חיל הים
חיל היםצילום: דובר צה"ל

"אין שום סיבה שבשנת 2021 מ"פ ומג"ד לא ילכו, ירימו את הראש ויראו מעליהם רוכ"ש, רחפן, כטמ"ם, מסוק קרב ומטוס קרב", כך הכריז בשבוע שעבר הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, בטקס חניכת חטיבת התקיפה הרב-זרועית.

ואכן , החטיבה, שהוקמה כדי להפוך את השאיפה הזו למציאות, ולדחוף קדימה את כל יכולות התקיפה של צה"ל, כבר התחילה לסמן מטרות. "סביב שולחן אחד נוכל להפעיל כוחות ואמצעים גם מהאוויר, גם באמצעות טילים מהקרקע וגם מלב הים - ואלה רק חלק מהיכולות שלנו", מספר סא"ל יובל גרנית, רע"ן תקיפה בחטיבה החדשה.

ההבנה שגם האויב משתנה, מתקדם ומתעצם, הובילה את הצבא להמציא את עצמו מחדש ולמצוא דרכים ייחודיות להתמודדות עם האיומים השונים. לדברי סא"ל גרנית, מטרת היחידה החדשה היא למצות את היכולות הקיימות של צה"ל בכל הממדים - מהדרג הבכיר ביותר ועד לחייל בקצה.

"כבר שנים שבכל זרוע ואגף פועלים מרכזי תקיפה, החל מחיל האוויר ועד לתקשוב ולמודיעין - אבל כשכל אחד יושב במקום אחר, עם שפה שונה ותורת לחימה אחרת - התיאום ומיצוי היכולות הופך לאתגר גדול", מתאר סא"ל גרנית את הסיבה שהובילה את המטה הכללי לאגד תחת קורת גג אחת את כל היכולות הרב-ממדיות.

החטיבה אמורה לאחד את הניסיון הרב שצבר כל גוף בנפרד לאורך השנים, ולגשר על פערים שעשויים לצוץ במהלך הפעילות: "יש תהליכים מעולים ורעיונות פורצי דרך - ואנחנו נוביל את ההתקדמות וההטמעה שלהם בכל הצבא".

מעבר לכך, לחטיבה תפקיד משמעותי בחירום - היא תהפוך בפקודה אחת למכלול האש המטכ"לי, שיכווין את משימות התקיפה של המטה הבכיר ביותר וירכז את כלל הפעולות הללו.

כל חיל שלח לחטיבת התקיפה את מיטב החיילים שלו, שאומנם לובשים מדים שונים, אך עונדים את התג שמסמל - אולי יותר מהכול - את האידיאל אליו הם שואפים להגיע: חרב גדולה שמייצגת את מאמץ התקיפה הרב-ממדית, וחרבות קטנות שמהוות את הזרועות השונות שמתחברות יחד למען מטרה אחת, משותפת וקטלנית.

כבר בעתיד הקרוב, כך מאמינים בחטיבה, יינתן מענה לצורך במתן מעטפת יכולות אש ללוחם - עוד לפני כניסתו לשדה הקרב: "פלוגה שתצעד או תיסע בשטח - תדע שמאחוריה יש את כל הצבא. באוויר, ביבשה ובים - אין אמצעי לחימה שהיא לא יודעת להפעיל, ואין יכולת שהצבא לא יוכל להקצות לה".