הרב יעקב נגן
הרב יעקב נגןצילום: אוסף אישי

על רקע הידוק הקשרים עם העולם הערבי חנכה השבוע רשת 'אור תורה סטון' האורתודוכסית את 'מכון בליקלה לשיח בן דתי'.

מטרת המכון היא לעצב תפיסת עולם מעודכנת מבחינת היחס של היהדות ללא יהודים, דתות אחרות, מיעוטים המתגוררים בישראל תחת שלטון דמוקרטי יהודי, ויחסי ישראל והאנושות ברמה הגלובלית.

במסגרת פעילות המכון יוקם מערך לימוד חינוכי המורכב מדמויות מגוונות בציבור הדתי ואלו יעצבו מדיניות המבוססת על ההלכה היהודית. התוצרים והמסקנות יהפכו למערך שיעורים שיאומץ בשלב ראשון על ידי חלק ממוסדות רשת 'אור תורה סטון' ובהם: מדרשות, ישיבות הסדר, כולל להסמכת רבנים, מכון למנהיגות הלכתית נשית ומכון להכשרת שליחים לתפוצות.

בראש המכון עומד הרב ד"ר יעקב נגן מעתניאל, העוסק שנים בפיתוח שיח בין דתי בדגש על יחסי יהודים ומוסלמים.

באירוע הפתיחה שנערך השבוע באמצעות תכנת ה ZOOM השתתפו נשיא וראש מוסדות 'אור תורה סטון' הרב ד"ר כתריאל ברנדר; יושב ראש קרן שטוטגארט לשיח בין-דתי קרל הרמן בליקלה; מפקח המסגדים במרחב נגב וירושלים וראש מסגד 'אלנור' ברהט האימאם ג'מאל אלעוברה; והמנהל הבינלאומי לעניינים בין-דתיים בוועד היהודי-אמריקני וחבר בוועדה ליחסים בין-דתיים של הרבנות הראשית לישראל הרב דוד רוזן.

בנוסף אליהם השתתפו באירוע הפתיחה עמיתי המכון, רבנים ורבניות, מחנכים ומחנכות מוכרים המגיעים ממגוון זרמים במגזר הדתי-לאומי וביניהם: הרב גיא אלאלוף, הרבנית יפה גיסר, הרב אייל ורד, הרבנית אוריה מבורך, הרב אלחנן ניר, הרבנית דבורה עברון, הגב' מיכל פרומן והרב נחמיה קרקובר.

כאמור, עמיתים אלו יפגשו פעם בחודש במטרה לפתח חומרי לימוד שיאוגדו למערך שיעורים, כך שיהיה ניתן להפיץ אותו למוסדות הרשת ומחוצה לה, על מנת לעצב מחדש את השיח בנושאים הבין דתיים ותרבותיים. מערך השיעורים יכלול: סקירה הכוללת יחס חיובי לדתות אחרות במחשבה היהודית לאורך הדורות, יחס האסלאם ליהדות, שינויים ביחס הנצרות ליהדות והתפיסה העכשווית בזרמים מרכזיים שבה, לימוד סוגיית אל-אקצה וירושלים באסלאם, ועוד.

'מכון בליקלה' החדש עומד לצד תוכנית חדשה נוספת של רשת 'אור תורה סטון': בית המדרש ליהדות והאנושות. מדובר על קבוצת עמיתים שהינם רבנים ואקדמאים אשר נפגשים פעם בשבוע כדי ליצור חשיבה הלכתית ופילוסופית חדשה המבוססת על מקורות ביהדות הנוגעים לנושא היחסים בין יהודים לבין העולם הלא-יהודי. עמיתי בית המדרש הינם: אסף מלאך, גיטה חזני מלכיאור, הרב שראל רוזנבלט והרב ד"ר יעקב נגן.

מטרת בית המדרש היא להיות שותף בעיצוב מחודש של מערכות היחסים הללו, להתמקד ביצירת שינוי תודעתי וביצירת שפה בקרב הציבור היהודי בישראל ובעולם, וזאת על ידי בירור מחודש של שאלות הגותיות והלכתיות ביחסי ישראל והעמים, תוך סנכרון מתמיד בין המקורות והמסורת לבין המציאות בשטח.

