שוש נגר
שוש נגרצילום: מירי שמעונוביץ

תקופת הקורונה מאתגרת מאוד את מערכת החינוך ואיתה את ההורים שמוצאים את עצמם לא פעם גם בתפקיד מורים ומחנכים. בחמ"ד הושק מיזם אסיפות הורים וערבי בית מדרש מהבית בזום. ממלאת מקום ראש החמ"ד, שוש נגר, מספרת על המיזם וחשיבות המעורבות בו.

"אנחנו בתקופה מורכבת שבה ההורים מוצאים את עצמם בסוג של בית ספר בתוך הבית. הם נדרשים לסייע, לעקוב אחרי הלמידה וכו' ולא פשוט לשנות תפקידים מהורים במשרה מלאה לסוג של גם הורים וגם מורים", אומרת נגר ומדגישה כי המיזם נובע "מתוך תפיסה שההורים הם שותפים ורק בעשייה משותפת נגיע לחינוך מיטבי ולכן חשבנו שחשוב לקיים סוג של שיח עם ההורים ולתת להם כלים לתקופה המורכבת הזו".

בדבריה מדגישה נגר כי ערבי הבמה להורים לא החלו בתקופת הקורונה אלא קדמו לה, אך בתקופת הקורונה מבנה הפעילות והתכנים השתנו בהתאם לצרכים המשתנים. בהקשר זה היא מזכירה כי עד תקופת הקורונה נערכו ערבים שכאלה פנים אל פנים ובהתאם לדרישות ובקשות בתי הספר בהתאם לצרכי הקהילה, ומתוך התובנות שהעלו יחד ההורים והצוות החינוכי נקבעו יעדים ומגמות בהמשך דרכו של בית הספר.

לעומת זאת, "בתקופת הקורונה אין מפגשים פנים אל פנים ולכן אנחנו עושים את המפגשים באמצעות זום. בנוסף, בשונה מהשגרה אנחנו מקיימים תהליכים ארציים. המשמעות היא שהורים יכולים למצוא את עצמם בערבי במה של המנהל והיועצים החינוכיים מקיימים מול הקהילה שלהם, אבל יחד עם זאת בחמ"ד הובלנו ערבי במה לכל הורי החמ"ד", אומרת נגר ומציגה דוגמאות מהתקופה האחרונה, החל מערבי במה להורי ילדי כיתות א' לנוכח החשש שהקניית קריאה וכתיבה נפגעת מאוד מאחר ושנת הלימודים עבורם למעשה כמעט ולא נפתחה כלל ועיקר. "קיימנו ערב הוריםש בו נתנו להורים כלים לסייע לילדים שלהם בלימוד קריאה וכתיבה"

בנוסף היא מציינת ערב במה ללימודי אנגלית שיתקיים בימים הקרובים. כך גם "נושא החוסן האמוני, יראת שמים, תפילה וכו'. בתקופת הלמידה מרחוק יש לא מעט אתגרים בתחום זה. מתוך כך יש ערב במה עם דמות תורנית שמחזקת ונותנת לגיטימציה לקושי. המטרה היא חיזוק החוסן של ההורים והמשפחה".

"תחום נוסף על סדר יומנו הוא קליטת הורים. התקופה הזו מורכבת לכולנו ובמיוחד לעולים חדשים וברוך ה' יש לנו בתקופה הזו הרבה עולים שמגיעים מכל העולם. בנינו ערבי במה להורים מכל הקהילות על פי השפות, אנגלית צרפתית ספרדית ועוד. ההורים נכנסים לזום ושמחים שיש מי שמקשיב להם והם יכולים להעלות שאלות ולהתלבט. זה צורך אמתי להודים".

עוד מזכירה נגר את חשיבות הטיפול בנושא ההתמודדות הרגשית. "זו תקופה לא פשוטה גם למתבגרים, גם לצעירים וגם להורים ואנחנו מפגישים את ההורים עם מומחים בתחום כמו פסיכולוגים ואנשי מקצוע בתחום הייעוץ ונותנים להורים כוחות של צמיחה מתוך משבר".

ומה באשר לקושי של הורים למצוא זמן בסדר היום העמוס ולכן הם אינם מסוגלים לעקוב ולהיות גם מורים וגם הורים? נגר משיבה שאכן סוגיה זו עולה בשיח עם ההורים. "בחלק מהמקרים ההורים נמצאים עם הילדים בבית ומלווים אותם, בין אם עובדים מהבית ובין אם בגלל חל"ת. מי שמתקשה בכך מסייעים להם בהנחיה איך להתארגן, איך לייצר לילדים אוטונומיה ולקיחת אחריות, איך לא להיות לבד ולהתייעץ עם יועצי בית הספר וכו'".

"האוכלוסייה שלנו מאוד מגוונת, ואנחנו מכוונים למספר אוכלוסיות וקהילות ולמספר תקופות בחיי בית הספר וכל הורה נוטל לפי היכולות שלו ולפי מה שמתאים לו", אומרת נגר ומדגישה כי "זה לא מייתר את העשייה של בית הספר שנמצאים בקשר רציף עם הקהילות ופועלים לפי שכבות גיל, על ידי המחנכות וכו'. אנחנו מאוד מאמינים שבסופו של יום הורה מחובר לקהילת בית הספר שלו ולמנהיגות שמובילה את בית הספר, ולכן המפגש הטוב ביותר הוא כאשר הורה עובר את החוויה הזו עם הצוות החינוכי של בית הספר".

נגר מספרת על רמת השתתפות מרשימה של הורים. מאות נכנסים למפגשים שהופכים "לסוג של מועדון חברים", כהגדרתה, והמועדון הזה הולך וגדל ממפגש למפגש. "יש לנו ערוצי פרסום שדרכם אנחנו מפרסמים את ערבי ההורים ואנשים כבר התרגלו לקבל את המודעות הללו ונכנסים בהתאם". ולמי שפספס מסיבה כזו או אחרת יכול להיכנס לאתר החמ"ד ושם לראות את המפגשים שהתקיימו וזאת מעבר ליחידות הוראה ומפגשים שהורים וילדים יכולים להיכנס אליהם תחת הכותרת 'חמ"דיגיטאלי'.

את דבריה לא חותמת שוש נגר לפני שהיא מפרטת את שמות השותפים והשותפות למיזם על שכבות הגיל והאזורים השונים ברחבי הארץ, "כי אי אפשר להוביל מהלך כזה בלי כל השותפים לדרך. חשוב שיידעו שיש לנו הרבה שותפים לדרך הזו".