אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

הסכם ימי בידוד, שהיה אמור להבטיח למעסיקים פיצוי על תשלום ימי הבידוד של העובדים, לא נכנס לתוקף אלא חזר לאישור ועדת העבודה. מה המשמעויות של העיכוב הזה בהסכם שאמור היה להבטיח שעובדים לא יתכחשו לחובתם להיכנס לבידוד וייצאו לעבוד, הסכם שנועד להבטיח יציבות כלכלית חלקית למבודדים ומעסיקיהם? על כך שוחחנו עם עורכת הדין נעמה שבתאי-בכר, מומחית בייצוג מעסיקים בדיני עבודה.

"יש פסק דין של בית המשפט העליון, שקבע שהגדרת ימי הבידוד כמחלה זה לא נכון וזה נעשה שלא בסמכות מטעם ראש שירותי הבריאות. הוא ביטל את ההגדרה כמחללה. בית המשפט נתן זמן להתארגן אבל בינתיים זה נשאר בגדר משהו שלא יודעים איך לכנות אותו. הבידוד הוא לא מחלה וזה המצב כרגע", מסבירה עו"ד שבתאי בכר את המניע להחזרת הסוגיה לדיוני הועדה.

לדבריה בהיעדר הגדרה חוקית לימי הבידוד לא ניתן לתייג אותה תחת הגדרה חלופית ו"עכשיו זה נתון להסכמת הצדדים. יכול עובד לסכם עם המעסיק שהוא יעבוד מהבית וזה ייחשב עבודה לכל דבר ועניין, ויכול מעסיק אחר לומר שמבחינתו עבודה מהבית לא נחשבת בעיניו כעבודה והעובד המבודד לא יתוגמל בכלום כי לא הגיע לעבודה".

מוסיפה שבתאי-בכר ומסבירה כי במציאות הנוכחית "יכול מעסיק שלא יכול לחכות לסוף הבידוד של העובד לראות בכך כפיטורין שכן אין הכשר חוקי למצב של הבידוד בבית. האם המעסיק יכול לטעון שבעיניו מדובר בפיטורין ולמצוא עובד אחר? חוסר הוודאות מייצר הרבה שאלות שפוגעות גם במעסיקים וגם בעובדים".

"מעסיקים פונים אליי עם שאלות מאוד מבלבלות. בכל פעם אנחנו תופרים חליפה לכל מעסיק בהתאם לנסיבות שלו יחד עם העובד. נוצר בלאגן שלם", אומרת שבתאי-בכר וכשהיא נשאלת אם מישהו במערכת היה אחראי לכך שאין הגדרה מדויקת בחוק לבידוד היא משיבה שהדברים מעורבים בהיבט משפטי ובהיבט פוליטי. "מי שאמור להסדיר את החוקים במדינה הם המחוקק והכנסת, אבל אנחנו יודעים שהרבה פעמים דברים נסגרים בין המחוקק לארגוני המעסיקים והעובדים, ובהמשך יש עיגון חקיקתי להסכמים הללו. קודם השטח מסכם ואחר כך יש גושפנקה חוקית למהלך".

כדי להוסיף ולהבין את השלכותיה של המציאות המורכבת הנוכחית, מציגה שבתאי-בכר מצבו בו "עובד שפוטר ממקום עבודתו הצליח למצוא מקום עבודה חדש, עוד לא צבר ימי מחלה וכבר נדרש להיכנס לבידוד. כעת הוא יישב בבית ולא יקבל על התקופה הזו שקל כי לא נצברו לו ימי מחלה. נחשוב מצד שני על המעסיק, שקיבל עובד שנצברו לו ימי מחלה וכעת הוא צריך לשלם על הבידוד של העובד בבית. על מה?".

על הדרך המובילה לפתרון אומרת עו"ד שבתאי בכר כי על פי הפרסומים השונים "יש דרישה שהמדינה תכניס את היד לכיס ותשפה את המעסיקים יותר ממה שתוכנן". עם זאת הוא מוסיפה ומתווה כיוון לפתרון של ממש: "צריך לקחת את הבידוד ולהגדיר אותו כחל"ת, וכפי שחל"ת מזכה דמי אבטלה כך צריך לעשות לבידוד. בחוק הביטוח הלאומי שתוקן יפה לרגל הקורונה, סגרו את כל הפינות בנושא החל"ת המיוחד וצריך להוסיף לזה בסך הכול גם עבוד בבידוד ובכך לפטור את הבעיה".