קרולין גליק
קרולין גליקצילום: חזקי ברוך

קרולין גליק, פרשנית ישראל היום, מביעה דאגה עמוקה ממצב ההתמודדות בבחירות לנשיאות ארה"ב ומגדירה את המצב בין הרפוביליקנים לדמוקרטים כ'נפיץ'.

"המצב מאוד מסוכן, כי יש שני מחנות אידיאולוגיים, פוליטיים ותרבותיים, שממש עוינים זה את זה", מסבירה גליק.

היא מבקשת למקד את העיסוק ביהודי ארה"ב. "אלו הבחירות הן הכי גורליות שהיו אי פעם עבורם, כי אחד המאפיינים התפיסה המהפכנית הסוציאל דמוקרטית של השמאל הוא אנטישמיות. זה בא לידי ביטוי בעוינות מאוד גדולה ליהודים שתומכים בישראל ולדה-לגיטימציה לישראל שעכשיו מקבלת תמיכה בקרב מנהיגים דמוקרטים כמו ננסי פלוסי, שמצטרפת אל חברות קונגרס כמו ראשידה טאליב ואילהאן עומאר, שהכפילו את כוחם בפריימריז הדמוקרטיים".

"העוינות הזו נותנת את אותותיה בכל הקמפוסים בארה"ב והופכת להיות דגל של השמאל. אנחנו רואים את זה מתבטא גם באנטישמיות הגלויה של פוליטיקאים דמוקרטיים כלפי קהילות יהודיות אורתודוכסיות בניו יורק רבתי בכל המעוזים של היהדות החרדית שמופלים לרעה על ידי מושל ניו יורק ועל ידי ראש העיר", מוסיפה גליק.

לדבריה, "אותה עוינות מגיעה גם מההנהגה וגם בדרג השטח בשכונות מעורבות ליהודים ושחורים. יהודים הולכים ברחוב ומקבלים מכות כך סתם והדמוקרטים לא רוצים לאכוף את החוקים נגד השנאה ולשמור על זכויות האזרח הכי בסיסיות של היהודים מול העוינות המתחזקת בצד השמאלי. אם המחנה הזה יעלה לשלטון, בין אם באמצעות ניצחון של ביידן ובין באמצעות השתלטות דמוקרטית על הסנאט ושימור הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, המצב של זכויות האזרח והביטחון האישי של יהודי ארה"ב יתדרדרו".

ואם היחס ליהודים יתדרדר, גליק מעריכה שהתמיכה בישראל תיפגע. "ממשל ביידן ללא ספק יהיה הרבה יותר עוין ממשל טראמפ, אלא אפילו מול היחס העוין שספגנו מממשל אובאמה. זאת משום שבארבע השנים האחרונות הדמוקרטים הפכו להיות יותר ויותר עוינים לישראל".

"מה שריסן את אובמה היה שהמפלגה שלו היתה פחות עוינת ממנו כלפי ישראל והוא החל לשבור את הקונצנזוס הזה. ההתחלה הזה הבשילה בארבע השנים האחרונות כשבכירים במפלגה הדמוקרטית מתכחשים ללגיטימיות של קיום מדינת ישראל בכל מתכונת שהיא. לא מדובר בקולות שוליים. למרות, שעל פניו זה מיעוט שולי בקונגרס, אבל הכוח של אותו מיעוט אדיר. מפחדים לתקוף את אותם שוליים והם יוצרים תדמית של כוח", מאשימה גליק.

לדבריה, התוצאות בסקרי דעת הקהל בארה"ב מוטות. "אין ספק שהקורונה שיפרה את האפשרות של הדמוקרטים לנצח. אלא שעל פי סקר גאלופ מהשבוע שעבר, 56% מהאמריקנים אמרו שמצבם היום טוב יותר מאשר היה לפני ארבע שנים. ברוב מערכות הבחירות, נתון כזה מבטיח היבחרות חוזרת של הנשיא המכהן".

"כשאתה לוקח בחשבון שהסקר נערך לאחר שהקורונה פגעה פגיעה ממשית בכלכלה האמריקנית שהיתה במצב של שגשוג חסר תקדים. אז איך ביידן מוביל בסקרים כשיש שביעות רצון בציבור? כתבתי שאנשים מפחדים מהטרור של השמאל האינטלקטואלי ומשקרים לסוקרים. חוששים שילכלכו עליהם. לדעתי הרבה מאוד אנשים משקרים לסוקרים", היא מוסיפה.

התחזית שלה ליום שאחרי ניצחון אפשרי של ביידן רעה. "יהיה רע ליהודים בארה"ב, בישראל ובכל העולם אם ביידן ייבחר, משום שהוא עומד בראש מפלגה אנטישמית. זה לא יהיה רע רק ליהודים אלא גם לארה"ב עצמה. אנחנו רואים צנזורה ודורסנית מצד השמאל לדברים שקשורים לרפובליקנים ואנחנו צפויים לראות פגיעה מהותית מאוד באושיות הדמוקרטיה של ארה"ב אם ביידן יעלה לשלטון עם המפלגה המהפכנית שלו".