יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ'
יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ'צילום: גילי יערי, פלאש 90

התקופה האחרונה נחשבת לאחת הטובות בתולדות מפלגת ימינה. למרות שהיא באופוזיציה, חברי הכנסת שלה נשמעים היטב בציבוריות הישראלית, כל אחד בתחומו.

הסקרים מבטיחים מספר חסר תקדים של למעלה מ־20 מנדטים בכנסת הבאה, והדיבורים על התמודדות של נפתלי בנט על ראשות הממשלה נשמעים ריאליים הרבה יותר מבעבר. נראה שהמפלגה צריכה בעיקר לא לעשות טעויות כדי להמשיך ולשמור על הישגיה.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', יושב ראש האיחוד הלאומי - אחת משתי הסיעות השותפות בימינה - לא ממהר להתבשם מהניחוח המשכר של הסקרים המפרגנים. "אסור להתבשם מהסקרים, אבל הם כן משקפים מגמה", הוא אומר השבוע בריאיון ל'בשבע', ומתייחס גם לשאלה האם מרבית המנדטים בסקרים קשורים לתפקודו של יו"ר ימינה בנט בכל הקשור למשבר הקורונה. "אין אדם אחד שאומר בסקר שהוא יצביע לנו שלא יודע מי הם בצלאל סמוטריץ' או איילת שקד, ולא ברור לו שכולנו עובדים יחד עם נפתלי. לכל אחד יש מוטיבציה אחרת שגורמת לו להצביע. יש, לדוגמה, חרדים שאומרים שיצביעו לנו בגללי, כי נמאס להם מהעסקנות החרדית והם מחפשים מייצג אמיתי בכנסת. יש אנשים שהם סופר־ימנים ומבינים שנתניהו לא עושה את העבודה של הימין. ויש לא מעט שחווים את משבר הקורונה בצורה דרמטית, ומרגישים שנפתלי נותן להם תקווה שאפשר לעשות את זה אחרת".

אבל אתה לא מסכים שהמספר המשמעותי הזה נובע מאווירה ציבורית שנוצרה על רקע משבר הקורונה?

"נפתלי טוב בזה, ואכן מזוהה עם הטיפול בקורונה, ואני חושב שכל אחד יזהה אותי עם עניין אחר ואת איילת עם עניין אחר", אומר סמוטריץ', ומצביע על הבעיה עם הסקרים האופטימיים: "מפלגת קורונה יכולה להיעלם בן־לילה. אבל אם נבין את העומק של משבר הקורונה ושל בעיית המנהיגות, זה ייראה אחרת. הרי אנחנו כבר שנתיים במערכת בחירות מתמשכת, ואין החלטה ממשלתית אחת שמתקבלת מבלי שהנתון הזה מובא בחשבון. אם אנחנו שונים מהממשלה הנוכחית במהות, נטפל בצורה הזו בכל אתגר ולא רק בקורונה".

הזדמנות למנהיגות אחרת

"אני רוצה לומר על זה משהו עמוק יותר. משבר הקורונה חשף בראש ובראשונה משבר מנהיגות ומשבר אמון. יש כאן הזדמנות וחובה עצומה שלנו לשים על השולחן מודל אחר של מנהיגות. מנהיגות אמיתית יותר, שיש לה ערכים והשקפת עולם, ושבראש סדר העדיפויות שלה עומדים מדינת ישראל ואזרחיה, ולא ענייניים פוליטיים או התמכרות לסקרים והכוונת מסרים לפי מצב הרוח.

"אותם 23 מנדטים מאוכזבים מאוד מההנהגה הקיימת, ומזהים בימינה אנשים שפחות עסוקים בפוליטיקה ומריבות פנימיות כמו בליכוד. אצלנו יש חמישייה שעובדת בתיאום. גם אם יש מחלוקות, הכול נעשה באופן מכובד, בלי הדלפות ומשחקים, והציבור יודע להעריך שבאמת אכפת לנו וכואב לנו מה שכואב לעם ישראל. אוי ואבוי אם נהיה החלפה של פרה בחמור ונחקה את המנהיגות הקודמת. זה לא יחזיק עד הבחירות, וגם אם כן - זה יימחק אחר כך כמו קדימה, שינוי ומפלגות אחרות".

