הדיין הרב אוריאל אליהו קרא למהפכה בתחום תשלומי המזונות שלהשקפתו גבוהים כיום בהרבה מהמציאות האובייקטיבית.

לדבריו, בתי הדין צריכים להיות מקום של "אור וקידוש ה'. מקום שכשאדם יכנס לבית הדין הרבני הוא יצא משם עם אור בעיניים בין אם הוא הפסיד בין אם הוא לא הפסיד".

לפני מספר חודשים פסק הרב אליהו, דיין בבית הדין הרבני בנתניה, כי יש לחשב בשיטה חדשה את גובה דמי המזונות המוטלים על אב הילדים וממילא להפחית בעשרות אחוזים את הסכום שחויב לשלם.

בערב עיון שנערך בבית מדרש 'תורת המדינה' לציון 14 שנים לפטירת הרב אליעזר וולדנברג, מחבר ספרי השו"ת 'ציץ אליעזר' וספר 'הלכות מדינה', קרה הדיין הרב אליהו לבתי הדין להוות "מגדלור למשפט של חמלה והתחשבות".

"אין לנו יכולת לשפוט כמעט בשום דבר", פתח. "אבל יש לנו חלקה אחת קטנה וזה דיני המעמד האישי שנוגעים בעיקר לאבן העזר. הקב"ה נתן לנו חלקה אחת קטנה מאוד, והאחריות שלנו לשמור על החלקה הזאת ושהחלקה הזאת תהיה אור ומקום של קידוש ה'. מקום שכשאדם יכנס לבית הדין הרבני הוא יצא משם עם אור בעיניים בין אם הוא הפסיד בין אם הוא לא הפסיד. שהוא יראה מולו אנשים שאכפת להם ממנו. אנשים שהצדק נר לרגלם, אנשים שיודעין לדון דין אמת לאמיתו ולהוריד את הדברים לקרקע המציאות".

לדבריו, "בחלקה הזאת הקב"ה בוחן אותנו, ובהקשר הזה יש הרבה מה לשבח ויש הרבה אנשים טובים במערכת, אבל עכשיו אני אדבר על הפן שיש לתקן. אחד מהם".

"יש 285 גברים בשנה שמתאבדים בהליכי גירושין", אמר. "כשהרוב זה סביב הנושא של מזונות והחזקת הילדים".

עכשיו השאלה היא איפה אנחנו נכנסים" הוסיף, "איפה בית הדין הרבני נכנס? האם האנחנו מגדלור למשפט של חמלה והתחשבות? האם אנחנו מגדלור של משפט שבודק באמת מה הצרכים של הילדים או שאנחנו הולכים אחרי כל מיני תפיסות? אני טוען שזה בא מבית המשפט יש מחברי שחולקים ואומרים שבית הדין פיתח את זה וזה לא בא מבית המשפט. בין כך ובין כך, המציאות הזאת, שזה אוטומטי - כל ילד קובעים לו 1,300 ש"ח (מזונות, י"ג) ויותר פלוס מדור, פלוס מחציות והכול..."

"הגעתי לבית הדין וראיתי את הסכומים", ציין. "אני מודה ואני מתבייש בזה, שחתמתי על פסקי דין כאלה. אנשים שמרוויחים 5,000 שקל בלבד ואנחנו חייבנו אותם 5,000 שקל. ומחצית מהזמן הילדים נמצאים אצלם. מה הם יאכלו כשהם נמצאים אצלו? מה הוא יאכל? ועם הפסק דין שלנו הלכה האישה להוצאה לפועל והיום, שהוא עובד, הוא אפילו לא רואה שקל ממה שהוא עמל בשבילו, כי זה אוטומטית הולך ישירות לחשבון שלה דרך ההוצאה לפועל".

"אני הלכתי ובדקתי", אמר. "עשינו בשנתיים האחרונות מחקר שמעולם לא נעשה במדינת ישראל. הגעתי ללמ"ס עם שאלת תם. שאלתי אותם כמה עולה ילד בישראל. כמה הורים רגילים מוציאים על ילד בישראל. ואת זה עשיתי אחרי שבדקתי בעצמי וראיתי שהמספרים לא קשורים למציאות בכלל. בדקתי אצלי בבית, אחרי שנהייתי דיין עם משכורת של דיין, ואשתי עובדת ב"ה גם עם משכורת טובה. שאלתי אותם כמה ילד עולה. אז הם ניסו להביא פה ושם ובסוף אמרו אנחנו לא יודעים כמה ילד עולה".

הוא הוסיף, "ביקשתי מהם שיעשו מחקר. שיתפתי בזה את כבוד נשיא בית הדין הגדול הרב דוד לאו, ואת יו"ר ועד הדיינים והייעוץ המשפטי והמנכ"ל. במשך שנה וחצי הלמ"ס עשה מחקר גדול והגיע לתוצאות. הייתה מלחמה גדולה אם לפרסם את התוצאות. הייתה התנגדות לא פשוטה של משרד המשפטים. בכל מקרה הם נתנו לי את האישור לפרסם".

