פנים סוכן כפול, ולעומתה האסכולה המצומצמת יותר משוכנעת שהוא אכן היה שתול.

גזית מספר כי אחד הדברים הראשונים שעשה כראש אמ"ן היה לבחון שוב אם מרואן היה שתול או לא, "ולא יצאנו עם תשובה חד משמעית ואינני יכול לתת תשובה על כך. אולי פעם יתפרסמו פרסומים במצרים שיחשפו את הסיפור הזה".

לאחר שחרורו מצה"ל בשנת 1981 שימש שלמה גזית בתפקיד נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ולאחר מכן כיהן כשנתיים בתפקיד מנכ"ל הסוכנות היהודית. בנוסף שימש בין היתר כחוקר בכיר במרכז יפה למחקרים אסטרטגים.