חיסון לקורונה. אילוסטרציה
חיסון לקורונה. אילוסטרציהצילום: istock

בתקופת זו בה השגרה נעצרה, החיים פנו למסלול חדש ולא מוכר המורכב מסגרים, יציאות מועטות, מסכות, חיטויים ועוד. התקווה הגדולה ביותר של האנושות הינה – חיסון לקורונה.

ואני שואל, היה ויפתחו חיסון בעוד מספר חודשים – האם נרצה להיות ה"שחקנים" בניסוי? מה תופעות הלוואי של אותו חיסון? למי מומלץ להתחסן? ומה ההשלכות הבריאותיות בטווח הרחוק? תשובות לשאלות אלה לא נקבל בקרוב.

מה, בכל זאת, ניתן לעשות?

לשנות את המשוואה. במקום להיות תלוי בגורמים חיצוניים ולהמתין לממשלה \ מכון ויצמן \ חברות התרופות כדי שיעזרו לי לעבור את תקופת הקורונה בשלום, אני מציע לקחת אחריות על החיים שלי ושל הקרובים לי ופועל בצורה אקטיבית, על מנת להתמודד בצורה היעילה ביותר עם המצב. וכשאני מדבר על המצב, אני מכוון בעיקר למצב הבריאותי – נפשי.

במהלך 7 השנים האחרונות אני מאמן ילדים והורים לחיות חיים טובים יותר, גופנית ומנטלית. איך? אימון גופני מותאם אישית מכוון הצלחה ואימון מנטלי שמגלה ומעצים את נקודות החוזקה באישיות של המתאמן. כך, בתהליך עקבי ומסודר המתאמן חווה הצלחות; מחזק את תחושת המסוגלות שלו; משפר את הדימוי והערכה העצמית; לומד להפגין ביטחון עצמי גבוה שמשפיע על המיומנויות החברתיות שלו, על החיים הקהילתיים ובקצה גם על הבריאות שלו.

פיתחתי מודל מפתח לחיים טובים ומאושרים. כי זה הרי מה שכולנו מחפשים.. 

המודל בנוי מ-4 חלקים שווים בפאזל שמרכיב את החיים הטובים:

מ – מנוחה. המנוחה מתחלקת ל-2: מנוחה נפשית ומנוחה פיזית. בשנת 2020 אין רגע דל, אין זמן משעמם. גם אם נגמרו המשימות, יש מסכים. יש הסחות. הנפש שלנו לא מגיעה לידי מרגוע.

מנוחה נפשית היא היכולת לעצור את הלו"ז המטורף שבו אנחנו חיים ולהשאיר משבצות ריקות במהלך היום בהן אני פשוט לא עושה כלום. לא, חלילה, מתוך עצלות אלא כי אני רוצה לנשום אוויר נקי מטרדות. לשכב על הספה בנחת, לשחק בקלפים עם הילד, לצאת ולראות את השקיעה היפה (בלי סמארטפון) וכדו'.

מנוחה פיזית היא שנת הלילה. מנוחה זו מורכבת מ-3 חלקים: 1) כמות השעות. 2) זהות השעות. 3) איכות השינה. וביתר פירוט:

כמות השעות – לאנשים בוגרים, יש להקפיד לישון מינימום 6 שעות שינה בלילה. אני ממליץ על בין 6 ל-8 שעות שינה, תלוי ברמת המאמץ הפיזי והמנטלי שאתם משקיעים במהלך היום. לילדים ונוער, מדובר על מספרים אחרים. בין 8 ל-12 שעות שינה. החל מכיתה א' ועד התיכון, בהתאמה.

זהות השעות – ישנה משמעות רבה לזהות השעות בהן אנו ישנים. לשינה לאחר חצות הלילה יש השפעה שלילית על איכות השינה. כך, ככל שנקדים לישון – כך ייטב לנו. ההמלצה ההגיונית שלי ליישום הינה להיכנס לישון עד השעה 23:00 ולהתעורר לכל המאוחר עד שעה 7:00.

איכות השינה – האיכות נקבעת על-פי סך הפעולות שאנו מבצעים במהלך השעתיים שלפני השינה.

מה לא מומלץ לעשות בזמן הסמוך לשינה? אוכל. לסיים לאכול לכל הפחות שעתיים לפני הכניסה לשינה. ניתן בשעות מצוקה לאכול פרי קטן להרגעה.