"התוצאות דרמטיות" קבע הדיין הרב אליהו. "הלוחות שהלמ"ס בנה הם יותר מהמציאות. הם מוטים כלפי מעלה, לא בזדון, אלא מכל מיני סיבות כאלה ואחרות. במספרים שאנחנו הגענו אליהם נכנסים שם דברים שאתם ואני לא קונים לילדים. נכנסים שם כל המותרות האפשריים שקיימים. כולל עלויות הרכב שמשיתים על הילד וביטוחים. והגענו למספרים מאוד מאוד נמוכים באופן דרמטי".

"זאת אומרת, אם אנחנו מדברים על ילד אחד שהיום מקובל לחייב עליו 2,500 שקל לפני מחציות - אנחנו מגיעים למספרים שמגיעים לסביבות ה-700-800 שקל", אמר. "מתברר שבמציאות אנשים מוציאים על הילדים שלהם סכומים נמוכים באופן דרמטי ממה שמקובל בפסיקה, הן בבתי הדין והן בבתי המשפט ששמה הפסיקה גבוהה יותר".

אל נתוני הלמ"ס הדיין הרב אוריאל אליהו שקלל עוד נתונים של מספר גופי מחקר מוכרים, והמליץ לחשב את גובה דמי המזונות במקרה גירושין בשיטה שונה מהמקובל.

הדיין הרב אליהו קרא לבתי הדין להיות עצמאיים בפסיקתם. "מה שאני טוען זה שצריך להיות עצמאות מנטלית לפני שיש עצמאות חוקית", אמר. "שאלנו את זקני הדיינים. דיברנו עם הגרז"ן, דיברנו עם הרב צימבליסט, עם הרב עמאר, עם אנשים שעבדו עם הרב מרדכי אליהו ועוד רבים. הם לא הכירו בכלל את המספרים האלה. המספרים שכיום פוסקים בתי הדין ובתי המשפט הם הרבה יותר גבוהים ממה שחשבו הדיינים האלה לפסוק".

"לכן", אמר, "הקריאה שלנו היא קודם כל לעצמנו, לדיינים ולשופטים, להסתכל על המציאות. וכשאנחנו נעבוד בצורת פסיקה כזאת, שמצד אחד נצמדת להלכה ומאזנת את כל המשאבים ומצד שני זאת פסיקה של חמלה, שדואגת גם כן לא רק לצד אחד, אלא רואה מבט כולל על כלל המשפחה. מצד שלישי גם רואה ומתחשבת באנשי המקצוע ובמציאות - אז אני מאמין, שכשאנחנו באמת נהיה כאלה ונזכה להיות אור לפסיקה בארץ ובעולם, אז הקב"ה ישחרר לנו עוד דברים. לא נדון רק במעמד אישי. בע"ה דין תורה יחזור גם במשפט הציבורי והמנהלי ובכל התחומים. אבל קודם הקב"ה מחכה לראות שאנחנו עושים צדקה ומשפט".

הרב יעקב יקיר, ראש בית המדרש 'תורת המדינה' בית אורות וממארגני הכנס בו נאמרו הדברים, אמר: "הנתונים שחשף הרב אוריאל אליהו הם מזעזעים. צריך לדעת, שבכל דיני הממונות בין בני זוג בגירושין, נוצרו עיוותים מערכתיים שיוצרים עוול מתמשך".

לדבריו, "האשמה מונחת לפתחו של בית המשפט העליון, שבמשך שנים, עיצב מדיניות תומכת גירושין, תוך שהוא מפר זכויות קניין ותוך שהוא משית על פי רוב על הגבר, חיובים כלכליים והסדרים משפחתיים חסרי בסיס ונעדרי צדק ומוסר. בתי הדין הרבניים נקלעו שלא בטובתם לרמיסת עצמאותם וכך עיוותים שונים ומשונים חלחלו גם לבתי הדין הרבניים".

"נכון להיום, על פי הבנתנו, בתי הדין חוששים מבג"ץ שמונע מהם לדון על פי התורה ומארגוני נשים שתוקפים אותם. הדרך לתיקון מחייבת עצמאות ערכית מנטלית ומערכתית, שהן הבסיס ליכולת לדון דין אמת לאמיתו. עצמאות זו היא המפתח להתמודדות אמיתית עם החשש מבג"ץ ועם הלחץ של אירגוני נשים קיצוניים. פסיקות מקוריות ואמיצות כמו זו של הרב אוריאל אליהו הן ציון דרך משמעותי במהלך זה", כך הרב יקיר.