עמדות התרמת דם
עמדות התרמת דםצילום: מד"א

זו היתה אמורה להיות פריצת דרך שתסייע בטיפול בחולי קורונה במצב קשה, אבל מחקר חדש מגלה כי הטיפול בעזרת פלזמה מדמם של חולי קורונה שהחלימו ונושאים בגופם נוגדנים, אינה יעילה באופן משמעותי מאשר הטיפול הרגיל אותו מקבלים חולי קורונה.

במסגרת המחקר, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת הרפואי British Medical Journal ביום שישי, נבדקו 464 חולי קורונה מבוגרים שאושפזו במצב בינוני בבתי חולים בהודו בין החודשים אפריל ליולי.

כמחצית מהם קיבלו שני עירויים של פלזמת דם מחולים שהחלימו ונשאו בגופם נוגדנים לנגיף, בהפרש של 24 שעות, לצד טיפול סטנדרטי.

קבוצת הביקורת קיבלה טיפול סטנדרטי בלבד. חודש לאחר מכן התברר כי מצבם של 19 אחוזים מאלו שקיבלו את הפלזמה התדרדר והם הוגדרו "חולים במצב קשה" או מתו מהמחלה, לעומת 18 אחוזים שמצבם הפך לקשה יותר או מתו בקבוצת הביקורת.

עם זאת, החוקרים מציינים כי טיפול בפלזמה סייע להפחית תסמינים כגון קוצר נשימה ועייפות, לאחר שבעה ימים. פלזמה היא החלק הנוזלי הצלול והצהבהב של הדם הנושא תאי דם אדומים ולבנים. לאחר זיהום, פלזמה עמוסה לעתים קרובות בנוגדנים שנוצרים על ידי מערכת החיסון, והיא נלקחת מגופם של אנשים שהחלימו ומועברת לגופם של חולים כעת בתקווה להשתיל בגופם את הנוגדנים.

"לפלזמת דם יש יעילות מוגבלת בלבד והיא אינה מצליחה להפחית מקרי מוות או לעצור את ההתדרדרות למחלה קשה", כתבו החוקרים בהודו.

עם זאת, הם הוסיפו כי רמות הנוגדנים שנלקחו בפלזמה מהחולים שהחלימו לא היו גבוהות במיוחד, ויתכן כי פלזמה שתכיל כמות נוגדנים גבוהה יותר "תביא לתוצאות טובות יותר בחולים קשים".

ניתוח ביניים של תוצאות מחקר דומה שבוצע על 136 חולי קורונה בבית חולים ביוסטון, טקסס, הראה ירידה משמעותית במקרי המוות בקרב חולים שקיבלו פלזמה עם רמות גבוהות של נוגדנים בשלב מוקדם של מחלתם.

עם זאת, גם במחקר בטקסס אמרו החוקרים כי הפלזמה הצליחה להשפיע לטובה רק כאשר ניתנה מיד בתחילת המחלה. כאשר היא ניתנה בשלב מאוחר יותר, כמעט ולא נרשמה השפעה לטובה. "בנושא נתוני שינוי התמותה, הניתוח שלנו זיהה חלון אופטימלי של 44 שעות לאחר האשפוז לצורך עירוי חולי קורונה עם פלזמה המכילה כמות נוגדנים גבוהה", כתבו החוקרים.