דגל לבנון
דגל לבנוןצילום: איסטוק

כ-200 מטרים מגבול ישראל ולבנון, בבסיס האו"ם בנקורה, ייפתחו הבוקר (רביעי) השיחות הרשמיות בין שתי המדינות על קביעת הגבול הימי שלהן.

בשל החשש מנגיף הקורונה ייפגשו ראשי המשלחות משני הצדדים באוהל גדול וממוזג. את המגעים ילווה שגריר ארה"ב לשעבר באלג'יר ג'ון דורשר, שיהיה המתווך הקבוע בשיחות.

שעות לפני פתיחת שיחות המשא ומתן, ארגון חיזבאללה פרסם הודעת התנגדות נוספת להרכב המשלחת הלבנונית.

"מדובר במכה קשה להתנגדות ובקבלת הרציונל הישראלי שחפץ בנרמול", נמסר בהודעת חיזבאללה שצוטטה בחדשות כאן.

גורם ישראלי בכיר אמר אמש, ''אנחנו ניגשים למשא ומתן שיתחיל מחר מול לבנון בגישה פרגמטית וריאליסטית. יש לנו מטרה מוגדרת. לפתור את המחלוקת בעניין תיחום המים הכלכליים של המדינות".

לדבריו, אין מדובר בתהליך שלום או נורמליזציה. ''זה לא דומה לתהליך מול האמירויות. שלוש שנים התנהל משא ומתן עקיף בתיווך האמריקנים כדי להגיע למשא ומתן הזה בנקורה כשהמטרה מוגדרת וברורה. 'אנחנו מתייחסים לזה כמחלוקת טכנית כלכלית. ברצוננו לפתור אותה כי במשך עשור היא מונעת את הפיתוח של משאבי הטבע – הגז והנפט – באזור המחלוקת ובאזורים סמוכים לו''.

הגורם הישראלי אמר כי פתרון המחלוקת יסלול את הדרך לניצול משאבי הטבע לטובת שני העמים. ''זו הסיבה שמי שעליו הוטלה ההובלה בתחום אינם גופים אחרים אלא משרד האנרגיה''.

את המשלחת הישראלית יובילו מנכ"ל משרד האנרגיה וראש המטה של השר יובל שטייניץ, במטרה להסיר את כל המכשולים מעל פיתוח משאבי הטבע בשני הצדדים. ''אם הצד השני יבוא בצורה פרגמטית אני מקווה שנוכל להגיע למטרה וכמובן שאם הצד השני יחליט להתעמת איתנו כולם יפסידו.

"לזמן יש חשיבות כאן, כי אם במקום עשר שימוש במאגרי גז ונפט אתה מייבא אותם – זה עלויות למשק הלבנוני של מיליארדי דולרים. לנו יש גז טבעי שמספק את הצרכים שלנו ואנחנו אפילו מייצאים. אם הצד השני יבוא בגישה פרגמטית, הוא ייתקל בגישה דומה מהצד שלנו ונוכל לנוע קדימה. בעיני זה עדיף על להמשיך או להיתקע לעוד עשרים שנים".