לדעתך מדינת ישראל בשלה למפלגת שלטון, או מפלגה שנייה בגודלה בכנסת, מהציבור הציוני־דתי?

"קראתי את הדברים שאמר הרב אלי סדן ב'בשבע' לגבי סוגיית רמטכ"ל דתי, ואני חש שאנחנו חיים קצת בהפחדה עצמית לגבי עצמנו ונכונות הציבור לקבל אותנו. הרי יש מפלגה שאני מספר 2 בה והיא מקבלת בסקרים 23 מנדטים. הציבור הישראלי לא מפחד מאמת ומערכים. הוא רוצה לראות שהכול ענייני. המחשבה שכדי לגדול אני חייב להתפשט מעולם הערכים שלי, לא מקובלת עליי".

"הסיבה שאנחנו מקבלים תמיכה היא שאנשים מזהים שיש מפלגה שבאה לעבוד עבור הציבור, שרוצה לשרת אותו ולהתמקד במה שחשוב לו ומטריד אותו - ואין ספק שכעת הקורונה היא האתגר המרכזי. לציבור אין בעיה עם עמדות ימניות ועמדות יהודיות, בתנאי שהוא רואה שזה לשם שמיים וכדי לשרת את העם. כדי לגדול אנחנו לא צריכים לטשטש את העמדות והערכים שלנו. הציבור לא מפחד מרמטכ"ל דתי. הוא כן רוצה שיהיה מדובר באדם מקצועי שייקח את צה"ל קדימה. מי שתומך בנו עכשיו הם אנשים שהשקפת חייהם ימנית. גם מי שזלגו אלינו מכחול לבן הם אלה שנמאס להם מנתניהו והיו מוכנים להצביע לכחול לבן בשביל שילך. הרי כחול לבן התעקשה על הגדרתה כמפלגת מרכז וברחה בכל דרך מתיוגה כשמאל".

אנחנו מדברים על סקרים ועל מנדטים. לדעתך יהיו בחירות בזמן הקרוב?

"אני מעריך שכן. יש גבול לכמה קואליציה כזו, שלא מתפקדת ולא מדברת, תוכל להחזיק מעמד. יש שם דם רע, חוסר אמון ושנאות שלא יוכלו להימשך. האם זה יקרוס ב־23 בדצמבר או מאוחר יותר? הכול יכול להיות. ברור לי שיהיו בחירות, וחשוב לנו להבליט במה אנחנו נבדלים מההנהגה הנוכחית. לממשלה הזו, שלא מצליחה אפילו להעביר תקציב, שהוא קריטי להתנהלות המדינה, לא מגיע להמשיך. המהלך צריך להיות מהיר, זה לא חייב לקחת שלושה חודשים. אני בעד לבטל את מימון המפלגות לבחירות, כי כולם מכירים במשבר הזה בדיוק מי ומה כל מפלגה. אפשר לעשות בחירות בזק ולהמשיך הלאה".

ואם תעלה הצעה להקים ממשלה משותפת עם יש עתיד, נניח, שבנט יקבל בה ראשות ממשלה ברוטציה או בחלוקה אחרת?

"אנחנו נהיה חלק רק בממשלת ימין. אני לא רואה מצב שבו יאיר לפיד ייתן לנו להחיל ריבונות ביהודה ושומרון, או יאפשר לנו להעביר את פסקת ההתגברות. גם בנט רוצה ממשלת ימין, ובינו לבין לפיד אין מכנה משותף אידיאולוגי אמיתי".

הליכודניקים לא רוצים למשול

בצלאל סמוטריץ' עבר השנה את השינוי הקשה ביותר עבור פוליטיקאי. מעמדה של שר תחבורה מוערך, שהצליח לקדם ולהשפיע דווקא בתקופה משברית כמו הקורונה, הוא הפך לחבר מן המניין באופוזיציה.

