אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

שנת השמיטה תחל רק בעוד עשרה חודשים, אך את אנשי המקצוע היא מעסיקה כבר זמן רב.

בכנס שערך מכון התורה והארץ בהשתתפות למעלה מאלף גננים, מנהלי שפ"ע ברשויות, חקלאים וציבור רחב, הועלו הפעולות החיוניות לביצוע כבר בשלב זה של השנה, כדי שבשנה הבאה יהיה ניתן להשבית את הקרקע.

במהלך הכנס, סקר הרב יהודה עמיחי את כללי עבודות הקרקע בשמיטה והשפעתם על סוגיות מתחדשות. כדוגמה הביא הרב עמיחי את הדשא הסינטטי, שאף הוא דורש הכנה מוקדמת, מפני שהכנת הקרקע להנחתו איננה פשוטה.

הרב עמיחי שיתף את המשתתפים בפניה מעניינת שהתקבלה מלשכת הכנסת, בבקשה לייעוץ להכנת גינת הכנסת לשמיטה. "לא כל מה שמותר בכנסת מותר לאדם בבית". הרב עמיחי הסביר שלכנסת ניתנו היתרים מיוחדים מפני ש"הכנסת זה מקום ממלכתי שצריך להיות יפה וצריך להיות מסודר". את הדואגים הרגיע הרב עמיחי: "תדעו לכם, הכנסת בשמיטה תהיה יפה בדיוק כמו השנה".

"הכל ניתן לפיתרון", סיכם הרב עמיחי, "העיקרון צריך להיות אחד – אנחנו רוצים שמירה על היופי, אנחנו רוצים לשמור שמיטה כהלכתה, ושניהם הולכים יחד. פעם חשבו שבכל שמיטה הגן חייב להראות רע ולא יפה, אנחנו היום מסבירים שכדאי ואף מצוה לשמור על ארץ יפה ונקיה, ולעבור ולקיים את המצוה המיוחדת הזו – השמיטה".

אגרונום מוטי שומרון, הציג את לוח הזמנים לשמיטה, עד מתי מותר לנטוע עצים, לזרוע צמחי נוי, לשתול או להניח מרבדי דשא, איך נכון לגזם ולהכין את העצים והשיחים לשמיטה, מהן השיטות לדשן בערב השמיטה כדי להמנע מכך בשמיטה, זאת בליווי של טיפים ועצות מעשיות ליצירת גינה יפה בשמיטה.

האגרונום ישראל גלון, עובד משרד החקלאות לשעבר, סיפר לנוכחים על הדרך להכין את העצים לשמיטה "זו תהיה השמיטה השישית שלי כאיש מקצוע בתחום הגינון, אני יכול להגיד לכם מנסיון של חמש שמיטות שאפשר לשמור על גן נוי נאה בשמיטה, לפי כל הכללים ההלכתיים, ואפילו לפנות קצת זמן לדברים אחרים. כמו כל דבר בחיים – סוף מעשה במחשבה תחילה".

אלי יזרעאלי, מנהל מחלקת גינון בעירית אשקלון לשעבר, הדגיש את החשיבות בשיתוף של כלל הגוונים בעיר בתהליכי השמיטה כדי להימנע ממתחים על רקע דתי: "התושבים שלנו עם לקוחות, צריך לעשות תיאום ציפיות, אם עושים פעולות הסבר ומחברים כמה שיותר ציבורים לשמיטה, יש כאן שינוי שאפשר להבין אותו, איזה מסר התורה נתנה לנו במצות השמיטה".

"להכריז שהשנה היא שנת ההכנה לשביעית, העיריה תסביר שהשנה היא תשקיע בצומח, ובשנה הבאה היא תשקיע בדומם, בהצללות, מתקני כושר ומשחק, פינות לשחרור כלבים, ברזיות, כך התושבים ירגישו שהם לא מפסידים שום דבר", הסביר יזרעאלי.

לסיכום, הרב יעקב אריאל, נשיא מכון התורה והארץ ורב העיר רמת גן לשעבר, פנה לגננים: "צריך יצירתיות ומחשבה, ואפשר לייפות את ארץ ישראל אפילו יותר מאשר שנה רגילה."