מיכאל פואה
מיכאל פואהצילום: באדיבות המצולם

מיכאל פואה מראשי ארגון 'בוחרים במשפחה', מתייחס בראיון לערוץ 7 לעדותה של שושנה רייזל, צעירה מבית חרדי, בועדת העבודה של הכנסת על טיפולי המרה שעברה תוך הפניה שלה לעבור על איסורי תורה כקיום יחסים שלא במסגרת הנישואים.

"ראיתי את העדות הזו והזדעזעתי. אם יש מקרים כאלה נדרשת הבהרה ברורה שאין להם מקום. מערכת האכיפה בישראל יכולה ואמורה לטפל בהם. הבעיה היא שרותמים מקרים חריגים כאלה, שאמורים להיות מטופלים ואמורה להיות מולם האמירה שלא יעשה כזה במקומותינו, לא מבחינה אנושית ולא מבחינה תורנית או כל בחינה אחרת, לוקחים את זה ומתרגמים לחוק שיפגע במי שמעוניין בעזרה".

"מי שיכול להגיד לילדה בת 13 דברים חמורים כל כך, בפרט כשהיא מבית חרדי, מה שאסור לומר גם לבחורה חילונית כי זו הטרדה, זה לא במקומותינו אבל זה לא קשור להצעת החוק שבאה להפחיד ולאיים על פסיכולוגים שרוצים לתת טיפול ראוי".

"חשוב שבשיח הזה לא נאבד רגישות למקרים שמגיעים מהצד הנגדי, ובנוסף, סוגיה שנעלמת מעיני הציבור היא שארגוני הלהט"ב ובראשם 'איגי' פועלים בצורה הזו בניגוד לחוק לטעמי ואף אחד לא עושה דבר. אנחנו רואים סדנה של 'איגי' שמעודדת צעירים להתנסויות מיניות ובראשם לא פסיכולוג או איש מקצוע אלא מדריך צעיר שמציע התנסויות לנוער מבולבל, בלי שום אחריות לתוצאות הדברים, ומקבל תקציבים ממדינת ישראל. זה לא ייאמן. היוצרות התהפכו. מנסים לאסור טיפולים לגיטימיים באמצעות מקרי מצוקה שאמורים להיות מטופלים על ידי החוק, ומצד שני מאפשרים את אותם דברים שבעינינו הם אסורים".

מוסיף פואה ואומר כי "הביטוי 'טיפולי המרה' צריך להיעלם. כשאין לאדם התאמה בין גופו לנפשו פסיכולוג יכול לעזור לו להתאים בין הגוף והנפש. טיפולי ההמרה היחידים הם כשממירים את הגוף, והיום מדינת ישראל מממנת טיפולי המרה וצה"ל מממן טיפולי המרה כשאנשים מבצעים ניסויים בגופם, חותכים איברים ולוקחים הורמונים שפוגעים בבריאות ומביאים להרבה יותר אבדנות, כפי שהוכח במחקרים. את כל זה מדינת ישראל מממנת, אבל משום מה יש לאנשים התנגדות לטיפולי התאמה".

"אם מישהו רוצה לעשות את טיפולי ההתאמה הללו בכוח או באמצעים אסורים בוודאי שזה אסור. מי שיש לו נטייה ולא רוצה לשנות אותה ולא מאמין בתורה ולא מוצא בכך בעיה ערכית ומוסרית, זו זכותם, אבל מי שחושב שזה לא תואם את עולמו הערכי ורוצה להתאים בין הנפש והגוף, למה לאסור את זה? מצד שני לקחת ילדים בגיל צעיר ולהציע התנסויות מיניות זו הטרדה האסורה בחוק וזה נעשה".

מוסיף פואה ומדגיש כי לו היו פונים אליו מי שהוצעו להם טיפולים בעייתיים הרי שהיה יוצא לעזרתם, "זה ברור לגמרי שאמירות וטיפולים כאלה הם מחוץ לגדר. אין שאלה על כך", הוא קובע ומתייחס גם לעדותו של צעיר חובש כיפה באותו דיון בוועדה "וזו אחת הדרכים לתקוף ולפגוע בטיפולי ההתאמה ותקף במילים חריפות מטפל שאמר לו במפורש שיש 60 או 70 אחוזים, כלומר לא הבטיח הצלחה מוחלטת, ובהמשך הוא התלונן על כך שנאמר לו שאחרי שלושה חודשים לא יהיה שינוי ודרוש טיפול של שנים. אף אחד לא מבטיח מאה אחוזי הצלחה. ההתמודדות שלהם קשה וכואבת וצריך לשלוח להם הרבה אהדה וחמלה, אבל יש גופים שתופסים טרמפ על המצוקה הזו ומנסים לשנות סדרי עולם ולכפות על כולנו להכיר בדברים שאנחנו חושבים שמבחינה ערכית הם לא נכונים".

בהקשר זה מזכיר פואה את הנחיית שר המשפטים, אבי ניסנקורן, למחוק מהטפסים הרשמיים את המונח אבא ואימא ולהחליפם בהורה 1 והורה 2. "זה מזכיר לנו שגם מי שגר בבית של שני אבות יש לו במקום כלשהו אימא שאותה מנסים להעלים. השיח שמדבר על זכות ההורות מחק ברגל גסה את הזכות של ילדים להורים. גדלים 150 אלף ילדים בישראל כשהם יתומים מהולדה שלא זכו לחיבוק של אב או לאהבת אם. ממשיכים את התעשייה הזו שהיא סחר בילדים וברחמן של נשים. לא נסכים לכך ובזה אנחנו נלחמים. כל ילד שנולד זקוק לאהבה וכיום מדינת ישראל היא מהמובילות בסחר בילדים וברחמן של נשים. זו חרפה שצריך לתקן".