יש סוג של תסכול במעבר הזה, מהנקודה הכי משפיעה אל האופוזיציה?

"אין תסכול. אני חושב שבחיים צריך לדעת לנצל כל משבצת שהקדוש ברוך הוא שם אותך בה, ללמוד את הכלים המתאימים למשבצת ולעשות בה טוב. הייתי חבר כנסת פשוט בקדנציה הראשונה וחוקקתי 13 חוקים שרובם היו מורכבים, אחר כך הייתי שר, והיום אני לומד ופועל בתפקידי מהאופוזיציה, והצלחתי גם מהעמדה הזו לאתגר את הקואליציה מספר פעמים".

ואתה מרגיש שיש ביכולתך לקדם מהאופוזיציה נושאים משמעותיים?

"יש דברים שאפשר לעשות ולקדם. אני מטפל בכל יום בהרבה מאוד פניות מהציבור. יש תהליכי רוחב שאפשר לקדם, ואני מעורב מאוד בסוגיות של הסדרת מאחזים, בשאלות התקציב של הציונות הדתית ובכלל. אני מזכיר שכל המהלך של הרחבת מסגרת התקציב ב־11 מיליארד שקלים הוא רעיון שלי. פשרת האוזר הביאה חוק שדוחה את מועד אישור התקציב בשלושה חודשים, ואף אחד לא נתן את דעתו על המתרחש בתקופת הביניים. באתי עם הצעה לנוסחה שמטרתה לאפשר למדינה להמשיך לתפקד".

יש לכם יכולת אמיתית לשתף פעולה עם מפלגות באופוזיציה? הרי הבסיס האידיאולוגי שונה לגמרי.

"אידיאולוגית אין לי מן המשותף עם אף אחת ממפלגות האופוזיציה, אך יש יחסים קולגיאליים וסיוע הדדי. אני חבר הכנסת עם העמדות הכי מחודדות וברורות בה. גם בהקשרים ימניים - ארץ ישראל השלמה וההתיישבות, וגם בעמדותיי לגבי מערכת המשפט ובסוגיות דת ומדינה. ויחד עם זאת, יש לי יכולת לשתף פעולה עם כל סיעות הבית בסוגיות שבהן אנחנו מסכימים. זו שאלה בעיקר של אישיות וענייניות, לדעת את כללי המשחק ואת גבולות הגזרה. יכולתי בקלות להיות מוקצה מחמת מיאוס, שאף אחד בכנסת לא מדבר איתו כי הוא קיצוני. זכיתי במתנת שמיים מהקדוש ברוך הוא של חן ויכולת התנהלות בצורה חברית ועניינית".

השבוע הובילה מפלגת יש עתיד הצעת אי־אמון שמטרתה להקים ממשלה אלטרנטיבית בראשות יאיר לפיד. סמוטריץ' לא תמך בהצעה, למרות שחלקים אחרים בימינה הצביעו בעדה. "שיתוף הפעולה שלנו עם מפלגות אחרות באופוזיציה הוא רק סביב נושאים מוסכמים. לא נגיש הצעת אי־אמון עם ישראל ביתנו בנושאי דת ומדינה, אבל כן בנוגע לכשלים בטיפול במשבר הקורונה. בלי שיתופי פעולה כאלה גם לנו יהיה קשה לעבוד", הוא אומר. לדבריו, "יאיר לפיד הוא שמאל הכי מובהק בעולם, אבל הוא הבין שכדי להיות ראש ממשלה צריך להתחפש. הוא הכי אנטי־דתי, הכי בעד ישראל כמדינת כל אזרחיה, והכול במתק שפתיים. אני לא מציע לאף אחד בימין להתלהב מזה או לחשוב עליו כאלטרנטיבה".

