הרב שי פירון
הרב שי פירוןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

לפעמים זה הרבה יותר פשוט ממה שנראה. אנחנו מסבכים את עצמנו לדעת, מכריחים את עצמנו להיות לא הגיוניים.

א. ארבעה כללים לניהול משבר הקורונה:

1. אין יותר מארבע הנחיות. פשוטות וקליטות. בלי סעיפים והסתייגויות.

2. כל שינוי יפורסם שלושה ימים לפני שיחל. רוצים לחדש את הגנים?! לפתוח בתי ספר? שלושה ימים מראש.

3. כל פרסום המתייחס למצב התחלואה ביישוב מסויים מחייב חתימה של ראש הרשות. תריבו בחדרים סגורים אבל צאו לציבור עם מספרים מוסכמים.

4. האחריות היא על הרשויות המקומיות.

ב. מערכת החינוך:

1. גני הילדים:

- גננות משלימות יועסקו חמישה ימים בשבוע. שכרם יעלה בהתאם.

הגננות תעבודנה חמישה ימים, ושכרם יעלה בהתאם. אין ברירה. אנחנו במצב חרום. סוג של מילואים.

- הגן יפוצל לשניים. חצי עם הגננת והחצי השני עם הגננת המשלימה.

- בחודשיים הקרובים אפשר שכל מחצית גן תשהה עם הגננת בחצר או במרחב פתוח קרוב.

- במידה ויחסרו אנשי צוות יש לאפשר לרשויות לגייס במהירות עובדים מקרב אלה שפוטרו / הוצאו לחל"ת.

חינוך יסודי:

- כיתות א - ב - ג תחזורנה לבתי הספר. הכיתות תחולקנה לשניים.

מחצית בכיתה ילמדו באוויר הפתוח.

תכנית הלימודים תתמקד רק בשפות ובמיומנויות.

- יש להקדיש זמן רב לאינטראקציה חברתית ולפעילות גופנית.

- השידור הציבורי (כאן) חייב להתגייס ולהקים את בתי הספר של הצהריים. לשדר מהארכיון הנפלא של הטלויזיה החינוכית סדרות של נס ליחן.

- כיתות ד'-ו' תחזורנה בעוד שבועיים. רצוי שבשלב הראשון תלמדנה במרחב חינוכי אחר: מתנ"ס וכ'ו.

עד אז :

- שיעורים בזום לא ימשכו יותר מ 20 ד'.

המורה יעביר את המסר המרכזי של השיעור ויטיל מטלות מגוונות שיעשו ביחיד או בקבוצות קטנות (זום, וואטסאפ).

- אין לאפשר יותר מארבעה מפגשי זום ביום.

- יש לחלק את הכיתה לארבע קבוצות, עם תלמיד/ה שישמש ראש קבוצה ולהטיל עליהם לנהל מפגש חברתי הכולל משחק/שיח/... פעם ביומיים.

- כל מורה ימצא דרך לנהל שיח אישי עם כל תלמיד אחת לשבועיים.

חטיבות הביניים:

חטיבות הביניים יחזרו ללימודים בעוד שבועיים - שלושה בכפוף למצב התחלואה.

בערים ירוקות, יחזרו מוקדם יותר.

עד אז -

- לימודים יחלו בשעה 09:30 בבוקר (הצעירים ברובם פשוט לא קמים לפני, רק מדליקים זום ומכבים מצלמה...)

- משך השיעור - עד 20 ד' ולא יותר משלושה מפגשים ביום.

- גיוון ושימוש באוצר שביו טיוב וכ'ו- הרצאות טד, סדרות עליהם יש להטיל מטלת צפיה.

- אחת לשבוע, כבר מהשבוע, יפגשו חצאי קבוצות לשיעור ספורט ותנועה למשך שעתיים.

- לכל בית ספר יוצמד יועץ בריאות ותזונה להנחיה ולמניעת תחלואים והשמנה עקב השהייה בבית.

כדי למלא את הצרכים הלימודים החברתיים והערכיים שנת הלימודים תוארך עד 30 ביולי . בתי הספר של החופש הגדול יחולו לשנה אחת על כיתות א' -ט'.

יש לקוות שבתקופה זו ניתן יהיה לקיים טיולים שנתיים וכ'ו.

על יסודי:

הלימודים החינוך העל יסודי יפתחו בהדרגה החל מעוד חודש (בכפוף למצב התחלואה).

בערים ירוקות ניתן להקדים את הפתיחה.

- עד אז, לימודי מ"מ אנגלית ומקצוע הומני אחד. בשאר הזמן לימודי העשרה הכרחיים.

- תלמידי ט-י יסיימו בלימודים מכוונים לימודי תעבורה וייבחנו בבחינת התיאוריה; יקבלו קורס בניהול כלכלי וחשבונאי; קורס מגדר ומיניות ועוד.

מוסדות פנימיתיים - לכל המגזרים:

- בדיקת קורנה ביום הראשון ללימודים.

- מבנה כיתות - כמו בבית ספר רגיל.

- פעילות חברתית לפי קפסולות.

- שהות בפנימיה למשך שבועיים ברציפות. בדיקות סרולוגיות עם החזרה משבת חופשית.

מדידה והערכה:

- לא יתקיימו מבחנים ארציים כגון מיצב.

- יתקיימו בהערכה חיצונית רק 4 בחינות בגרות.

מקצוע אחד במדעי הרוח על פי בחירת בית הספר; עברית, מתמטיקה ואנגלית.

שאר המקצועות: הערכה בית ספרית ועבודות גמר.

- בחינות הבגרות של תלמידי י"א יהיו בשבוע הראשון של ספטמבר.

ועוד ארבעה כללים:

1. יש לאפשר למורים, גננות וצוותי חינוך בדיקות קורונה ללא תסמינים וללא הפניית רופא להעלאת הביטחון האישי ולמניעת הדבקה וסיכון.

2. הכללים שקופים ואחידים לכל המגזרים.

3. ההורים והתלמידים מתחייבים שבחודשיים אין מסיבות, מפגשי ערב המוניים וכ'ו.

4. מפסיקים לדבר בשפה של 'שנה עבודה', 'דור אבוד' וילדי הקורונה.

זה גם לא נכון וגם לא מסייע.

זהו מתווה. לא שלם. יש בו חורים... אבל כיוון. מוגדר, בהיר ופשוט.