הרב ד"ר יעקב נגן ציין השבוע בטקס חניכת מכון בליקלה כי "בעת הזאת, של שיבת ציון והקמתה של מדינת ישראל, שאלת יחסי העם היהודי והאנושות היא מהשאלות המרכזיות של התקופה. בין הנושאים הכלולים בשאלה זו: המעמד של דתות העולם בעיניים יהודיות, האחריות הרוחניות והחומרית שלנו כיהודים לאומות העולם, היחס למיעוטים במדינת ישראל, מימוש חזון נביאים של אחווה ושלום, ועוד. מטרת מכון בליקלה היא להיות שותף בעיצוב מחודש של מערכות היחסים הללו, להתמקד ביצירת שינוי תודעתי, ביצירת שפה משותפת בקרב הציבור היהודי בישראל ובעולם".

לדבריו, "המכון יעסוק בראש ובראשונה בפעילות ומיזמים חינוכיים בייחוד במוסדות 'אור תורה סטון'. זה כולל העברת הרצאות ושיעורים לתלמידים ותוכנית וימי עיון להכשרת רבנים ומחנכים בתחום הבין דתי. המיזם כולל גם בנין תוכניות לימוד ויצירת מאגרי מידע בנושאים האלו. בלב המכון תוכנית שנתית של עמיתי בליקלה הכוללת מחנכים, רבנים ואנשי ציבור ששותפים בחשיבה על היבטים תיאולוגיים, חינוכיים, ומעשיים בתחום הבין דתי."

הרב ד"ר כתריאל ברנדר, נשיא וראש מוסדות רשת 'אור תורה סטון' בירך על פתיחת 'מכון בליקלה' וציין, "עלינו ליצור מעין שולחן ערוך המלמד אותנו ואומר לנו כיצד אנו עוסקים ב'אחר'. להבין מה האחריות הדתית שלנו כלפיו ומה ההלכה אומרת בנושא – כלומר, לא רק 'להכיל' אותו - אלא להתחבר עם האחר, ללמוד מהאחר, ולחלוק עם האחר מבלי להתפשר על המחויבויות שלנו כלפי העם היהודי וכלפי הזהות היהודית שלנו.

אנחנו חייבים להטמיע את התובנות הללו באמצעות המחנכים והמחנכות והרבנים והרבניות שלנו, אנשי הרוח שלנו, האינטלקטואלים שלנו, מנהיגינו ותלמידינו. מכון בליקלה הוא תחילתו של אותו חלום; עבודת המכון מעניקה את היכולת לחנך אנשי חינוך ומנהיגים. היא מאפשרת לייצר ספרות הלכתית אורתודוכסית הנשענת על גדולי ההלכה של עם ישראל ומתכתבת עם רוח התקופה הנוכחית, ובהמשך לכך, נוכל להפיץ אותה לטובת כלל עם ישראל", הדגיש.

האימאם ג'מאל אלעוברה ציין "אני רואה חשיבות גדולה בשיח בן דתי ומשתתף בו לאורך זמן ובמספר מדינות כדי להביא להידברות בין יהודים לערבים. אם אי אפשר לעשות את השלום באמצעות הפוליטיקה, אולי ניתן להביא את השלום באמצעות שיח דתי. אני מאמין שהדת יכולה לקרב את הלבבות ויש לנו מכנה משותף שדרכו נוכל לקדם את השלום. מעטים מאוד מכירים ומצליחים לדבר עם האחרים, ומה שחסר לנו זה החלק המגשר בין הדתות, הקשר האישי שמחבר בין אנשים. כשאתה מכיר אדם ונכנס למקום שבו הוא גר אתה כבר חושב אחרת".

"מה שחסר לנו בארץ זה ההיכרות, חסר לנו המפגשים שיחברו בין האנשים, ואני מקווה שדרך הקמת המכון והתכנים שבו נצליח לקרב לבבות ולגשר בין כל האוכלוסייה בארץ. אולי כך נוכל ליצור את הקשר שיעניק לנו את החוויה שאנחנו יושבים ומדברים יחד בארץ הקודש וזה מה שיחבר בינינו. יש כאן מגוון אנשים מיוחד שאין כמוהו בעולם וזה הדבר שצריך לאחד בינינו, לא להפריד. זה הדבר שצריך להביא לאחדות ואהבה בין הדתות. כולי תקווה שמדרך הפעולה הזאת שאנחנו משיקים היום יצאו פירות ונוכל לעבוד יחד ולהביא לשיח בינינו", הוסיף.