כשאנחנו שואלים אותו על דברים שלמד בתקופת כהונתו במשרד התחבורה, הוא מתמקד בנושא המדובר של המשילות. לדבריו, פעמים רבות נוח לשרים לתלות בפקידות ובמשפטנים את חוסר העשייה שלהם.

"כשנכנסתי למשרד התחבורה היו שם מי שחששו ממני ומהעמדות שלי, אבל הם גילו שאני ענייני, יודע לפרגן, ורוצה לקדם יחד איתם דברים מבלי לוותר על העמדה שלי. כשהחלטתי שלא יהיו עבודות בשבת לא היו עבודות, וידעו להעריך ולכבד את זה. כשרואים שיש שר שיודע לעבוד ויודע לרתום אנשים, לייצר מוטיבציה, לשכנע ולהשתכנע, להסביר ולעבוד מקצועי בלי עיגולי פינות ופוליטיקות - נוצר המצב שלא היה דבר ב־11 חודשי כהונתי שביקשתי להעביר והמשפטנים והפקידים מנעו ממני. יצרתי שיח ענייני מאוד עם המשפטנים, גם במשרד שלי וגם במשרד המשפטים. כשהובלתי את מתווה הקו הסגול בכפר שלם היה שולחן עגול מסובך ומורכב מאוד, ובסופו של דבר הבאתי את כולם להסכים על מתווה, אחרי 40 שנה שהנושא היה תקוע. זה קרה כי היו דיוני עומק, ואפילו המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ השתכנע שאני צודק, או לחילופין פשוט הבין שאין לו שום סיבה או דרך לעצור את המהלך".

כאמור, התובנה שלקח סמוטריץ' מכהונתו במשרד התחבורה היא שייתכן שדווקא נוח לפוליטיקאים שהמשפטנים עוצרים אותם מדי פעם. "לפעמים במערכת הפוליטית לשר לא נוח לקבל החלטה, אז הוא מגלגל אותה למשפטן ואומר שהוא תקע אותה. קשיי המשילות הם במידה רבה באחריות הפוליטיקאים, שלא רוצים למשול. נוח להם לגלגל אחריות על אחרים ולא להתמודד עם טענות מקצועיות. עובדה שממשלת הימין לא עושה שום דבר כדי לתקן דברים משפטיים, כי נוח לה עם המצב הנוכחי. מדוע? כי נתניהו ויריב לוין יודעים שאחרי שנתקן את הליקויים במערכת המשפט, האחריות תהיה על הכתפיים שלהם".

הליכוד מפחד מביצוע שינויים במערכת המשפט?

"במבחן התוצאה, בכל פעם שעמד על הפרק שינוי אמיתי שיש בו צורך, הוא לא בוצע. כשהעליתי להצבעה את ועדת החקירה על מערכת המשפט והליכוד הצביע נגד, אמרו חברים בו שיביאו את הנושא לדיון מיד לאחר החגים. בינתיים זה לא קרה. גם בנושא הקורונה זה מתנהל כך. לנתניהו נוח מאוד לגלגל את הכישלונות הכלכליים על שאול מרידור. אבל הרי הוא עשר שנים ראש הממשלה, ויודע בדיוק כיצד להזיז דברים במשרד האוצר. והוא זה שמינה ועדה שהייתה אמורה לעשות סדר במשרד האוצר ולא קידם את ההחלטות שלה, כי נוח לו שכשהכסף לא מגיע לבעלי העסקים, אפשר להאשים פקידים".

לבנות מפלגה ציונית־דתית

ימינה הנוכחית חפה כמעט ממחלוקות שמערערות את יציבותה. שלושת מנהיגיה - בנט, שקד וסמוטריץ' - ידעו תמיד לשתף פעולה ביניהם, ושני הנציגים האחרים, מתן כהנא ואופיר סופר, משתלבים יפה בחבורה מגובשת היטב. השאלה המרכזית היא עד כמה תישאר השותפות הזו איתנה ברגע שיתקרבו הבחירות.

