אפילו מעט תומכיו מצפים שיעשה את הצעד ויפרק את הממשלה. גנץ ונתניהו
אפילו מעט תומכיו מצפים שיעשה את הצעד ויפרק את הממשלה. גנץ ונתניהוצילום: Oren Ben Hakoon.POOL, פלאש 90

צעד אחד קדימה ושני צעדים אחורה, כך מתנהל ריקוד הבחירות הנוכחי במערכת פוליטית שלמעשה כבר שנתיים נמצאת בשגרת בחירות מתמשכת.

אחרי שכבר היה נראה שבליכוד מעוניינים לשבור את כל הכלים, בשבוע שבו יו"ר כחול־לבן בני גנץ העניק כמה ראיונות לוחמניים עם מסר ברור שמבחינתו אפשר לפרק את הממשלה כבר מחר וללכת לבחירות, נראה שדווקא במפלגת השלטון עוצרים כדי לעבד את הנתונים.

פתאום התמונה יכולה להיות בעייתית מאוד ולהוביל לבחירות מוקדם ממה שהיו רוצים בליכוד. יש עתיד וימינה יעלו ביום רביעי הקרוב הצעת חוק לפיזור הכנסת. אם כחול־לבן תצטרף זה סופה של הממשלה. נראה שלמפלגה אין הרבה מה להפסיד. מצבה בסקרים מעמיד אותה על לא יותר מעשרה מנדטים, וגם את זה לא בטוח שתשיג.

עד לפני זמן לא רב בכחול־לבן העדיפו להרוויח זמן ולנסות להשפיע על מהלכים שונים מבפנים. כעת הם מגלים שהמחיר גבוה מדי. מעט המהלכים שהצליחו לקדם אינם מרשימים את הציבור שתמך בהם ונפוץ לכל עבר. בעוד אשכנזי וניסנקורן הפגינו עמדה נחרצת לאורך כל הדרך, גנץ זגזג ועומד עכשיו למבחן. מעט התומכים שלו רוצים לראות אותו מפרק את הממשלה. האם הפעם יש לו את האומץ לכך? ספק גדול.

גנץ יהיה האיש המחוזר ביותר עד ליום רביעי. זה לא יקרה רשמית ופומבית, אלא בעיקר מתחת לפני השטח הוא ישמע הרבה מאוד בעד ונגד. אבל את ההחלטה, אולי ההחלטה הכי קריטית מאז שנכנס לפוליטיקה, הוא יקבל מתוך אחת הנקודות היותר נמוכות שלו. כיו"ר מפלגה שנחשבה לפני הבחירות האחרונות כדבר האמיתי שיכול להביא לחילופי שלטון בישראל, הפך גנץ את המפלגה שלו לאפיזודה שלא בטוח שתצליח לשרוד במתכונתה עוד זמן רב.

לראש הממשלה בנימין נתניהו יש אינטרס שהממשלה הזאת תמשיך לחיות באופן כזה או אחר, לפחות עד מרץ. דחיית שלב ההוכחות במשפטו לפברואר, בהנחה שהכנסת מתפזרת בתחילת דצמבר או בסופו, מביאה אותו ללב גביית העדויות במשפט סביב יום הבוחר. שלא לדבר על כך שבחודש מרץ, המועד המסתמן לבחירות, אפקט החיסונים לקורונה יהיה נמוך יחסית. הוא מעדיף בחירות ביוני, אחרי שהחיסונים יהיו קצת יותר משמעותיים ואולי הכלכלה תתאושש מעט.

נתניהו לא אוהב את התחושה שמישהו אחר יכול לקבוע משהו, ובימים הקרובים הוא יזנב בגנץ בכל דרך. בינתיים הוא מנסה לזנב בנפתלי בנט ויאיר לפיד, בשל ההצעות לפיזור הכנסת. נתניהו יודע שעל פי נתוני הסקרים נכון עכשיו, אחד מהם יהיה חייב להיות שותף שלו בממשלה הבאה. בשביל נתניהו זו מציאות עצובה. אחד משנואי נפשו הולך להיות בורג מרכזי בממשלה הבאה, כמובן בהנחה שהוא יהיה ראש הממשלה ובהנחה נוספת שיקיים את הבטחתו וילך לממשלת ימין.

התעלומה היחידה בכל הסיפור היא המועד. האם כבר ביום רביעי תפוזר הכנסת? האם יחכו לסוף דצמבר ולא יעבירו את התקציב, האם יעבירו תקציב ל־2020 ויחכו עד לנקודת היציאה הבאה במרץ? כל השחקנים שומרים את הקלפים הכי צמוד שאפשר לחזה.

קצר בתקשורת

סיפור אחד שהתרחש השבוע מעיד אולי על ריח הבחירות שעולה באפם של חברי הכנסת. הכול החל במכתב קשה ששלח ראש מועצת שומרון יוסי דגן לשר התקשורת יועז הנדל ובו קבל על כך שאזור יהודה ושומרון לא נכלל כמועדף במתווה להנחת סיבי תקשורת, שמטרתו להביא תשתיות אינטרנט ראויות גם לפריפריה.

