ניר ברקת. ארכיון
ניר ברקת. ארכיוןצילום: משה ביטון

חבר הכנסת ניר ברקת מהליכוד מציע מתווה חלופי לרמזור המפורסם. המתווה של ברקת מעביר את הסמכויות לשלטון המקומי. שוחחנו אתו כדי להבין את יתרונות החלופה המוצעת.

"אם נעשה את אותם דברים כמו אחרי הסגר הראשון נגיע לסגר שלישי ורביעי", אומר חבר הכנסת ברקת, "כדי שזה לא יקרה צריך לפעול בשיטה אחרת שנבדקה על ידי פרופ' שעשוע ואחרים".

העיקרון המנחה את המתווה שאותו מציע ברקת הוא שמירת חיי האוכלוסייה בסיכון ופתיחת המשק ככל הניתן, כאשר מושכות הניהול עוברות לידי השלטון המקומי המכיר את צרכי האוכלוסייה שלו באופן פרטני וממוקד. לדבריו מדובר ב-15 אחוזים מהאוכלוסייה בעוד כל השאר יכולים לשוב למתווה חיים זהיר, אך כזה המאפשר התנהלות לצד הקורונה.

על מנת לבצע את המהלך יש להעביר את המנדט כאמור לשלטון המקומי, להעביר לרשויות השונות את רשימת התושבים הנכללים בהגדרת אוכלוסייה בסיכון ועל פי הבדיקה המחקרית שנעשתה הדבר יוביל להפחתה משמעותית בתמותה, הפחתה בהגעה לבתי החולים וממילא ניתן יותר מרחב תמרון למערכת הבריאות ולמשק. "זה מאפשר לנו לחיות לצד הקורונה".

על האופן בו אמורה להתנהל תכניתו אומר חבר הכנסת ברקת: "באים לראשי הערים ואומרים הם הנה האנשים בסיכון. ניתן לכם משאבים וכלים לדאוג להם". האם ראשי ערים לא ינסו לעגל מעט את הפינות על מנת שהרשות שלהם לא תיחשב לאדומה? ברקת משיב וקובע כי עלינו "לרדת מהקונספציה של רמזור. כל ראש עיר דואג לאנשים בסיכון גבוה, מעל גיל מסוים ועם מחלות רקע".

ברקת מדגיש כי מדובר במימוש מקומי של הנחיות שיגיעו מהשלטון המרכזי ומימוש זה יתבצע באופן נכון ומדויק יותר משום שאותם ראשי רשויות מכירים היטב את הצרכים המיוחדים, את מערכת החינוך וכו' של הרשות אותה הם מנהלים וכך יוכלו להעניק סיוע ממוקד לאנשים בסיכון בביתם, לדאוג לבידודי פלסטיק בבית, לשגר הדרכה מיוחדת כדי למנוע היחשפות ועוד.

ומה באשר לגילאים הצעירים יותר ולמי שאינם מוגדרים כבעלי מחלות רקע ולמרות זאת הוכח שגם הם נדבקים? ברקת מציין כי אלה ימשיכו לשמור על ריחוק חברתי וכללים שייאכפו על ידי השלטון המקומי, אולם יש לראות את הדברים בהיבט פרופורציונאלי כאשר הסיכוי לתמותת אנשים בסיכון הוא אחד למאה בעוד האחרים עומדים על אחד לעשרים אלף.

לדבריו כל ראשי הרשויות המקוות כולל יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, רוצים את התכנית הזו. "הם יודעים לתפעל את השטח", אומר ברקת הרואה לנגד עיניו את יתרונותיה של התכנית: "אנחנו יורדים בתמותה ובהגעת אנשים בסיכון לבתי החולים, זו הקלה לבתי החולים. זה מייתר סגרים והמשמעות היא חיסכון של עשרות מיליארדי שקלים שהיום נמנעים בגלל הסגרים. כשמייעלים את המהלכים זה משמעותי לבעלי עסקים, נותן להם אופק לבניית העסק שלהם ולהיכנס לפעולה. זה מחזיר 98 אחוזים מהמשק".

עוד הוא מציין כי התכנית אותה הוא מעלה "מפחיתה את כל הקונפליקטים בין המגזרים. אנשים מאשימים מגזרים וכשעושים סגרים אנשים חושבים שמענישים אותם. 70 אחוז מהציבור הדתי, החרדי, החילוני והערבי מתחברים למודל הזה. כשכל אחד דואג לקהילה שלו והמתחים בין המגזרים יירדו".

ברקת מספר כי הציג את תכניתו בפני שר הבריאות אדלשטיין וזה בוחן אותה ברצינות רבה וכך גם גורמים רלוונטיים נוספים. חשוב לו שהדיון סביב התכנית יתבצע באופן ענייני ומקצועי וללא זוויות מבט פוליטיות כאלה ואחרות.