סמוטריץ' נחרץ מאוד. "העמדה שלי, ולהבנתי גם עמדתו של נפתלי, היא חד־משמעית - אנחנו רצים יחד. יש לכך כמה סיבות. הראשונה, ששיתוף הפעולה פשוט עובד טוב יחד, בחברות, באמון וגם בהשלמה ההדדית במה שכל אחד מייצג. צריך להביא לרשימה אנשים טובים שרוצים לעבוד ומחויבים לערכים שלנו".

"אני בהחלט חושב שאנחנו צריכים לחתור הכי מהר להסכם סופי, ולו כדי לא להתנהל כמו בעבר. לציבור לא מגיע להמתין לדקה האחרונה ולצפות בכיפופי הידיים. הדבר הנכון הוא לשבת בימים הקרובים, להגיע לסיכומים פוליטיים ולהציג אותם לציבור כבר עכשיו. האמירה העקרונית של שנינו היא שהולכים יחד, אבל אני חושב שהציבור יעריך יותר אם הדבר יהיה מגובה במסמך. חשבתי גם שנכון ללכת למפקד ופריימריז, אבל מכיוון שיש משהו מוצלח שזוכה לאמון גדול מהציבור, יכול להיות שצריך להמתין עם זה".

למה שלא תתאחדו למפלגה אחת?

"השליחות שלי בפוליטיקה, שבשבילה אני בשדה הזה, היא לבנות מפלגה ציונית־דתית בכנסת ישראל לטווח הארוך. אני מאמין בזה ברמ"ח איבריי ושס"ה גידיי, וחושב שקריטי שתהיה מפלגה כזו. אסור בשום פנים ואופן לשעבד את הצורך הקריטי הזה לצורך פוליטי רגעי כזה או אחר, אפילו לא כדי שיהיה ראש ממשלה דתי.

"קריטי שתהיה מפלגה כזו כי קודם כול, לא יכול להיות שבכנסת ישראל לא תהיה מפלגה שקוראת בשם ה' בפיה ומעלה על נס את מפעל התחייה הלאומי שלנו. לא יכול להיות שלא תהיה מפלגה שעל הכתפיים שלה הדאגה לזהות ולחינוך היהודי במדינה, עם דגש על אחריות לכל עם ישראל. לא יכול להיות שלא תהיה בכנסת מפלגה שתדאג לאורך זמן להתיישבות בכל חלקי הארץ - ביהודה ובשומרון, בנגב ובגליל, ולא יכול להיות שלא תהיה מפלגה שלא תדאג לציבור הערכי הזה".

לסמוטריץ' חשוב מאוד גם לנפץ את הקונוטציה השלילית של צמד המלים 'מפלגה מגזרית'. "אני מאמין גדול בשימור הציבוריות הציונית־דתית. יש שני סוגים של מגזריות ששונים זה מזה ב־180 מעלות. יש מגזריות שאומרת: יש לי אמונות שלי וצרכים משלי ותן לי את האוטונומיה לחיות במגזריות שלי - בדומה לציבור החרדי. המגזריות שלנו שונה. אין לנו ערכים 'שלנו'. כשאנחנו אומרים 'ערכי הציונות הדתית' אנחנו טועים ומטעים. מדובר בערכים של כל עם ישראל, של התורה. אלו הערכים שאנחנו מאמינים שעליהם אמורה להיות מושתת מדינת ישראל. אני כואב מאוד את מי שנתן בשנים האחרונות קונוטציה שלילית למונח 'מגזריות'".

אבל אי אפשר להסתיר את העובדה שיש חלקים בציונות הדתית שמסתכלים על המצב אחרת לגמרי.

"אני כואב את העובדה שהפילוגים והפיצולים בתוכנו מקשים עלינו לראות בסופו של דבר את הטוב שיש במגזריות כפי שאני תופס אותה. אני רוצה לבנות את המפלגה כך שתגבש סביבה את כל הציבורים מכל הגוונים, תוך הבנות והסכמות. בתי המדרש ימשיכו להתווכח בעולם האידיאה וזה טוב, אבל בעולם המעשי אנחנו חייבים להתכנס יחד כולם במפלגה אחת, כי זה כוחנו. אם הציבוריות הציונית־דתית תתפרק, נאבד מכוחנו במדינת ישראל, כי ציבוריות זה כוח ויכולת לפעול, ומפלגה פוליטית נדרשת לשמירה על כך.

