אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

אנחנו בעיצומו של חודש נובמבר, חודש גדוש במבצעי מכירות בינלאומיים. מה מביא אותנו לקנות, צורך או פרסום? האם יתכן שלמרות הקורונה והמשבר הכלכלי אנשים רוכשים יותר? על איזה רגש בנו משפיעות רכישות? על השאלות הללו ואחרות שוחחנו עם פרופ' טל שביט, מומחה לכלכלה התנהגותית מאוניברסיטת אריאל.

"לפי הנתונים שיש כרגע נראה שקונים יותר מבעבר, גם בעולם וגם בארץ", אומר פרופ' שביט ומציין כי "זה לא מפתיע כי בכל שנה יש יותר ויותר קניות כי יותר אנשים עוברים לרכישה באינטרנט. המעבר מרכישה בחנות לרכישה באינטרנט הוא לא תהליך פסיכולוגי פשוט. יש הרבה אנשים שחוששים מרכישות באינטרנט ויש רבים שרוצים את החוויה של קניה בחנות וכל מה שמסביב לקניה עצמה".

מנגד, הוא מזכיר ש"הרבה אנשים נהנים מאפקט הציפייה למה שקניתי לפני שבועיים. המחשבה על מה שהולך להגיע נותנת תחושה טובה למרות שאחרי שהמוצר מגיע לפעמים אנחנו לא משתמשים בו ומשאירים אותו על המדף".

"הקורונה האיצה את כל השימוש באינטרנט, גם ברכישות. תהליכים שהיו אמורים לקרות בחמש שנים קרו בחצי שנה, ולכן הרבה אנשים עברו בחצי השנה האחרונה את התהליך של מעבר מקניה בחנות לקניה באינטרנט ולכן עכשיו, בנובמבר, הם קונים יותר באינרטנט מכל מה שהיה בעבר". לעומת זאת, לא נשווה בין כלל הקניות בשנה הזו מול השנה שעברה נגלה ירידה בהיקף הרכישות בעקבות המשבר הכלכלי.

פרופ' שביט מזכיר כי "בשנה האחרונה קנינו פחות, יצאנו פחות והוצאנו פחות כסף על מה שבעבר הוצאנו. ברמה הכלכלית המצב הכלכלי הולך ומחמיר, אבל זה לא נכון להגיד שאצל כולם המצב מחמיר. יש אוכלוסיות שנפגעו יותר ויש שפחות ויש כאלה שמצבם נותר כפי שהיה ויש אפילו שמצבם השתפר. ההוצאות של כולנו ירדו באופן משמעותי. מחודש פברואר ילדים ללא חוגים, קיבלנו את הכסף חזרה, לא הוצאנו עשרות אלפי שקלים על נופש בחו"ל או בארץ, הוצאנו תשלומים מעטים על יציאות ועל רכישת בגדים. אולי הוצאנו יותר על חשמל ואוכל, אבל בגדול לא הוצאנו הרבה אוכל. אין בשנה האחרונה הרבה חוויות והרכישה באינטרנט היא מעין פיצוי על שנה שלמה ללא חוויה של בילוי. חלק מה'לנשום אוויר' זה גם לקנות".

שביט מזכיר כי בגלל שיגעון המכירות יש גם מבצעים טובים וגם כאן יש דירבון לרכישה מוזלת. "אנשים מגיעים בגלל המבצעים אבל מתמכרים ונשארים. האתרים דואגים להשאיר אותך בתוכם עם עוד ועוד מבצעים. אחת הבעיות ברכישה באינטרנט היא קניה של מה שאנחנו לא צריכים. בחנות אנחנו הולכים עם רשימה ולכן אנחנו פחות קונים את מה שלא צריך. באינטרנט קל לקנות, לא צריך להסתובב בין חנויות. הכול באותו מקום וצריך רק ללחוץ על כמה מקשים ולקבל את המוצרים".

על כל זאת מציין פרופ' שביט כי חשוב לזכור ש"קניות לא גורמות לנו להיות יותר מאושרים. מה שגורם לנו להיות מאושרים זה רכישת חוויות כמו פיקניק, טיול מהמשפחה, פעילות ספורט וכו', גם את זה היה לנו פחות בשנה האחרונה ואנשים רוצים להתאוורר מעט עם הקניות".

לקראת תום דבריו מזכיר שביט את חשיבות הרכישה הפנימית בישראל. "הרבה מאוד כסף יוצא החוצה והמדינה הייתה צריכה לדאוג להשאיר אותו בארץ, לעודד קניית כחול לבן ולעזור לספקים". איך עושים זאת? "יש מדינות שבמקום מענק בכסף נתנו תלושי קניה לרכישה בחנויות מקומיות. תלושים כאלה היו גורמים לנו לרכוש בארץ. לא הגיוני שבתקופה כזו, עם מצב כלכלי שרק הולך ומחמיר, אנחנו מאפשרים להרבה כסף לצאת מגבולות המדינה".