ארון הספרים המשותף
ארון הספרים המשותףצילום: ציוני דרך

בתקופה סוערת זו של מתח בין מגזרים בישראל והאשמות כלפי המגזר החרדי מקיימת עמותת 'ציוני דרך' את מיזם 'בליבה חומה' ובו מפגשים בין סטודנטים חילוניים לסטודנטים חרדים להיכרות בין העולמות.

תומר דרור ממייסדי המיזם, מספר על הפרויקט שהוקם לפני כעשור.

יעדיו של המיזם הם שניים, מסביר דרור: "להתמודד עם אחוזי הנשירה במגזר החרדי, כשישים אחוזים מאלה שהגיעו להשכלה הגבוהה, ומצד שני להתמודד עם המתחים שהם למעשה איבה ושנאה בין המגזרים".

"אנחנו מפגישים בין סטודנט חרדי לסטודנט לא חרדי לשלוש שעות בשבוע, הזמן מחולק בין שיעור פרטי שבו הסטודנט הלא חרדי מלמד את הסטודנט החרדי שמגיע די מאוחר לאקדמיה וצריך לפעמים ללמוד חומר בסיסי, ובחצי השני של הזמן לומדים את מה שמחבר אותנו כעם וזהו ארון הספרים היהודי", אומר דרור ומציין כי לא ניתן לקבוע שבחלק זה הצד החרדי מוביל יותר את השיח שכן "חלק מהסטודנטים דתיים לאומיים כך שלא תמיד הסטודנט החרדי מוביל יותר, ויש גם דתל"שים שיש להם רקע בארון הספרים היהודים ונוצר מפגש בין תפיסות עולם על ארון הספרים היהודי".

"היו חרדים שעשו שאלת רב אם מותר ללמוד עם מי שלא לומד את התורה כדי לקיים. אדם אחד קיבל תשובה שלילית ולצערינו לא יכול היה להמשיך והאחרים או לא שאלו או קיבלו תשובה חיובית", מספר דרור.

האם ישנם חומרים שמפאת הרגישות לא לומדים או לא נוגעים בהם? דרור מבהיר כי לא מדובר בהנחיה מלמעלה של תוכן הלימוד: "בסופו של דבר מדובר בבסיס זוגי. לא אומרים לאנשים מה ללמוד. כל זוג מגדיר לעצמו מה תחום העניין שאותו לומדים".

"בסוף כל שנה יש לנו מדידה והערכה. אנחנו שואלים האם השתנתה התפיסה שלך כלפי המגזר השני ואיך והאם השתנו אורחות חייך או תפיסות עולמך בצורה מסויימת. בשאלה השנייה אנחנו מכוונים לתשובה שלילית כי אין לנו עניין שהחרדי יעזוב את הדת או שהחילוני יחזור בתשובה. זה ייחשב לכישלון עבורנו. יש לנו עניין למבט אחר על הצד השני לעומת מה שמוקרן בתקשורת".

דרור מציין בדבריו כי אם אכן היו סטודנטים חרדים שהיו משנים את תפיסת עולמם הדברים היו מובילים להתנגדות של בכירי המגזר להשתתפותם במיזם, ודבר שכזה לא קרה. "הביקוש רק הולך וגדל. היום אנחנו במצב קשה שבו התכנית נחוצה מאי פעם, גם בגלל המתיחויות הגבוהות מאוד בין המגזרים וגם בגלל העלייה במספר החרדים שמגיעים לאקדמיה, אבל קשה לגייס תקציבים בתקופה הזו".

על התפיסה שאיתה יוצאים סטודנטים לדרך, אם זו כוללת גם תקווה לשנות את עמדתו של החברותא, אומר דרור: "אני לא יכול לדעת מה הכוונה הראשונית של כל אחד כשהוא נכנס, אבל ברמת התוצאה זה לא שם כי אורחות החיים לא משתנות אלא רק התפיסות כלפי השני".

לתרומות לחצו כאן

תומר דרור
תומר דרורצילום: ראובן קופצינסקי