"בחודשים האחרונים אני במסע רחב בציונות הדתית לאורכה ולרוחבה של הארץ, ופוגש אלפי אנשים. רובם המוחלט מבין את הקריטיות שבצורך במפלגה דתית, וכשאתה יושב איתם ומעמיק בנושא הם מבינים בדיוק על מה אני מדבר. במה הם מגזריים? הם הרי הקימו מפעלים רבים של הציונות הדתית, אבל לא רק בשביל הציונות הדתית, אלא עבור עם ישראל".

סמוטריץ' מודע היטב לצורך לחבר ולהכיל את הציונות הדתית על כל גווניה: "גם כשאני נוטל על כתפיי את משימת שיקום מפלגת הציונות הדתית, היא הרי לא תהיה בצלמו ובדמותו של בצלאל סמוטריץ'. האתגר שלנו יהיה לאחד את כל חלקי הציבור. ברור לנו שיש קצוות בציונות הדתית שלא יודעים להכיל את הביחד ולא יצטרפו. צד אחד הלך ליש עתיד או למפלגות דומות, ואחרים כנראה למפלגות חרדיות. עם זה אני יודע לחיות".

מעבר להצלחה בעבודה המשותפת עד כה, מה גורם לכך שריצה משותפת שלכם עם הימין החדש תביא שלם שגדול מסך חלקיו?

"אנחנו פועלים במסלולים מקבילים שאין ביניהם סתירה אלא השלמה. נפתלי בנט רוצה להיות ראש ממשלה וזה מצוין, ואני בשמחה אהיה חלק מהתהליך הזה. אני עצמי לא רוצה להיות ראש ממשלה, אלא להנהיג את הציונות הדתית ולקיים מפלגה שלה, שהיא אחת ממדורות השבט שסביבה מתגבשת ונבנית ציבוריות. גם הוא וגם אני רוצים את המצביעים מהציונות הדתית, ולכן אנחנו משלימים זה את זה. הרי גם אם נפתלי רוצה להיות ראש ממשלה, הוא צריך מפלגה ציונית־דתית ימנית לצידו. המפתח לחיבור הוא שיקדם את השאיפות הפוליטיות של נפתלי לצד קידום ושיקום המפלגה הציונית־דתית".

אז למה לא לשלב בהצלחה הזו גם את מפלגת הבית היהודי?

"הבית היהודי כמהות של מפלגת הציונות הדתית עדיין קיים, אבל זה לא מתבטא דווקא במה שרשום תחת השם הזה אצל רשם המפלגות. המותג 'הבית היהודי' נלקח בשבי לצערי, והוא הפך לפקעת פוליטית מסואבת ועסקנית שיש לה היום בסקרים פחות מחצי אחוז. האם אני צריך להתחבר עם אדם שבגד בי? אין לי מילה רעה להגיד על הרב רפי אישית, יש לו זכויות רבות, אבל הוא לא מבין בפוליטיקה. הדבר הזה הוא היסטוריה. כיום אין קשב ציבורי לפוליטיקה הפנימית הזו. הציבור שלנו סולד מזה, ואני רוצה להציג משהו אחר. זה יהיה רחוק מהמודל העסקני, אבל אני כן רוצה שותפות עם הפעילים המרכזיים בציונות הדתית, ואצרף אותם למרכז המפלגה שלנו".

ומה לגבי איתמר בן גביר ומפלגתו?

"האם אתם רואים מצב שבן גביר, שהפך אותנו לאנשי שמאל, מתנגדים לארץ ישראל השלמה, מלביני בנייה פלשתינית בלתי חוקית ביהודה ושומרון - ירצה לרוץ איתנו? נדמה לי שלא. למה שהוא ירצה לרוץ עם שמאלני עוכר ישראל כמוני?".

