שר החינוך, יואב גלנט, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב וגולן יוכפז והתייחס לחזרה ללימודים המתוכננת של כיתות ה'-ו' שבוע הבא.

גלנט אמר, "אחרי סדרה ארוכה של דיונים בשבוע שעבר, הקבינט קבע שכיתות ה'-ו' ויא'-יב' חזרו בהדרגה. נשארו לנו 4 כיתות שאני שאפתי להחזיר אותן כבר עכשיו - אני חושב שהדבר הזה חיוני. מערכת החינוך היא נשמת אפה של כל משפחה וזה הגורם המייצב. כולנו חושבים על הילדים שזקוקים לעניין הזה והדבר הזה מקנה שקט נפשי לכל המדינה".

על השקט הנפשי עליו דיבר השר, מצבם של הילדים בתקופת המשבר מתדרדר. מדברים עליהם כ'דור אבוד', הם סובלים מבעיות נפשיות, מחלות, השמנה, חוסר מעש, שינה עד מאוחר ודיכאון. השר טען כי יש צורך לטפל בתופעות החברתיות והפדגוגיות, אך הוסיף: "בסופו של עניין אנשים הם יצורים סתגלניים, הם יתגברו על העניין הזה. אני הייתי ילד בששת הימים ואני זוכר את מלחמת יום הכיפורים, אסור לשדר לילדים שהכול אבוד וקשה ובלתי אפשרי, בואנו נשדר להם שלמרות שהמצב קשה ויש פה אתגר מאוד גדול שנכפה עלינו ועל העולם כולו והנגיף הזה מסתורי וחמקמק מאוד, אנחנו נתגבר".

על ההשוואה למלחמת ששת הימים או למלחמת יום הכיפורים, המאבק בקורונה נמשך מזה 10 חודשים ורחוק מלהסתיים. השר גלנט טען: "מצד אחד יש פה משהו שהוא כלל עולמי ולא דבר שייחודי לישראל, מצד שני הוא אכן ארוך ומתיש ואני מקווה שיהיה קצר ממלחמת ההתשה שחווינו. אני זוכר איך זה השפיע עלינו כילדים ושרדנו את העניין. גם פה המאבק קשה, יש קרן אור בקצה. המין האנושי הוא חזק ואחד ההישגים המדהימים שלנו של כולנו זה שמצליחים לפתח תוך שנה חיסון, הדבר הזה מראה על התגייסות בלתי רגילה. אנחנו מבינים שיש גם דברים שהם בלתי תלויים בנו זה המצב".

בניגוד לישראל, מערכת החינוך בכל העולם נותרה פתוחה על אף הנתונים הקשים גם במהלך תקופות הסגר. שר החינוך הסביר: "אנחנו מאזנים בין כמה צרכים, מצד אחד אנחנו מדברים על כך שיש מחלה וצריך לשמור על הבריאות של התלמידים ודרך זה על ההורים והסבים שלהם. מצד שני יש עניינים כלכליים, זה ברור לגמרי שהמשק צריך להמשיך לעבוד, והנושא הפדגוגי. אנחנו צריכים לצלוח את המשבר הזה ולכן חייבים לקיים את מערכת החינוך, כי היא היתרון שיש למדינת ישראל על כל שכנותיה. האנשים הם תוצר של מערכת החינוך".

באשר למערכת החינוך החרדית שעובדת במתוכנת מלאה בניגוד למערכת החינוך הממלכתית, אמר: "אני שר החינוך של מדינת ישראל, תפקידי לדאוג לחינוכם והשכלתם של הילדים. כאשר הממשלה מחליטה החלטות לאחר מכן מתקנת תקנות, הדבר הזה מחייב את כולם ואם מישהו לא נענה לחוק או פועל בניגוד לחוק צריך להפעיל כלפיו את כל גורמי האכיפה. אני לא ממונה על האכיפה, אילו היה כך הדבר היה נראה אחרת. עסקתי בסוגים שונים של אכיפה כמובן שונה לחלוטין בהרבה מאוד תקופות ואני לא מתגעגע לזה, אני נהנה לעסוק בחינוך ובמדינה. צריך לקיים את החוקים".

השר יואב גלנט בבית אל

"יש התנהגות מאוד לעומתית של כחול-לבן"

בהמשך, הביע את דעתו על המשבר הפוליטי, ועל התנהלותה של כחול לבן: "אני חושב שהמצב הרצוי זה שאנחנו נצליח למצות את ימיה של הממשלה, אבל לצערי הרב מהרגע הראשון יש התנהגות מאוד מאוד לעומתית של כחול-לבן. הם באו עם 15 מנדטים לתוך ממשלה ואנחנו עם 36 והם קיבלו שוויון, פריטטיות וגם רוטציה בבוא העת. בפועל, במקום קצת צניעות וענווה כל התהליך שלהם כמפלגה שהיא השותף הזוטר היא התנהגות לעומתית. אני בעד לקיים הסכמים ואני מקווה שזה יקרה, אבל אני מסתכל על ההתנהלות ואני לא כל כך אופטימי מפני שכול הזמן השותף מתנהג כאופוזיציה בתוך הממשלה".

על כישלון ההעברת התקציב אמר השר גלנט: "אנחנו צריכים להעביר תקציב לשנה הזאת ולשנה הבאה, זה ייקח זמן וזה לא ייגמר ב-23 בדצמבר, ייקח לזה כחודש בממשלה וחודשיים בכנסת. בואו נמשוך את זה ללוח הזמנים המקסימלי וננסה ככל יכולתנו לייצב את הדברים אני מקווה שזה יסתייע. אני מכיר ממשלות מקרוב כ-20 שנה עוד מהיותי כמזכיר צבאי של רה"מ, זה לא נראה טוב".

בני גנץ יכול להיות רה"מ?

"זה החלטה של הציבור לא החלטה שלי. אתם מסכלים על הסקרים שמופצים חדשות לבקרים גם אצלכם. אתם רואים כמוני שרוב הציבור חושב שהוא לא כשיר, אלה העובדות".

רוב הסקרים מצביעים על ירידה באמון הציבור בנתניהו.

"העובדות הן שכאשר מישהו נמצא בראש ויש מצב משברי יכול להיות מלחמה וכמו עכשיו משבר קורונה אז יש ירידה מסוימת באחוזי התמיכה. אני מעריך שבכול בחירות שיהיו בפרק הזמן הנראה לעין הליכוד ונתניהו ימשיכו להוביל את המדינה כמפלגה גדולה וכרה"מ".

לסיום, התייחס לאירוע שהתרחש אתמול (ג') בלילה מול משפחתו של תום פרקש ז"ל שנפל במלחמת לבנון השנייה כאשר הגיעו מפגינים בעד רה"מ. הוריו מתגוררים מול ביתו של רה"מ והם מאפשרים מדי פעם למפגינים לעלות על הגג ולשאת נאומים: "מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית ומדינת חוק. הפגנות ומחאות מכל הכיוונים הם חלק מנשמת אפה של הדמוקרטיה, למרות שלפעמים זה לא מוצא חן בעיני חלק מאיתנו

"יחד עם זאת אנחנו צריכים לשמור על תרבות והתנהגות. הדבר הראשון במעלה עבורי היה מאז ומעולם משפחות שכולות, אחנו חבים להם חוב, כל מה שקשור למשפחה שכולות אצלי הוא קודש ובדבר הזה אסור לפגוע, לא משנה מי הם".