אנפה אפורה תופסת דג בפארק ענבה
אנפה אפורה תופסת דג בפארק ענבהצילום: בניה קולר

בניה קולר, תלמיד הישיבה התיכונית אמי"ת מודעין, זכה במקום השני בתחרות 'טבע ליד הבית' של החברה להגנת הטבע עם תמונת אנפה אפורה תופסת דג שצילם.

במקום הראשון זכה ניתאי חיון שצילם בנגב שני פרפרים ממין כחלון השיזף ובמקום השלישי זכתה איילה מוסרי שצילמה בסמוך למושב בית אלעזרי סבכי שחור כיפה על צמחי גדילן מצוי.

בשיא הסגר, החברה להגנת הטבע פנתה לציבור במסגרת התחרות וביקשה: "צלמו תמונות של הטבע שאתם יכולים לראות עד 1,000 מטר מהבית שלכם: יונקים וציפורים, דגים וחרקים, עצים וצמחים, וכל מה שמתחשק".

החברה להגנת הטבע הבטיחה לבחור 3 תמונות מצטיינות במסגרת התחרות ולהוביל את הזוכים בטיול משפחתי מודרך בסיום הסגר.

קולר, תלמיד דתי וצלם בן 14 בלבד, סיפר לערוץ 7: "במשך הסגר לא יכולתי ללכת לצלם במקומות מחוץ לעיר, לכן אני וחבר שלי התחלנו ללכת לפארק ענבה כדי לצלם. שם גיליתי שלא צריך ללכת רחוק כדי למצוא טבע. מספר פעמים התעוררתי לפנות בוקר כדי לצלם את האנפה האפורה שמבלה שם את החורף כל שנה עד שקיבלתי את התמונה שרציתי".

הוא הוסיף, "הזכיה בתחרות הצילום של החברה להגנת הטבע משמחת, אני מרגיש שהשקעה היתה שווה. אני מאוד מעריך את החברה להגנת הטבע שנתנה לי ולעוד הרבה אנשים סיבה לצאת החוצה".

בניה קולר עם התמונה הזוכה
בניה קולר עם התמונה הזוכהצילום: דוברות

הצלם גיל כהן מגן, המורה של קולר, בירך על ההישג: "בניה קולר, תלמיד חרוץ ושקדן עם עין מדוייקת וסבלנות, שלמד לחכות לרגע המתאים ולתפוס בעין העדשה את הפריים הבודד והנפלא. צלם טבע צעיר שעוד יגיע רחוק".

מנימוקי השופטים: "קומפוזיציה מצוינת, תיעוד של תפיסה בשידור חי, צילום רק של חלק מגוף הציפור והתמקדות בראש של הציפור ובדג שבפיה. קשה להתעלם מהעין הגדולה והפתוחה שלה. הטיפות מוסיפות לאפקט התנועה של התפיסה. תפיסה מעולה של רגע בטבע - הן הלכידה המוצלחת של האנפה, הן המבטים של האנפה והדג אל עבר הצופה והן טיפות המים הניתזות שממחישות את האקשן".

אנפה אפורה היא עוף מים גדול כחסידה, אך דקת גזרה משמעותית ממנה ומצטיינת ביכולות דיג מרשימות. צווארה הגמיש מסוגל להתכווץ ולזרוק עצמו קדימה במאיות השנייה לצורך לכידת הטרף. היא חולפת וחורפת נפוצה במקווי מים רבים בישראל.

שני פרפרים ממין כחלון השיזף
שני פרפרים ממין כחלון השיזףצילום: ניתאי חיון

התמונה שהגיעה למקום הראשון היא של ניתאי חיון שצילם את הפרפרים במדרשת בן גוריון שבנגב. מנימוקי השופטים: "צילום מוקפד מבחינה טכנית של פרפר מיוחד ויפה. קומפוזיציה טובה, חדות מרשימה, תאורה אחורית מחמיאה. תמונה נקייה, עדינה ורכה, הרקע מדגיש את הצבעים של הפרפרים עצמם. תמונה זו ממחישה היטב רגע יפה בטבע".

כחלוני השיזף שכיחים בארץ בחבלי הספר והמדבר, סביב הצמחים הפונדקאים שלהם - עצי ושיחי השיזף. לפרפרים אלו דגם כנף יפהפה, המזכיר מעט את דגם הפסים של הזברה או של הטיגריס. בנוסף לפרפר "ראש מדומה" בחלק האחורי של הכנפיים. הוא נועד לבלבל את טורפי הפרפרים, וכך ניצלים חייהם של כחלוני שיזף רבים.

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "ניתאי חיון הוא צפר ונער טבע למופת, שלמד בתיכון הסביבתי במדרשת בן גוריון, השלים שנת שירות באגמון החולה ומתגייס לצה"ל בימים אלו. נאחל לו בהצלחה ומזל טוב על הזכייה".

סבכי שחור כיפה על צמחי גדילן מצוי
סבכי שחור כיפה על צמחי גדילן מצויצילום: איילה מוסרי

במקום השלישי זכתה תמונתה של איילה מוסרי. מנימוקי השופטים: "תמונת טבע מעולה שממחישה את הסביבה הטבעית שבה צולמה ציפור השיר הנודדת הנפוצה בישראל. תמונה חדה מאוד, נראה כאילו הציפור חוששת להתקדם למעלה, בגלל הקוצים. רקע עדין מאחורה ומקדימה ירוק קוצני, שמכניס צבע לתמונה. קומפוזיציה טובה ופורמט אנכי מרענן. מפגש יפה בין הציפור לזוג הקוצים שמתפתלים אחד לתוך השני".

משפחת הסבכים היא אחת ממשפחות ציפורי השיר המוכרות והשכיחות באזורנו. מבחינה מספרית, סבכי שחור-כיפה הוא הנודד הנפוץ ביותר דרך ישראל. אוכלוסייה קטנה יותר נשארת אצלנו כל חודשי החורף. לציפור אמנם קוראים סבכי שחור כיפה, אך לנקבה כיפה חומה-ג'ינג'ית - כפי שניתן לראות בתמונה.