עמותת 'אחינועם' לקידום שיוויון הזדמנויות קוראת להורים להשבית את הלימודים ב'זום' לאור העובדה שרבים מהתלמידים סובלים מפערים ולא מצליחים להשתתף בלמידה מרחוקה.
מנכ"לית העמותה הדר מנחם מסבירה: "אנחנו עמותה שמקדמת שיוויון הזדמנויות לצעירים וצעירות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל. בחודש מארס הבנתי עם יו"ר העמותה שיש כאן משבר כי 400 אלף תלמידים לא יכולים ללכת לקחת חלק בלמידה".
"אם בהתחלה רכשנו מחשבים וחילקנו ויצאנו ביוזמה עם רשת 'עמל' להשמשת מחשבים ישנים מהציבור וחידוש וחלוקה באמצעות הרשויות – הבנו שזו טיפה בים. חייב להיות פיתרון מיידי של משרד החינוך".
מנחם גם ביקשה לעשות צעד אקטיבי, השבתת המערכת דווקא מצד התלמידים. "קראנו להורים להחשיך את המסכים כאמירה ראשונית למשרד החינוך, למדינה ולקבינט הקורונה: לא שמעתי אף שר מדבר על המצוקה הזו ומנסה למצוא פיתרון. אנחנו אומרים שיש חובה למצוא פיתרונות כאלה".
"משרד החינוך הגיב מעט מדי ומאוחר מדי ומדבר על טיפול בפער של 144 אלף מחשבים שיסופקו בשנה הבאה. זה משמעותי מאוד לעתיד, אבל כרגע צריך למצוא פתרונות נכונים שיאפשרו לתלמידים ללמוד מרחוק. מישהו רק צריך להחליט שלא מוותרים על אותם תלמידים כבר עכשיו. חייבת להיות אמירה ברורה והתייחסות לאותם תלמידים שלא יכולים ללמוד. אנחנו מנסים להשמיע את קולם ולהיאבק בעניינם".
"יש פער של 400 אלף מחשבים. הפילנתרופיה אצליח לממן כמה עשרות. לצד זאת יש גם מחסור בתשתיות. יש לציין יש פתרונות קיימים, למרות שהם לא אידיאליים. אבל צריך לקבל החלטה בעניינם", מוסיפה מנחם.
היא מדברת על הבעיה המרכזית בפערים שנוצרים. "המחדל הכי גדול הוא שאם הבריאות נתמודד ואת המשבר הכלכלי נעבור גם אם יהיה קשה. אנחנו מוותרים על דור שלם של ילדים צעירים שיגיעו הלאה עם פערים גבוהים, במיוחד אם הם מגיעים מהפריפריה החברתית. אנחנו בעצם גוזרים על הילדים האלה שלא להצליח בבגרויות, האם הם ילכו ללימודים אקדמיים וכמה הם ישתכרו בעתיד. ברור שאותם תלמידים שמנותקים מהחומר צוברים פערים שהם לא יוכלו להתגבר עליהם".
"חינוך הוא לא מותרות ולא ייתכן שמדינת ישראל פשוט תפקיר מאות אלפי תלמידים. המדינה רוצה זום? שתשב לבד מול המסך בחושך או שתמצא פתרון", מסכמת מנחם.