גיל אורלי
גיל אורלייח"צ

אנחנו בימי משבר כלכלי לא מבוטל ובמסגרת הניסיונות לסייע לפרטים ולעסקים התקיים באחרונה כנס הזום 'ממשבר לצמיחה' שזכה לתהודה רבה ולהשתתפות רבה. עם יוזם הכנס, גיל אורלי, יועץ כלכלי בכיר וממייסדי תחום האימון הכלכלי בישראל. מפתח תכנית הליווי הפיננסית 'סוד הכסף' ליצירת ביטחון וחופש כלכלי בתוך מאה ימים, שוחחנו על תודעה כמנוף להצלחה כלכלית

"אנשים לא מייחסים חשיבות לעניין התודעה, וכמי שליווה עסקים ואנשים הרבה שנים, אני יכול לקבוע שהמכשול הגדול של אנשים הוא התודעה", פותח אורלי ומסביר את המונח תודעה כ"היכולת שלי להתמודד עם קשיים לאורך זמן ולהיות מסוגל לחשוב חשיבה של שפע ולא צמצום".

"אם אני חושב תקציבית רק איך לצמצם אקבל עסק או משק בית מצומצמים, אבל אם אציב לעצמי יעד, כמו רכישת נכס או הכנסה נוספת בשנה הקרובה, הפוקוס שלנו משתנה ואיתו גם המציאות. בסיס התודעה הוא הפחד מכישלון והכישלון הראשון הוא נבואה שמגשימה את עצמה. לעומת זאת, לאנשים יש יכולות אדירות וכשאדם ממוקד בפרויקט כלשהו והוא לא מוותר גם כשהוא נתקל בקושי ההצלחה היא כמעט של מאה אחוז".

לקבלת גישה מיידית לקורס חינמי של גיל אורלי על 5 הצעדים ליציאה ממשבר לצמיחה כלכלית' לחצו כאן'.

לדבריו הסיבה שעוצרת אנשים היא לא היעדר ידע או כסף אלא החיפוש אחר פתרונות אינסטנט קלים. בכנס שהתקיים ביום שישי האחרון, הוא מספר, "שלושה אנשים מבכירי הכלכלה הישראלית והם נשאלו על סוד ההצלחה בכלכלה או בפוליטיקה. התשובה של כולם הייתה עבודה קשה, התמדה ולא לוותר".

אילוסטרציה
אילוסטרציהistock

"אם מישהו רוצה נכס רציני או הכנסה נוספת, מה שאין לנו ברירה אלא לשאוף לשם כי מסגרות האשראי הולכות ונגמרות ואם זה יימשך לא יהיה אשראי לחמישים אחוז מהאוכלוסייה. לכן צמצום ההוצאות מביא למחשבה של צמצום. צריך להבין שיש לי את היכולות והעוצמות להביא להכנסה נוספת וכל אחד יכול לעשות זאת במידה ויש בו את התודעה הנכונה".

את הדרך אל שינוי התודעה מנסח אורלי בחמישה צעדים בסיסיים אותם הוא חולק גם איתנו:

הצעד הראשון הוא פיתוח כישורים "כל מי שגדל בתרבות העוני יש לו כישרון לפתח כישורים לדבר אחד ואחד הדברים החשובים שלנו הוא לפתח כישורים נוספים כמו שפה, כתיבה, אינטרנט, מנהיגות.

הצעד השני השכלה פיננסית היא חובה לכל דבר. אם אני לא יודע איך משקיעים בנכס טוב ואם אני לא מכיר את החוקים של אותו תחום העסק שלי יהיה כושל כי אתלהב מפרזנטציה מלהיבה ואשים את כספי על קרן הצבי".

"הצעד השלישי הוא יעד שאפתני. לא ללכת על מה שריאלי. הבעיה ביעד של לצאת מהמינוס הוא שהוא יעד הישרדותי, יעד של צמצום. היעד חייב להיות מלהיב, משהו שעושה לי כיף, כמו שבתוך שלושה חודשים יהיה לי נכס שייצר לי הכנסה, שארוויח עוד אלפיים שקל בחודש".

"הצעד הרביעי הוא תכנית עבודה שמתבטאת בעשייה יומיומית. בתכנית מדויקת של מאה ימים, גם אם מדובר בשתי פעולות בכל יום, כל אדם יגיע להישג פנטסטי בוודאות של כמעט מאה אחוזים. איך עושים תכנית עבודה? לשם כך צריך להרחיב את תחומי הידיעה ולהיות בסביבה של אנשים משקיעים".

הסעיף האחרון הוא "לקבל כישלון ומשבר בברכה. תכלית הירידה היא עליה. בכל היתקלות בקושי כלשהו חשוב להבין ששם נזרעים זרעי ההצלחה הגדולים ביותר. מי שמפחד מכשלונות לא יצליח אף פעם", אומר אורלי ועל כל המכלול שהוא מציג כאן שאלנו אם לא נכון יותר לראות בהסתפקות במה שיש את השינוי התודעתי שיביא אדם לאושר, וממילא גם לעושר?

על כך משיב אורלי בהסכמה, אך מוסיף שאלה אם עדיף לו לאדם להתגבר מתוך עושר או מתוך קושי לצלוח את צרכי היומיום ההכרחיים של חייו. "אושר ושמחה לא תלויים בכסף או בכמות הנכסים. בכל זאת זה חשוב כי גם אם כסף לא עושה אותנו מאושרים, היעדר כסף עושה אותנו אומללים. כשאני לא יכול לשלם שכר דירה או משכנתא וכשאני נזרק לחל"ת או כשאיבדתי חלק מההכנסה שלי זה מצב נוראי שפוגע בכל דבר, פוגע בבריאות וכו'. המירוץ אחר כסף הוא נורא אבל המירוץ אחר ביטחון כלכלי הוא הכרחי ולשם אני מכוון".

אורלי סבור שניתן לייצר שבעה מקורות הכנסה לכל אדם ובכך יהיה לו יותר זמן לעסוק בתחומי עניין אחרים, שכן "יש מצב של הכנסה פאסיבית שהיא כמעט ללא עבודה. אני מלמד 13 שיטות שונות לייצר הכנסה כזו שבה הנוסחה של זמן שווה כסף לא קיימת". דוגמא לכך היא קורס שהוא עצמו העלה לרשת ובמקביל לשיחה איתנו יש הצופים בו וכך נוצר רווח שאינו תלוי בזמן.