האם הדרך המונגשת ללימוד גמרא עוברת דרך עקרונות בתורת האימון והקאוצ'ינג? על השאלה הזו משיב הרב צוריאל ווינר, ראש בית מדרש רעוא, שחבר למאמן בני גל לפיתוח שיטה ייחודית ללימוד גמרא.
"זו אכן דרך מיוחדת, אבל היא מתבססת על דברי הגמרא שאדם לומד במקום שליבו חפץ, כלומר שהלימוד מתבסס על רצון אישי של הלומד", אומר הרב ווינר. "על האדם לגלות עניין ורצון אישי בנושא שהגמרא מדברת עליו ולזהות למה זה מעניין אותו, למה זה חשוב לו, ומתוך כך לגשת ללימוד הגמרא, לראות במהלך הלימוד איך חז"ל נותנים מענה לרצון הזה".
בדבריו מציג הרב ווינר דוגמא מלימוד דיני אבידה הכוללים בתוכם את הדאגה לזולת, את הרצון של אדם שרכושו לא יאבד לו וכיוצא באלה. כל אלה מהווים את המפגש הראשוני של הלומד עם תוכן הלימוד טרם תחילתו ומתוך כך הוא יוצא אל הלימוד עם יותר עניין ורצון.
ומה באשר למהלך הלימוד עצמו? האם מציאת אותו קשר נפשי ראשוני בין הלומד לנושא הנלמד יחזיק את מתח הלימוד גם במהלכו? הרב ווינר מבהיר כי קשר זה אינו אלא הבסיס שעליו נבנית המוטיבציה לעבודה מאומצת וקשה של הלימוד עצמו. "התלמיד יודע שזה עוזר לו להתמודד עם דבר שחשוב לו, וזה מגביר את המוטיבציה וכך הוא ירצה ללמוד בעצמו ולגלות את הדרך בים התלמוד כדי לגלות מה חז"ל אומרים על הנושא שלו".
לאחר יצירת הקשר הזה בין הלומד לנלמד, מסביר הרב ווינר, יכול כל מורה וכל ר"מ להתקדם בלימוד על פי דרכו כאשר כל הזמן ברקע הלימוד מצוי החפץ של הלומד והרצון לגלות את עמדת חז"ל על אותו עניין שמעסיק את הלומד ברמה האישית.
הרב ווינר מספר ששיטת לימוד זו הוכיחה את עצמה גם כאשר לימד בישיבות תיכוניות, גם בחטיבות ביניים, גם בישיבות גבוהות וגם בהדרכת מורים לתלמוד. "גם בחטיבת ביניים למדנו את פרק 'אלו מציאות' במשך שנה שלמה מתוך גישה כזו של איפה זה פוגש את החיים האישיים של התלמידים עצמם. התלמידים התאמצו כדי לדעת מה הגמרא אומרת על המשהו האישי שלהם. זה עבד גם בישיבות תיכוניות וכמובן גם למבוגרים. חפץ הלב הוא הבסיס והוא משתנה לפי תחומי העניין והחיים האישיים של כל לומד".
הרב ווינר סבור כי עניין אישי ניתן למצוא כמעט בכל סוגייה והוא לוקח כדוגמא את נושא הקרבנות כשהוא מספר על לימוד מסכת זבחים שממנה עלו לו תובנות בנושא התפילה המעסיק כל כך בני נוער כיום. גם מסכת שבת מקרבת את הלומד אליה דרך חוויית השבת האישית של כל אדם ואדם.
"בני גל ואני עבדנו על המודל הזה במשך חמש השנים האחרונות ועכשיו אנחנו יוצאים לדרך. יש הרבה הבנה של הצורך בלב בלימוד, שזה לא רק שכל. כך חושפים את הרלוונטיות של דברי חז"ל לחיים שלנו. יחד עם זה אנשים שואלים ברמה המעשית איך עושים את זה עם כל האתגרים של התקופה הזו. איך מביאים תלמידים למוטיבציה? גיבשנו דרך עם כלים מעשיים ושיטתיים כדי לממש את החיבור בין חפץ הלב ללימוד המדוקדק של הסוגיה. את זה אנחנו מציעים לר"מים ולתלמידים".