חינוך מרחוק ולא רק למידה, היחס לזמן הממושך מול המסך וזיהוי תלמידים שמתקשים בלמידה מרחוק. אלו רק חלק מהאתגרים שהקורונה מציבה בפני מחנכי ישראל. אנשי החינוך של מרכז ישיבות בני עקיבא מציעים התייחסות מקיפה ושיטתית למציאות החדשה.
***
הרכזת הפדגוגית של מרכז ישיבות ואולפנות בבני עקיבא פנינה קינדרמן הצטערה שעם פרוץ המגפה בארץ, הלמידה כולה הפכה להיות מרחוק. אך עם כל הצער, היא ראתה בכך הזדמנות מיוחדת ליישום הדברים שפיתחה במשך שנים ארוכות וכעת הרשת עברה ליישומם בשטח. קינדרמן עמלה על פיתוח סדרת שיעורים במערכת ה""E-class - מערכת אינטרנטית שמציעה כלים אינטראקטיביים למורים במקצועות השונים לגיוון הלמידה בכיתות. קינדרמן פיתחה בתוך המערכת החדשנית אזור שמיועד ומותאם למורי הרשת בלבד. "מעבר להשקעה בפיתוח השיעורים, היה צורך לחבר את המורים לשימוש בהם. מורים אוהבים את השיטות המוכרות להם ובצדק מסוים. אך הקורונה הביאה אותם לאמץ את השיעורים האינטראקטיביים בחום", מסבירה קינדרמן. מאז פרוץ המגפה, הצוות החינוכי של הרשת מוסיף כל העת תכנים נוספים למערכת, המשמשים תדיר את המורים על מנת להעשיר את הלמידה מרחוק.
מערכת ה"E-class" נועדה במקור בכדי שהמורה יוכל לעסוק לא רק בהרצאה פרונטלית לתלמידים, אלא יוכל להקדיש זמן רב יותר לחינוך ולתשומת לב לכל אחד מהתלמידים. בה בעת, היא מאתגרת את התלמידים ומקדמת אותם לעבר למידה אישית מתוך אחריות. הרי בעידן הלמידה מרחוק, אחד האתגרים הגדולים, מעבר ללמידה מרחוק, הוא אתגר החינוך מרחוק. קינדרמן מדגישה שזהו אחד ההיבטים החשובים שמעסיקים אותה ואת אנשי הרשת. על כן, הרשת החליטה להקים מספר קבוצות ברמה הארצית בתחומים שונים (פסיכולוגים, רכזים חברתיים ועוד) על מנת שיעשירו זה את זה ויפתחו תכנים ורעיונות חדשים.
אין ספק שכדי לחנך, בוודאי מרחוק, נדרש קשר אישי עם התלמידים. ברשת נעשה מאמץ שיטתי לשים בראש סדר העדיפויות את קיומו של קשר רציף ורגשי עם התלמידות והתלמידים. "מבחינתי שהמורה ינתב את הזמן יותר לשיחות טלפוניות או מפגשים במרחב הפתוח עם התלמידים מאשר לשיעורים" מסבירה סגנית המנהל החינוכי ברשת, רעות גיאת. גיאת מבהירה שקיימת סימביוזה בין המצב הרגשי והלימודי. כשלתלמיד לא טוב בתחום הרגשי- הוא כנראה גם לא יצליח ללמוד. גיאת מודעת לאתגר שבקיום קשר רציף מרחוק ולכן מדגישה- "כל הצוות בבית ספר נרתם למשימה. כל אחד משמעותי יותר עכשיו. כיום גם הרבה מורים מקצועיים מנהלים קשר רציף עם התלמידים, כדי שנוכל לעמוד בעומס".
הקשר האישי חשוב לאתגר נוסף שקיים בלמידה מרחוק. ישנם תלמידים שמתקשים בלמידה מרחוק וזהותם שונה לעיתים מהתלמידים שמתקשים בלמידה פרונטלית. בכדי לזהות אותם המורים נדרשים ליזום שיח עקבי עם כלל התלמידים, זאת מאחר שעצם הנוכחות בזום אינה עדות מספקת ללמידה. לעיתים התלמידים מתקשים בגלל שהם צריכים לעזור בבית או שחוסר הקשר האישי הפרונטלי עם המורה מקשה עליהם. המורים לא מסתפקים בזיהוי אותם תלמידים אלא מציעים להם פתרונות. "לעיתים לתלמיד כזה ניתן משימות אחרות משאר התלמידים", אומרת גיאת. המבחן להצלחה בעיני גיאת הוא אחד ויחיד- "לא אם המורה לימד, אלא אם התלמיד למד".
בעיני גיאת - על המורה להיות רלוונטי ולהשתמש בכלים ישימים. "אסור שיום מסוים יכלול רק למידה בזום. אנו רוצים למידה היברדית, משלבת. חייבים לחלק את הזמן בין הזום, הלמידה בקבוצות ומשימת חקר. יכול להיות שהמורה ילמד זמן קצר יותר, וזה יהיה נהדר", מסכמת גיאת.
המנהל החינוכי של הרשת, הרב ד"ר יונה גודמן מתייחס להיבט לימודי נוסף- "ימי שיא כמו יום הזיכרון או יום ירושלים נראו שנה שעברת אחרת, ולרוב נעשו בזום, אך הם הצמיחו דברים חדשים ומקוריים. הקב"ה מביא עלינו ניסיונות, ועלינו לדעת לצמוח מתוכם. ההסתכלות החיובית של הרב גודמן מתבטאת גם ביחס הכללי ללמידה ההיברידית- "אין כמו מפגש בארבע עיניים. אבל הלמידה מרחוק לימדה אותנו לעבוד יותר בקבוצות קטנות, ליצור שלבי למידה קצרים כשחלקם לימוד עצמאי של תלמיד או קבוצה, ועוד".
לרב גודמן וכן לרעות גיאת ברור שגם בחלוף המגפה היבטים אלה ונוספים של למידה מרחוק כאן כדי להישאר בד בבד עם החזרה למפגשים חיים. הכול מתוך רצון להמשיך ולהניף דגל של חינוך.
האופטימיות שניכרת אצל הרב גודמן משולבת בדאגה כנה מהימצאות הממושכת של התלמידות והתלמידים מול המסכים. עם זאת הוא מבקש לשים את האתגר בפרופורציה נכונה- "הסכנות בתוכן שנמצא במסכים היו גם לפני הקורונה. לכן חשוב לחנך כיצד לבחור באינטרנט את המקומות והפינות המאירות והחיוביות- ולא חסרות כאלה. זאת בד בבד עם שימוש בעזרים טכנולוגיים של סינון וכדומה". הרב מדגיש כי למרות עידן תוכנות הסינון, אין תחליף בעיניו לחינוך שיביא לבחירה נכונה אצל התלמידים.
מנכ"ל הרשת אלחנן גלט מבקש לחזק את ידי העוסקים במלאכה- "ימים אלו מאתגרים לכולנו. אנשי הרשת - מהמטה עד אחרון אנשי הצוות במוסדות השונים, עושים לילות כימים, כדי להעניק לתלמידים למידה היברידית ומרחוק, משמעותית, ערכית ופורייה. איכות העבודה של אנשי הצוות של הרשת, היא מקור לגאווה. תודתי נתונה לאנשי הרשת על עבודתם."