צפייה במסכים למיניהם אינה מומלצת במהלך השעה שלפני השינה. תכתובות ווצאפ, סרטונים, סרטים, סדרות, מיילים. סיימו מוקדם ככל היותר. האור הכחול היוצא מהם מקשה על המוח להיכנס למצב של שינה ופוגע באיכות השינה. בנוסף, ההצפה הרגשית שיוצאת מהמסך בשעות אלו לא מיטיבה עם הנפש שלנו. גם פעילות גופנית לא מומלצת סמוך לשינה. היא משאירה אותנו באנדרנלין גבוה שמקשה עלינו להירדם.

מה כן מומלץ? לקרוא ספרי העצמה והתפתחות אישית, לכתוב בפנקס/יומן שלי, להודות על הדברים הטובים שהיו לי היום, הדברים הטובים שאני עשיתי היום, שיחה כיפית עם בן הזוג, תכנון לו"ז למחר, חשבון נפש באשר לעניינים שאני צריך להשתפר בהם, להאזין לשירים מרגיעים, לצייר, לתרגל נשימות מרגיעות, ועוד ועוד כל אחד כיד הדמיון הטובה עליו.

פ – פעילות גופנית. כמה פשוט, ככה מועיל. אחד הדברים החיוביים שהקורונה הביאה עימה הוא הגברת כמות הפעילות הגופנית. אנשים יוצאים להליכות, לריצות לאימונים בכמות שלא נראתה כמוה ברחבי הארץ. השאלה הגדולה היא אם נשכיל לאמץ הרגל זה כחלק משגרת יומנו גם לאחר שהקורונה תסתלק. אזי נוכל לסמן וי על אחד ההרגלים החשובים. לא משום שהוא הכי חשוב, אלא כי בד"כ הוא גורם לתגובת שרשרת חיובית. אדם שמתחיל להתאמן ברצינות, המודעות שלו לתזונה "פתאום" גוברת. הוא מחפש אוכל יותר בריא, הוא גם רוצה לישון שינה איכותית כדי למנוע פציעות ועל מנת שהשרירים שלו יקבלו את המנוחה המגיעה להם ועוד.

קשה לכם להתאמן לבד? אימון בחברותא יכול להיות פתרון טוב. לא מצאתם חבר קרוב? קיימות קבוצות ריצה ורכיבה בשפע בכל עיר. סטודיו, מכוני כושר, פארקים פתוחים ועוד שלל מקומות שיגרמו לכם להזיע.

מומלץ ביותר לבצע פעילות גופנית בבוקר, מעט לאחר ההשכמה, ואז לשוב הביתה למקלחת מרעננת וכך לפתוח את היום עם בוסט של אנרגיה וסיפוק מהאימון.

ת – תזונה נכונה. קיימים היום סוגים שונים ומגוונים של דיאטות. למרבה הצער, טבע האדם הוא לתור אחר דיאטות "קסם", אחר "סגולות" למאכלים שעושים "פלאים". מהניסיון שלי ושל המתאמנים שלי, לא קיים מזון "מיוחד" שמשפיע באופן דרמטי. אז מה כן? ישנם עקרונות כלליים שנכונים לכל הגישות: כמה שיותר פירות וירקות חיים, קטניות ודגנים במצב הטבעי שלהם. כמה שפחות מזון מטוגן, מעובד ומתועש.

אכן, שינוי מטבח הוא תהליך שיכול לארוך זמן רב. אלה הרגלי חיים שגדלנו לתוכם מילדות והריח של הבישול של סבתא עדיין באפינו. אך בכל זאת איך מתחילים? לוקחים הרגל אחד קטן שאנו מאמינים שנצליח להתמיד בו. ההצלחה תשמח אותנו, תעלה לנו את הביטחון העצמי ותיתן לנו כוח לעוד שינויים בדרך. לא לפחד לטעות, לא לחשוש "ליפול" להרגלים הקודמים. בעולם האימון כדי להטמיע הרגל חזק במוח נדרשים לא פחות מ-21 ימים רצופים. התמדה כבר אמרנו?! אתן דוגמא מחיי: לפני מספר שנים נהגתי לשתות את כוסות התה שלי בתוספת 2 כפיות סוכר. כאשר הבנתי שסוכר מלאכותי הוא "רעל", החלטתי לחדול מלהוסיף סוכר לתה שלי. אלא מאי? קשה עד בלתי אפשרי להפחית את כמות הסוכר מ-100 ל-0 ברגע אחד. מה עשיתי? לאחר שבוע הורדתי את המינון לכפית וחצי, לאחר שבוע נוסף כפית ורבע, וכן הלאה – כפית, חצי כפית. והיום? אני שותה תה ירוק ללא סוכר! נשמע מסובך? לא ממש.