חצי שנה על הגריל

השותפות בין סמוטריץ' ובנט מעוררת ספקות משני הצדדים. מצד הימין החדש יש הסבורים שהאיחוד הלאומי ירחיק בוחרים המזוהים עם המרכז הפוליטי. בצד של האיחוד הלאומי חושבים שדווקא הליברליות מרחיקה מצביעים דתיים.

מה אתה עונה למי שטוענים שאתה עלול להבריח מצביעים לימין החדש?

"אלו דברי הבל. אי אפשר לשלוף עליי משהו מהבוידעם. בשנים האחרונות אני פועל ועושה וכולם יודעים. שנית, אני חושב שאת המחיר הגדול על החיבור עם בנט אני משלם. הרי ברור שאם נלך יחד, אני הולך להיות חצי שנה על הגריל. כל מי שירצה לתקוף את בנט ישים אותי על הכוונת. לא יתקפו את בנט, אלא יתקפו את החיבור שלו אליי. אני מוכן לשלם את המחיר הזה כי אני חושב שהשילוב הזה טוב לכולנו.

"צריך לדעת שכמו שטוענים שאני מבריח מצביעים באזור של נפתלי, יש הטוענים שהמצב הפוך. אצלנו זה גם מורגש יותר, כי מדובר באנשים שאלמלא השותפות היו מצביעים לי במאת האחוזים, ולא בכאלה שמתלבטים או שנמצאים איתנו בסקרים באופן זמני".

בציבור התורני מבקרים אותך על שיתוף הפעולה עם בנט. אומרים שהוא ליברלי מדי.

"אני ער לביקורת ורוצה לענות לה. יש אידיאלים ויש עולם המעשה. אם רוצים להישאר בעולם האידיאות בלי השפעה בעולם המעשה, ניתן להיות שם. אם רוצים להוריד את הדברים לעולם המעשה, זה מחייב פשרות. אני מקבל את ההחלטות איך הכי נכון לממש את הערכים והאידיאות שלנו בעולם הפוליטי, מבלי לאבד את השפעתנו על עולם המעשה ועל עיצוב המדינה, ערכיה וזהותה היהודית. לא הייתי מוכן בשום פנים ואופן לקחת על עצמי אחריות בריצה שתסתכן באי־מעבר של אחוז החסימה של אחת משתי המפלגות, ובוודאי אם הציונות הדתית והתורה תימחק מהפוליטיקה הישראלית. ברוך ה', לא מצאתי רב אחד שביקש ממני לקחת אחריות כזו על כתפיי".

מה אתה חושב על תופעת ההתפקדות לליכוד בקרב הציונות הדתית?

"אני חושב שזו שגיאה קשה ויש לי כאב לב לגביה. משעבדים את העתיד עבור ההווה. למרות שבסוף אנחנו סידרנו הכול מהאופוזיציה, כל מיני גופים, חלקם גם גרעינים תורניים, אמרו לעצמם שהם יתפקדו לליכוד כדי לדאוג לעצמם לתקציבים. לדעתי זה צעד שהוא תועלתני נטו, לטווח הקצר בלבד.

"התפקדות לליכוד היא שגיאה, כי התפקדות והצבעה הן שייכות. אנשים מצביעים למחנה ומשתייכים אליו. אנחנו כציבור דתי־לאומי לא שייכים למפלגה חילונית, כמו שאנחנו לא שייכים למפלגה חרדית. הרי הליכוד היא לא מפלגה שעובדת אצל הקדוש ברוך הוא ורואה דרך הפריזמה הזאת את כל התהליכים במדינת ישראל. המחשבה שזו רק התפקדות טקטית מייצרת תהליך שגוי ופגיעה אסטרטגית.

