בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'Photo by Sraya Diamant/Flash90

ביקרתי אותו ה-מ-ו-ן. תפיסת עולמנו מנוגדת ברבדים רבים. ועדיין, סמוטריץ' הוא נבחר ציבור מרשים.

בניגוד ללא מעט ח"כים שכוכבם דרך באמצעות עסקנות, סמוטריץ' היה אקטיביסט וסיים תואר במשפטים בהצטיינות (חסרה לו עבודה אחת לסיים את התואר השני).

כשהושבע לכנסת למד בקפידה את התקנון והכלים העומדים לרשותו, ועשה בהם שימוש נרחב - למען בוחריו. כשבדקנו בעבר אלו שאילתות הגיש - גילינו שפעל בחריצות והגיש שאילתות רבות שעסקו בנושאי הליבה בהן הבטיח לעסוק.

הוא העביר 14 חוקים בקריאה שלישית, ובין היתר הגביר את השקיפות של עמותות שממומנות מישויות זרות, והאריך את גיל פרישה ל-71 להורה שילדו נפטר - במטרה לאפשר המשך תעסוקה.

דיברתי עם אנשים שעבדו מולו - כולם מתארים ח"כ ענייני ומעמיק. בתחומים כלכליים-חברתיים הוא פתוח להשתכנע.

למשל לדיוני ועדת פישמן - הוועדה בחנה את האשראי שהבנקים מפזרים לטייקונים - סמוטריץ' הגיע סקפטי. אבל אחרי שישב עם לובי 99 ושנחשף לחומרים מקצועיים, שינה את עמדתו. הוא הכריז שהיחס שהטייקונים מקבלים בבנקים אכן בעייתי, ואימץ את מסקנות הוועדה. בקורונה, נלחם בעצת החברה האזרחית לייצר מנגנון חלוקת מענקים לחברות הוגנת יותר.

אחרים מוסיפים שהוא לא רואה דברים בשחור ולבן (!). למשל הגן בעבר על מנכ"ל בצלם ועל חנין זועבי.

כשר תחבורה הוא ראוי, לדעתי, לצל"ש. סמוטריץ' קידם נתיבים לתחבורה ציבורית כדי לחסל פקקים, דחף קדימה תחבורה חכמה ואפליקציות לטובת נוסעים.

כשר נתן גיבוי לאנשי המקצוע ועבד איתם בהרמוניה - במקום הנורמה הבזויה שהשתרשה כאן: להאשים אותם במחדלים.

איך זה נראה? כשהפגינו מחוץ לבית מנכ"לית משרד התחבורה, סמוטריץ' הודיע "אני מקבל החלטות ואני האחראי" - וביקש שיפגינו - מחוץ לביתו. תקראו את השורה הזו שוב. אילו עוד פוליטיקאים אתם מכירים שנוהגים בצורה דומה?

הוא גם דאג לאזרחים שנתקעו ללא תחב"צ, ואף פרסם את מספר הנייד שלו וענה לפונים. ראיינתי אותו על כך והתרשמתי מתשובותיו. במיוחד אהבתי כשאמר: "כשאתה מנהל מערכות גדולות קל לשכוח שאתה אמור לשרת אזרחים. חשוב לקבל כמה פעמים ביום תזכורת – שאתה אמור לשרת את הציבור".

הוא גם לא חשש לבקר את מחליפתו מירי רגב על מינויים פוליטיים - במקום מקצועיים - והבהיר שהם רעים לציבור.

מנגד, הוא יודע בעצמו לקבל ביקורת. כשפרסמנו בשקוף שלא הגיש את הצהרת הונו למבקר המדינה, סמוטריץ' לא תקף אותנו חזרה כשאר הח"כים. הוא אמר "תודה רבה על התזכורת", והגיש ההצהרה. בהמשך גם הסכים לבקשתנו וחשף את כל האינטרסים הכלכליים שלו. הוא אחד מ-15 נבחרי ציבור בלבד שעושים זאת מתוך 120.

*

אני מסתייג משלל סוגיות שהוא מקדם, ואמשיך לחלוק עליו ולבקר אותו (בפוסטים נפרדים). אבל כן אזכור שאני מסכים עם סמוטריץ' על לא מעט דברים, וששום דבר לא שחור לבן.

תומר אביטל הוא מוביל כלי התקשורת "שקוף"