עוד דוגמא על עצמי: כאשר התחוור לי שלפתוח את הבוקר עם כריך מלחם רגיל לא עושה לי טוב, החלטתי להוריד את התדירות ולאכול כריך פעמיים בשבוע בלבד. לאחר זמן מה אכלתי כריך פעם בשבוע בלבד בדייט השבועי שלי עם אשתי בבית קפה, וגם זאת מטעמי שלום בית. לאחר שהבית נהיה 'מושלם', הפסקתי לאכול לחם גם בבית קפה. נכון לעכשיו, אני אוכל לחם רק בשבת, כיוון שחובה ע-פי ההלכה לאכול כזית לחם בכל סעודה.

ח – חוסן נפשי. היכולת להתמודד עם אתגרי החיים, הפשוטים והמורכבים. מושג גדול המורכב ממספר יסודות. מרכיב מהותי של החוסן הנפשי הינו מושג ההעצמה. אישית וסביבתית.

העצמה היא מילה גדולה שמקפלת בתוכה המון חלקים טובים. ההעצמה מתחלקת ל-2: 1) העצמה שלי כלפי עצמי. 2) העצמה שלי את הזולת. לפי הסדר הזה. אני יודע שחינכו אותנו קצת אחרת, לתת ולהעניק לאחרים לפני עצמי, אולם הגישה שלי מעט אחרת. אני סבור שעניי עירך קודמים לעניי עיר אחרת, כלומר עליי לדאוג קודם כל לעצמי. לאחר שאהיה "טעון", אוכל להעניק לאחרים.

דוגמאות להעצמה אישית: סדנא להתפתחות אישית; שיעור שאני אוהב; מנוי לתיאטרון; אימון כושר יומי; אימון פרטני שינחה וידייק אותי בעשייה היומיומית; ספר שעושה לי טוב; ים וכדו'. העיקרון המנחה בדוגמאות הללו הינו קביעות. העשייה המעצימה חייבת להיות מעוגנת היטב בלו"ז, לכל הפחות פעם בשבוע. למצוא מקום וזמן שטוענים אותי באנרגיה חיובית.

העצמה כלפי האחר באה לידי ביטוי בכך שאני מקדיש זמן; כסף; אנרגיה וכדו' לטובת מישהו אחר. נתחיל במשפחה הקרובה. למצוא זמן איכות המוקדש עבור הילדים שלי, עבור ההורים שלי, עבור בן הזוג שלי. לאחר מכן לתת גם בחוץ. אדם שעובד בעבודה שכולה נתינה, ההעצמה שלו כלפי אחרים באה לידי ביטוי בעבודתו. לדוג': איש חינוך, זמר, טבח ועוד שלל מקצועות שבאים במגע ומשפיעים על נשמות אחרות.

השילוב של לתת לעצמי ולתת לאחר גורם לי להרגיש משמעותי בחיים שלי. תחושה שאני שווה משהו, הדבר מעניק לנו שמחה ואנרגיה ומפנה אותנו להתמקד בעשייה ברוכה בשגרת החיים.

בנוסף, הנתינה יוצרת איזון רגשי בנפש. כידוע, הבריאות הגופנית של האדם מושפעת בצורה משמעותית מהמקום הרגשי-מנטלי. ככל שהנפש תהיה חזקה ומפותחת יותר, כך גם הגוף. כמאמר הרמב"ם: "נפש בריאה בגוף בריא". הנפש קודמת לגוף. ללמדנו עד היכן מגעת החשיבות שיש להעניק לעולם הפנימי שלנו.

מרכיב נוסף וחשוב בחוסן הנפשי הינו האיזון הרגשי. היכולת שלא לשמוח יתר על מידה מכל אירוע חיובי ולא להישבר ולצאת מגדרנו מכל ארוע שלילי ובלתי צפוי. לדעת להישאר תמיד עם הראש מעל המים ולדעת להתגמש בהתאם לנסיבות. לדעת מתי לתת גז עד להשגת המטרה שהצבנו, מתי לשחרר ולהרפות וכדו'.

בימים כתיקונם, המרשם הזה לחיים טובים יותר עובד. אני מאמין שבתקופה מיוחדת זו, המרשם מקבל משנה תוקף וחשיבות להתמודד עם חוסר הוודאות הגדול ביותר שידענו בדור האחרון.

נסו ותיהנו מהדך. היא חשובה לא פחות מהתוצאה.

 

הכותב הוא מומחה לאימון והעצמת ילדים ונוער. מאמן לחיים טובים יותר. מייסד קבוצות אימון "בריאה" - לילדים ונוער בעלי עודף משקל.

תגובות ניתן לשלוח למייל: [email protected]