שקד למען התיישבות

ועדת החוקה קיימה היום (שלישי) דיון בנושא העיכובים הממושכים בהסדרת ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון.

יו"ר סיעת ימינה ח"כ איילת שקד אמרה בדיון, "אנחנו נמצאים בחודשיים קריטיים. מה שאפשר לעשות היום לא בטוח שאפשר יהיה לעשות בעוד חודשיים. העמדה שכל מאחז שנמצא על אדמות מדינה - יוסדר ולא יפונה, נמסרה עשרות פעמים לבג"ץ".

"זו עמדת המדינה מאז 2011 וזה די הזוי שאותם יועמ"שים שחותמים על ההודעות האלה לבג"ץ, עדיין ממשיכים להתנהל מול המאחזים לפי העמדה של הממשלה משנת 2004-5, כשהגישה אותם אז המאחזים היו מיועדים לפינוי. בשנים האחרונות הסדרנו כ-10 מאחזים וכעת יש עוד 60 להסדיר".

"צריך שמהדיון הזה תצא דרישה לממשלה להעביר החלטת ממשלה עם שמות המאחזים, זה יכול לעזור, לפני שחלון ההזדמנויות ייסגר. אני מצפה מחברי הכנסת מהקואליציה שילחצו על ראש הממשלה להעביר את זה", הוסיפה שקד.

ח"כ פינדרוס למען הסדרת התיישבות הצעירה

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) אמר בדיון, "הדוח של טליה ששון הוא נזק נוראי להתיישבות. מצד אחד אי אפשר לקדם הליכי בניה לא בגלל יועצים משפטיים אלא בגלל בעיות מדיניות. הדרך לעבוד ביהודה ושומרון היא להוציא את המשפטנים מהשיח ולטפל בהתיישבות הצעירה במקביל למסלול המדיני. לא צריך לבנות מועדון נוער או חשמל בישוב בדרך המדינית. אין שום סיבה בעולם שאנשים בהתיישבות בגלל נשיא ארה"ב או משפטנים. יש לפעול דרך ועדת חוקה והכנסת כדי לאפשר להתיישבות לפרוח ".

ח"כ אריאל קלנר מהליכוד שיזם את הדיון מתח ביקורת על הפקידות. "ייעוץ משפטי מסכן חיי אדם. צריך לחזור שוב ושוב כדי להאמין. אלה שמספרים לנו שוב ושוב על כך שהם מגנים על זכויות אדם, הם אלה שמונעים מרכיבי ביטחון הכרחיים מאנשים, נשים וטף ובכך מסכנים את חייהם. ישועת זכויות האדם ליהודים ביהודה ושומרון לא תצמח מהמערכת המשפטית. עלינו להגן על זכויות האדם מפני המערכת המשפטית ולהסדיר את ההתיישבות הצעירה".

ח"כ אוריאל בוסו ציין במהלך הדיון, "עשרות אלפי תושבים שהם אזרחי מדינת ישראל ללא תשתיות מחשמל ועד מים, והכל בגלל בירוקרטיה משפטית. בואו נניח רגע את הנושא המדיני בצד ודאי שאי אפשר להתעלם מהעובדה שהנושא הביטחוני הוא חלק מרכזי בתופעה הקיימת בשטח תרתי משמע, אך מנגד יש מצב קיים שלא יכול לעבור לסדר היום, משפחות בתורנויות להפעיל מערך של כביסות וכל הדברים הנלווים".

בוסו הוסיף, "יצא לי לבקר במקומות אלה מקרוב ואלה מצבים שלא אמורים לקרות במדינת ישראל 2021. ביקשתי יחד עם ידידי ח"כ אריאל קלנר לקיים את הדיון הזה לתת פתרון מידי לאותם תושבים שהם חלק בלתי נפרד מכלל אזרחי ישראל שצריכים לקבל את מבוקשם הבסיסי בזכות ולא בחסד".

סגן היועמ״ש במשרד הביטחון משה פרוכט אמר במהלך הדיון, "הדרך היחידה שתאפשר חיבור היישובים לתשתיות היא החלטת ממשלה על הסדרתם: ״לא צריך לשכוח שבמסגרת הקיימת עד היום, הממשלה לא הורתה על הסדרת מאחזים. יש כמה מקומות שבהם הממשלה אכן גילתה דעתה והבהירה שהיא רוצה שהמאחזים הוסדרו. מאידך אין לנו עדיין חוץ מהחלטות פרטניות על חוות גלעד ומבואות יריחו, הסדרה של יישובים ספציפיים, הממשלה וגם ראש הממשלה בשום שלב לא קיבלה החלטה".

פרוכט הוסיף והדגיש ״ברגע שתהיה החלטה של הממשלה לקדם הסדרה של מקום מסוים אני כמשפטן אוכל למצוא פתרונות ביניים עד שזה יקרה. היום קשה לי למצוא פתרונות ביניים למקומות שאף אחד באמת יודע לחתום על זה שבכלל פניהם להסדרה. הבעיה היא עצם הקצאת המשאבים למקומות שנכון להיום המעמד שלהם הוא לא חוקי. זה נכון שעצם הכוונה של הממשלה כפי שהיא כן מתחוורת במהלך השנים בוודאי שיש בה כדי לסייע. בלעדיה אפילו את כן מה שאנחנו מצליחים לעשות היום לא היינו מצליחים לעשות. רק זה לא נותן לנו את כל הדרך.״

פרוכט סיכם את הדברים ואמר: ״יצאנו לדרך מתוך הנחה שמאחזים מיועדים לפינוי. מאז קרה משהו ולשיטתנו הוא לא קרה ברמה כזאת שאנחנו יכולים עכשיו את כל החלטת היועץ להפוך ב 180 מעלות ולהגיד לו אדוני היועץ תהפוך את ההנחיה. אנחנו בשיח עם משרד המשפטים על כל פתרון כזה. דווקא בגלל ההבנה שאנחנו נמצאים בשלב ביניים- אמצע הדרך גם בהיבט הסטטוטורי וגם בהיבט של כוונות הממשלה. גם הם לא הלכו את כל הדרך שלפחות מבחינה משפטית מאפשרות לנו להתקדם יותר. גם החלטת ממשלה היא לא הסדרה חוקית של יישוב אבל זה מאפשר לנו במקומות שבהם הכוונות של הממשלה ברורות וחד משמעיות גם את פתרונות הביניים לתת בגמישות וביתר קלות.״

סגן היועמ״ש במשרד הביטחון משה פרוכט בדיון