תאונת דרכים. ארכיון
תאונת דרכים. ארכיוןצילום: מד"א

בלילה שבין יום שבת ליום ראשון, 25 באוקטובר, תעבור ישראל לשעון חורף. זמן החשיכה יהיה ארוך יותר אך האם הזזת השעון תשפיע על הבטיחות בדרכים?

על פי ניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס, עולה כי שעות אחר הצהריים הן השעות המסוכנות ביום שבהן מתרחשות הכי הרבה תאונות דרכים.

מהנתונים שניתחה העמותה עולה כי השעה המסוכנת ביום, בה הכי הרבה בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2019 היא 17:00-18:00 במהלכה נפגעו 1,703 בני אדם. השעה המסוכנת אחריה גם היא אחר הצהריים – בין 16:00 ל- 17:00 ובמהלכה נפגעו בשנה שעברה 1,653 בני אדם. מגמת העלייה בהיפגעות בתאונות דרכים מתחילה בשעה 15:00 והולכת ופוחתת בשעה 21:00.

כאשר בוחנים את השעות הקטלניות ביותר, אלה שבהן נהרגים הכי הרבה בני אדם בתאונות דרכים, ניתן לראות כי בין השעות 18:00-19:00 נהרגו הכי הרבה בני אדם (29) בתאונות דרכים בשנת 2019, זו גם השעה בה נהרגו הכי הרבה בני אדם בשנה שקדמה לה.

גם בתחום העירוני שעות הצהריים המאוחרות ואחר הצהריים היו הקשות ביות בשנת 2019 כאשר מספר הנפגעים הגבוה ביותר, 964 בני אדם נפגעו בין השעות 17:00-18:00. בערים השונות ניתן לראות כי השעות המסוכנות משתנות מעיר לעיר, בולטת במיוחד ירושלים שבתחומיה כבר שנה שניה ברצף השעה בה הכי הרבה נפגעים בתאונות היא 16:00-17:00.

לדברי ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "ההחלפה לשעון חורף מביאה עמה נסיעה רבה יותר בשעות החשיכה וכך גם הסכנה למעורבות בתאונת דרכים הולכת גדלה. ליכולת לראות ולהיראות בכביש ישנה השפעה גדולה על הבטיחות בדרכים. נהיגה בתנאי חשיכה מצריכה היערכות שונה מהנהגים וזה הזמן שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יגבירו בקרב הנהגים את המודעות לנהיגה בשעות החשיכה והכנת הרכב לחורף".

"במקביל, מהנתונים עולה כי שעות אחר הצהריים הן המסוכנות ביותר במהלך היממה להיפגעות בתאונות דרכים ולכן במשטרה חייבים להגביר את הנוכחות והנראות בכבישים במיוחד בשעות המסוכנות. היערכות מוגברת מצידה של המדינה כבר עכשיו יכולה לצמצם את הסכנה להיפגעות בתאונות דרכים ולהציל חיים", הוסיף קיטה.