נדב הלפרין
נדב הלפריןצילום: רן קושניר

לפני פחות משבוע התחלנו לקרוא את התורה מההתחלה, לעיין שוב בפסוקי בריאת העולם, לתת לבת הקול הקוראת "יהי אור" להדהד באוזנינו. עבור המשורר ומגיש הרדיו נדב הלפרין, הקריאה החוזרת מהווה גם פתח לדיון ומחשבות בנוגע למקור השירה ולתרבות בכלל.

"המסורת מלמדת אותנו שהעולם נברא במאמרות" אומר הלפרין, שמגיש את התכנית הפופולרית 'אש זרה' בכאן תרבות, "ו-'יהי אור' הוא אולי הזכור שבמאמרות הללו, כך שבריאת העולם היא גם בריאת השפה".

"הסיבה שאני מתייחס ללידת השפה כלידת התרבות, נובעת מהעובדה שתרבות תלויה ביכולת לנהל שיח משותף. נכון, יש שיאמרו ששפתנו הראשונית כבני אדם התבטאה בציורי מערות אבל אני נוטה אל דברי הרב הנזיר שהיהדות יסודה "בהגיון שמעי", במילים ולא בתמונות".

אבל החיבור הזה למה שהגדרת כ'לידת השפה' הוא משהו שהיה ונגמר או משהו שעדיין משפיע? אני שואל אותו. אם שבוע שעבר ראיינתי פה את המשורר אלחי סלומון שדיבר על נחיצותה של שירה פוליטית ככלי חברתי, אתה מרגיש דבר דומה על שירה דתית?

"אני לא חושב שמשורר שכותב בעברית יכול, לאמיתו של דבר, להתנתק מפרשת השבוע" הוא עונה בנחרצות. "אלו היסודות של השפה שמתוכה ומתוך ההקשרים שלה הוא מבקש לשיר".

"בעיני, בעומק, המונח שירה מתאר את התורה נכון יותר מכל מונח אחר. היא הרי אינה מסמך מדעי או היסטורי. לא לשווא הרמב"ם ואחרים פירשו את "כתבו לכם את כל דברי השירה הזאת" כציווי על כתיבת התורה כולה".

"שירה היא הניסיון לגלות עד היכן יכולות להגיע המילים, מה ביכולתו האדם להבין על העולם שסביבו ומה הוא יכול לבטא, במובן הזה התורה היא לחלוטין שירה, במיוחד ספר בראשית".

אוקי, זה לגבי התורה, אבל לא ענית על השאלה: 'שירה דתית', כן או לא?

"המונח "שירה דתית" רחוק ממני למען האמת" נדב מתוודה, ומסביר שזה דווקא בשל העובדה שהוא כן רואה בשירה מעשה דתי. "לאורך ההיסטוריה היהודית גדולי חכמינו כתבו שירה וביטאו את כל הצדדים של עולמם: שירי תפילה ושירי טבע ושירי תשוקה לאלוהים ולאדם".

"מאידך" חשוב לו להבהיר, "גם השירה העברית שמכונה 'חילונית' עוסקת ללא הפסק ביחס האדם לאל ולמקורותיו. לכן עבורי צריך לדבר על התפקיד של השירה בעולם הדתי ובעולם בכלל ולא על תפקידו של הדתי בעולם השירה. ככל שיותר חובשי כיפה יראו חשיבות בשירה ובספרות ממילא תכתב בידיהם יצירה כזו שתשקף את נפשם".

• התכנית 'אש זרה' בהגשת נדב הלפרין משודרת בכאן תרבות בימי ראשון עד חמישי בשעה ארבע (ואחר כך בכאן מורשת וכאן רשת ב). בנוסף, בשבועות הקרובים הוא יעביר שלושה מפגשים וירטואלים על פרשת שבוע תחת השם 'יהי אור: מילים שיוצרות תרבות', במסגרת סדרת 'נפגשים בבראשית' של בית אביחי.