המקווה החדש ברחובות
המקווה החדש ברחובותצילום: אלי קובין

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון מהיר בעקבות מספר דיווחים בשבועות האחרונים, על מקוואות שמפרות את הנחיות משרד הבריאות בדבר טבילה במקוואות בתקופת הקורונה.

מדובר במקוואות שעל פי הדיווחים מאפשרים לחולות קורונה ולנשים החייבות בבידוד לטבול במקוואות יחד עם טובלות בריאות,

הדיון התקיים לבקשתם של ח"כ תהלה פרידמן (כחול לבן), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) ומתן כהנא (ימינה).

נגיף הקורונה העלה לסדר היום הציבורי את המצב התברואתי הקשה בו נמצאים המקוואות בישראל, והקושי להקפיד בהם על ההנחיות. אחד מהביטויים המובהקים לקושי לשמירה על הנחיות הבריאות שעלה בדיון, הוא העובדה שב-70% מהמקוואות בישראל אין רישיון עסק. במקווה ללא רישיון עסק אין פיקוח על קיומם של זיהומים במים, ואין בו בהכרח הקפדה על דרישות היגייניות שהעמידה בהן, הן תנאי להוצאת הרישיון.

בפתיחת הדיון בכנסת אמרה ח"כ תהלה פרידמן (כחול לבן): "בחודשים האחרונים נחשפתי לכמה וכמה מקרים של מקוואות שבהן טבלו נשים בבידוד, מקוואות שבהן טבלו נשים חולות, וגם כאלה שטבלו בהן גם חולות וגם מבודדות יחד. בתשובה ממשרד הבריאות לנתונים שביקשתי התגלה שיש נדבקות במקוואות, בניגוד למה שאומרים, ובעיקר מה שחסר הוא פיקוח".

עוד הוסיפה: "הדבר שהכי שמטריד את מנוחתי הוא שיח אבסורדי שקיים, שאומר שמי שבעד דתיים צריך לפעול כדי שיאפשרו למבודדות ולחולות לטבול. אני חושבת הפוך, שמי שבעד דתיים, או לפחות בעד דתיות, צריך לפעול כדי שמקוואות יהיו מאד בטוחים וחס ושלום לא תכנס לשם אישה בבידוד או חולה".

לדבריה, "מדברים על מסירות הנפש של אמותינו על הטבילה, וזה נכון, זאת באמת מצווה למסור עליה את הנפש - אבל לא למסור נפש של אחרים. כשאישה יוצאת לטבול כשהיא בבידוד, היא מוסרת את הנפש של האחרות".

בדיון עלו עדויות נוספות על אי הסדר במקוואות, בעקבות העדר הפיקוח וההנחיות שאינן מוסברות לשטח כראוי. כך, למשל, סופר על מקווה שבו הוסיפו הבלניות למים כמות כלור גדולה מאד, בניסיון לחטא אותם משאירי נגיף הקורונה – אך למעשה כמות כזו גדולה של כלור מסוכנת בפני עצמה עבור ציבור הטובלות.

עו"ד אלה סקעת, מנהלת המחלקה המשפטית בארגון 'עתים' ציינה "בחודשים האחרונים, הגיעו אלינו ל'עתים' מאות פניות מנשים שחשפו עד כמה הפחד והחשש של ציבור הטובלות עמוק. המציאות שתוארה כאילו יש התנגשות בין ערך קדושת החיים לערך טהרת המשפחה היא לא התנגשות מכורח המציאות, אלא היא תוצאה של הזנחה ארוכת שנים".

"כשאנחנו רואים מצב ש- 70% מהמקוואות אינם מוסדרים, ויש שלושה גופים ציבוריים שאמונים על הנושא הזה אבל אף אחד מהם לא מטפל בזה, והם אינם בשיח אחד עם השני, אנחנו יודעים שיש בעיה שורשית עמוקה", הוסיפה עו"ד סקעת וחתמה את דבריה, "אנו קוראים להקמת צוות בין משרדי שיסדיר את הנושא מהתחלה ועד הסוף, ולא יסתפקו באמירות שמגלגלות את האחריות לגורם אחר. אנחנו רואים ירידה חדה במספר הנשים הטובלות, ואותה אפשר וכדאי לעצור, בנקיטת אמצעים פשוטים".