הולנד
הולנדצילום: קובי פינקלר

לראשונה: הכנסייה הפרוטסטנטית בהולנד מודה בחלקה באי סיוע ליהודים בשואה ובאנטישמיות שפרצה במדינה במהלך מלחמת העולם השנייה.

ההודעה שפירסמה הכנסייה הפרוטסטנטית ההולנדית הגיעה לציון יום השנה ל"ליל הבדולח" שפרץ בלילה שבין 9-10 בנובמבר 1938.

 רנה דה ראובר, שנאם בשם הסינוד הכללי של הכנסייה הפרוטסטנטית בהולנד, אמר כי תפקידה של הכנסייה החל הרבה לפני עלייתו של אדולף היטלר לשלטון בגרמניה. "במשך מאות שנים נשמר קרע שיכול היה מאוחר יותר לבודד את היהודים בחברה באופן שניתן יהיה לקחת אותם ולרצוח אותם. גם בשנות המלחמה, השלטונות של הכנסייה חברו בדרך כלל את האומץ למקוט עמדה שהיתה מסייעת לאזרחים היהודיים בארצנו", אמר דה ראובר. 

יותר ממאה אלף יהודים, 70 אחוזים מהקהילה היהודית בהולנד, לא שרדו את מלחמת העולם השנייה. רובם גורשו למחנות ההשמדה ברחבי אירופה ושם נרצחו. 

בהצהרה שמסר לקהילה היהודית בהולנד, דה ראובר הודה כי לקח הרבה יותר מדי זמן עד שהכנסייה הכירה בתפקידה ההיסטורי בנטיעת זרעי האנטישמיות ואי נקיטת עמדה לסייע לאזרחים היהודיים, והוסיף כי "אנו מקווים כי לא מאוחר מדי. הכנסייה מזהה תקלות ומרגישה אחריות כעת. אנטישמיות היא חטא נגד אלוהים ונגד אנשים. הכנסייה הפרוטסטנטית היא גם חלק מההיסטוריה החוטאת הזו".

דה ראובר גם הודה כי הבעיות לא הסתיימו עם התבוסה הנאצית בשנת 1945, וציין את הבעיות בהשבת רכוש לקהילה היהודית כאשר חלקה חזרה ממחנות הריכוז, והתנגדותן של כמה משפחות נוצריות שלקחו יתומים יהודים להחזירם אל קרוביהם היהודיים לאחר המלחמה.