דגן זעם בשיחה איתנו על השר הנדל, שלטענתו אישר לו באופן מפורש שבקרן המיוחדת שתוקם לצורך פריסת הסיבים בפריפריה ייכלל גם השומרון. "לא ייתכן שמשרד התקשורת של מדינת ישראל יחרים בצורה ברורה חצי מיליון אזרחים של מדינת ישראל. יישובי הר חברון הם פריפריה לא פחות מהנגב הצפוני, והיישובים איתמר ואלון מורה הם לא פחות אזור קו עימות ואזור ספר מעוטף עזה. ההחלטה הופכת את כל תושבי יו"ש לתושבים סוג ב'", הוא טוען.

לדבריו, "הערים אריאל ומעלה אדומים חוברו לתוכנית הסיבים משום שמדובר ביישובים גדולים שחיבורם לתשתית הסיבים האופטיים כלכלי לבזק. הבעיה נוצרה ביישובים הקטנים שחיבורם לתשתית הסיבים אינו רווחי לבזק דוגמת יישובים בערבה, בגולן וביו"ש, ועל כן משרד התקשורת הקים קרן ממשלתית שתסבסד את החיבור של יישובים אלו לתשתית האינטרנט המתקדמת. בהחלטה תמוהה אזור יו"ש לא נכלל בסבסוד".

דגן אף התפרץ לישיבת ועדת הכלכלה שדנה ברפורמה בדואר והעלה את הנושא תוך שילובו של חבר הכנסת מיקי זוהר שהבטיח שהקואליציה לא תאפשר לדון בחוקים של משרד התקשורת עד שהמצב ייפתר ויו"ש תוכנס לקרן המתעדפת של הסיבים.

עד כאן דבריו של דגן. ומכאן לצד של הנדל. בהחלטה שהובאה לממשלה על ידו ואושרה נכתב כי "על שר הביטחון להנחות את המפקד הצבאי להטמיע, בשינויים המחויבים וככל הנדרש, את יישום החלטה זו לגבי תשתית התקשורת ביהודה ושומרון, וכל הוראה רלוונטית אחרת שתינתן בהמשך לה, וכן להנחות את שר התקשורת לערוך התאמות על מנת לאפשר יישום של ההחלטה כאמור באזור יהודה ושומרון, ככל שיידרשו".

בלשכתו של הנדל אמרו: "לצערנו יוסי דגן לא הצליח להבין את הרפורמות בשוק התקשורת. תושבי השומרון לא זקוקים לאוויר בתקשורת אלא לתשתיות תקשורת. מה שכתב זה גיבוב של פרטים לא נכונים. אין ביניהם ובין המציאות שום קשר".

בדיון בוועדת הכלכלה אישר היו"ר חבר הכנסת יעקב מרגי כי ראה את המתווה והוא כולל את יו"ש. "הסיבים לא יגיעו לשולחן ועדת הכלכלה אם לא תהיה פריסה שלהם ביהודה ושומרון. הולכת לקום קרן שתממן את הפריסה האוניברסלית במקומות היותר קשים ויהודה ושומרון ביניהם. ישבתי על נושא הסיבים עם שר התקשורת וחד־משמעית בכל הכתובים יהודה ושומרון נמצאים בתוך התוכנית", דברי מרגי.

גם ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי דוחה את הטענות, אבל בבואו לחזק את הנדל נראה שהוא מספק תחמושת בעיקר ליוסי דגן. "יש לומר בהגינות כי שר התקשורת מתייחס בתוכנית ליהודה ושומרון והוא פועל כדי ששר הביטחון יורה לאלוף הפיקוד לאשר ולקחת בה חלק", אמר רביבי.

לדבריו, "היו מי שציפו לקבל תיעדוף ולהיות ראשונים ברשימה כדי לבצע את הנחת הסיבים האופטיים, אולם נעשה תיעדוף ליישובים מרוחקים, באזורי עימות ובפריפריה. מכיוון שיהודה ושומרון הם לשם שינוי חלק אינטגרלי מהתוכנית הארצית, לא נכון למי מהנהגת ההתיישבות לבקש תיעדוף על פני אחרים. צעד שכזה עלול להרחיק את התמיכה של כלל הציבור בהתיישבות וחבל".

עכשיו נשאלת השאלה המרכזית: תושבי יו"ש (גילוי נאות: כותב שורות אלה בתוכם) ביישובים הקטנים יותר (100־300 משפחות) סובלים במקומות רבים מתשתית אינטרנט בלתי נסבלת. בזק התעלמה מצורכיהם במהלך השנים וכמונופול החליטה שלא להשקיע במקומות שאינם כדאיים כלכלית. למה בעצם לא לתעדף את אזור יהודה ושומרון בדיוק כמו את הפריפריה? אם תשאלו את שר התקשורת, התשובה היא שהם מתועדפים. ראש מועצת שומרון אומר שלא. היכן האמת? המידע מובא בפניכם, ישפוט הקורא. בשורה התחתונה: עד היום תושבי יהודה ושומרון ברובם הופלו משמעותית בקבלת תשתית אינטרנט טובה. כל צעד שיקדם מציאות אחרת יהיה רווח נקי להתיישבות.

לתגובות: [email protected]