"אני אומר לציבור: אל תתפקדו לליכוד, כי אתם לא שייכים לשם. הערכים שלכם והשייכות שלכם היא במקום אחר. אני מתחייב לתת לאנשים מקום להשתייך למפלגה באמצעות מפקד, אבל כרגע זה ייתפס רע מאוד אם נלך, באמצע משבר לאומי כמו שאנחנו חווים היום, למפקד ופריימריז. מדובר באירוע שהוא הכי פוליטי, והקשב שלנו צריך להיות לקורונה ולערכים אחרים שאנחנו מקדמים. אבל אנחנו לא נמלטים מזה וזה יקרה. אנחנו כאיחוד לאומי נלך למהלך פתיחת שורות משמעותי".

לפני שלוש שנים בנט הצהיר בריאיון ל'בשבע' שבבחירות הקרובות ירוץ עם האיחוד הלאומי. שנה לאחר מכן הוא ושקד הפתיעו ועזבו אתכם ואת הבית היהודי. מה תעשה אם ברגע האחרון זה יקרה גם הפעם?

"אם בנט מחליט לרוץ לבד, זה אומר שהוא כל כך התרחק מבסיס האם הימני והדתי, שנוצר שם חלל שאפשר להכניס אליו גם תשעה ועשרה מנדטים, וזו תהיה המשימה שלנו. תהיה מפלגה ציונית־דתית, כי יש לה מקום. אם היא תהיה יחד עם נפתלי, כמו שאני חושב שהיא צריכה להיות, מצוין. אם לא, נלך לפריימריז פנימיים ונתקדם. אני לא יכול לדעת עכשיו, כי זה לא משהו שמונח על השולחן".

עד כמה אתה מאוכזב מההתנהלות של המפלגות החרדיות כלפיכם? ייתכן שהן היו יכולות לפעול יותר כדי שתהיו בממשלה.

"אני מאוכזב. בכנסת ה־20 הייתי שותף של המפלגות החרדיות למהלכים רבים, מתוך הזדהות. יש לנו אומנם ויכוח אידיאולוגי, אבל בפרקטיקה נפגשנו הרבה. אם המפלגות החרדיות היו אומרות לנתניהו שלא תהיה קואליציה בלי ימינה - לא הייתה קואליציה.

"הרי לא ביקשנו דברים בלתי אפשריים או בעייתיים. ביקשנו את משרד התחבורה, שבזמנו אף אחד לא רצה, ואת משרד הבריאות שאיש לא רצה. לא סיבכנו את נתניהו בשום צורה, אך הוא לא רצה אותנו מסיבותיו, ואפילו לא ניהל משא ומתן. אני אומר חד־משמעית: אם דרעי, גפני וליצמן היו נכנסים ואומרים לו שלא תהיה קואליציה בלי ימינה - הכול היה נראה אחרת.

"אין לי שום רצון לנקום במפלגות החרדיות. אני כן חושב שהציבור החרדי במשבר, וחלקים גדולים ממנו יכולים למצוא אצלנו מכנה משותף ובית - ודאי אצלי כמייצג שלהם ושל הערכים שלהם. כמו שאנחנו פונים לחילונים שיכולים להזדהות עם עולם הערכים שלנו, נפנה לחרדים שיכולים להזדהות איתם".

המסר של בצלאל סמוטריץ' לציבור הדתי־לאומי דומה גם לדמותו, והוא חד וברור. "אסור לנו להחמיץ את השעה. אם נדע לזהות את ההזדמנות של התערערות הסדר הקיים, ונצמיח ממנה מנהיגות אחרת, שמדברת בערכים שכל עניינם הוא עם ישראל ונוגעת בכל עם ישראל, נצליח, כי עכשיו שעתנו. זה משבר כמו שהיה אחרי מלחמת יום כיפור. היינו אז קטנים. עכשיו אנחנו גדולים, עם יד על ההגה. אנחנו על המגרש הזה ויכולים להצמיח משהו אמיתי יותר. אני עומד בראש מפלגה ציונית־דתית מלאה, ורוצה את החיבור עם נפתלי, שגם הוא ציוני־דתי, כי איתו נצליח להצמיח את המנהיגות הזאת".